Het gaat niet om het aantal kilo’s op de weegschaal, jouw vetpercentage is leidend voor een gezond gewicht. Je kunt jouw doelen omtrent gewichtsverlies het best baseren op een bepaald vetpercentage. De meeste mannen zijn tevreden met een vetpercentage rond de 15%, voor vrouwen is een vetpercentage van iets boven de 20% al strak genoeg. Bij 15% of 20% ben je slank, afhankelijk van jouw hoeveelheid spiermassa zie je er atletisch uit of gewoon slank.

Je kunt jouw ideale vetpercentage bereiken door het juiste dieet en voldoende beweging. Later in dit artikel kun je tips vinden om jouw ideale vetpercentage te bereiken.

Hoe meet je jouw vetpercentage?

Wil je jouw vetpercentage verlagen? Dan is het belangrijk om dit eerst op te meten. Je kunt jouw vetpercentage meten bij de dokter, fitness of thuis wanneer je hier eigen apparatuur voor hebt. Je kunt jouw vetpercentage het gemakkelijkst met een speciale weegschaal meten, het is ook mogelijk om jouw vetpercentage met een speciaal tangetje te meten op verschillende delen van jouw lichaam. Kies liever voor de speciale weegschaal, op deze manier wordt jouw vetpercentage op de meest nauwkeurige manier gemeten.

Je kunt jouw vetpercentage ook meten door jouw lichaamsgewicht, lengte, nekomtrek, middelomtrek en geslacht in een formule te stoppen. Ik raad deze methode af, de methode is niet accuraat genoeg om jouw vetpercentage op te meten.

Jouw vetpercentage verlagen via een dieet

Kip, vis en eieren zijn uitstekende bronnen van eiwit, sla varkensvlees of vet rundvlees liever over. Verminder het aantal koolhydraten door te kiezen voor meer groente en minder brood, aardappelen, pasta en producten waar teveel energie in zit.

Kleine aanpassingen in jouw voedingspatroon zullen er niet snel voor zorgen dat je jouw vetpercentage gaat verlagen. Ik raad je dan ook aan om het koolhydraatarme dieet van Jasper Alblas te bekijken, wanneer je op korte termijn jouw vetpercentage omlaag wilt brengen. Meerdere lezers van Gezondsnel.nl zijn al aan de slag gegaan met het koolhydraatarme dieet van Jasper Alblas en hebben hier uitstekende resultaten mee behaald.

Je hebt nog steeds vet en koolhydraten nodig

Sommige mensen zeggen dat je tijdens een dieet helemaal geen vette producten of koolhydraten meer mag eten. Kijk hier absoluut mee uit! Het is nog steeds nodig om jouw lichaam te voeden. Kies voor gezonde vetten uit vis, noten, avocado en olijfolie. Jouw lichaam heeft vet nodig om jouw vertering en lichaam gezond te houden.

Teveel koolhydraten zijn niet goed, maar wees je ervan bewust dat je bij een koolhydraatarm dieet nog steeds koolhydraten moet eten. Je valt te snel af wanneer je helemaal geen koolhydraten meer eet, je hebt een grote kans op het Jojo-effect en je kunt zelfs depressief worden. Vind de juiste balans tussen minder koolhydraten en herken gezonde vetten om ook voor de lange termijn het juiste resultaat te bereiken.

Jouw vetpercentage verlagen door te sporten

Cardio en krachttraining zijn de ideale combinatie om jouw vetpercentage op het gewenste niveau te brengen. Cardio helpt je om calorieën te verbranden, terwijl krachttraining je helpt om jouw vetverbranding te maximaliseren waardoor jouw vetpercentage sneller laag wordt. Wil je geen grote hoeveelheden spiermassa aanmaken? Kies dan voor een grote hoeveelheid herhalingen. Wil je massa? Train in dat geval met zwaardere gewichten en maak minder herhalingen.

 

Meet jouw vetpercentage en stabiliseer

Heb je jouw gewenste vetpercentage bereikt? Vanaf dit moment is het nodig om jouw vetpercentage te stabiliseren en aan dit vetpercentage vast te houden. Vind de juiste balans tussen jouw sportactiviteiten en het dieet dat je volgt, alleen op deze manier wordt het mogelijk om jouw vetpercentage vast te houden en krijg je niet te maken met het Jojo-effect.

Vaak zien we dat het lukt om het vetpercentage omlaag te krijgen, maar dat het moeilijk is om dit ook vast te houden. Er wordt in veel gevallen voor een crashdieet gekozen, waarmee je snel kunt afvallen, maar waarmee je ook weer gemakkelijk aankomt.

Het stabiliseren van jouw gewicht is misschien iets waar je al heel lang mee bezig bent. Benader het op dat moment op een andere manier en probeer niet continue opnieuw af te vallen. Het Jojo-effect is ongezond en geeft je nooit het gewenste resultaat.

Een aantal tips om direct van start te gaan

Heb je de basis van het verlagen van jouw vetpercentage begrepen? Graag geef ik je afsluitend nog een aantal tips waarmee je direct van start kunt. Op deze manier wordt het gemakkelijk om jouw vetpercentage te verlagen. Jouw nieuwe gewoontes gaan ervoor zorgen dat je een vetpercentage krijg dat bij je past:

  • Drink water in plaats van frisdrank, sap of andere vloeistoffen met suiker
  • Stop met slechte snacks en kies voor fruit, noten, zaden of een kleine salade
  • Verspreid jouw consumptie over de dag om langer verzadigd te blijven
  • Cardio en krachttraining geldt als aanvulling op het verlagen van jouw vetpercentage
  • Begrijp dat jouw nieuwe dieet een groot verschil zal maken
Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Dit artikel heeft 4 reacties

  1. paulus

    Is dit niet een beetje tegenstrijdig?

    Wil je geen grote hoeveelheden spiermassa aanmaken? Kies dan voor een grote hoeveelheid herhalingen. Wil je massa? Train in dat geval met zwaardere gewichten en maak minder herhalingen.

    1. Menno de Haan

      Paulus, bedankt voor je vraag. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar toch werkt het zo. Veel herhalingen met een laag gewicht geven krachtige spieren en weinig spiermassa. Weinig herhalingen met zwaardere gewichten geven meer explosiviteit en spiermassa.

  2. Mark

    Bedankt voor deze tips!
    Het verlagen van je vetpercentage is helaas iets wat veel tijd kost en een flinke mate van discipline vereist.
    Wat voor mij veel heeft geholpen is alleen koolhydraten te eten op trainingsdagen (na mijn training) en dit op rustdagen te beperken tot eiwitten en vetten.

    Ook is het belangrijk om er niet teveel mee bezig te zijn, als je voortdurend in de spiegel kijkt om te zien of je al vooruit gaat is het een hele lange weg, geniet van het proces! 🙂

    Succes met je website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *