Veel kantoorpersoneel krijgt door het herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde bewegingen op het werk last van klachten. Deze klachten die kunnen ontstaan op kantoor worden aangeduid met de verzamelnaam repetitive strain injury ook wel RSI genoemd. Door je houding op het werk te verbeteren kun je ervoor zorgen dat deze RSI-klachten (grotendeels) verdwijnen.

De meest gehoorde RSI-klachten zijn

  • Deze blessure ontstaat vaak door een foute houding met je muis en toetsenbord.
  • Sms-duim. Dit ontstaat vaak bij gamers of mensen die veelvuldig sms’en.
  • Dit kan ontstaan door het veelvuldig / langdurig onderhands dragen van zware voorwerpen.
  • Tablet-nek. Dit ontstaat door dat je monitor op een foute hoogte staat ingesteld waardoor je langdurig met een gebogen nek kijkt naar een beeldscherm.
  • Deze ontsteking ontstond oorspronkelijk door het spelen met tennisrackets met onvoldoende demping. Tegenwoordig is het een veel voorkomende klacht bij beroepen, zoals caissières.

 Tips die ergonomisch werken bevorderen

Veel werknemers zijn onwetend met betrekking hoe ze het beste ergonomisch kunnen werken, daarom worden hieronder hier een paar tips voor gegeven.

  • Pauzeer regelmatig tijdens het werk. Dit is goed voor je geestelijke en fysieke gezondheid, want het zorgt er namelijk voor dat je je daarna weer volledig kunt focussen op je werk.
  • Maak gebruik van ergonomische producten. Er zijn tegenwoordig diverse ergonomische producten op de markt die je kunnen helpen een betere houding aan te houden. De volgende ergonomische producten zouden je hierbij kunnen helpen, ergonomische monitorarmen, monitorstandaarts of ergonomische muizen.
  • Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar het is toch belangrijk om dit even te benoemen. Probeer er op te letten dat je een goede lichaamshouding aanhoudt, vaak wordt dit namelijk onderschat.
  • Zorg ervoor dat je je werkzaamheden afwisselt, hiermee voorkom je dat je langdurig dezelfde houding aanhoudt.
  • Houd een goede houding aan. Zorg voor een goede ergonomische inrichting van je werkplek, met de juiste hoogte van je bureaublad, een goede hoogte en kijkhoek naar je beeldscherm met voldoende ondersteuning van je polsen bij het toetsenbordgebruik en een stoel die op de juist instelling is ingesteld met voldoende  ondersteuning aan je voeten.
  • Neem op tijd pauze. Door tijdig pauzes te houden zorg je ervoor dat je spieren ontlast worden, hiermee voorkom je slijtage en last van de zogezegde RSI klachten.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van je toetsenbord, door het muisgebruik te beperken zorg je ervoor dat je een blessure aan de arm-, nek-, pols- en/of schouderspieren krijgt, want deze blessures ontstaan namelijk voornamelijk door overdadig gebruik van je toetsenbord en computermuis.
  • Probeer ervoor te zorgen dat je alles afstelt op de vorm van je lichaam, je zal zien dat de klachten vanzelf zullen afnemen of verdwijnen.
  • Probeer spierversterkende oefeningen te doen. Op deze manier kun je manier trainen tegen het hebben van een foute houding.

Behandeling van RSI klachten

Vaak gebruiken mensen tegen RSI-klachten pijnstillers zoals ibuprofen of paracetamol. Het nadeel hiervan is dat je de oorzaak van de klachten niet oplost. Hierdoor kun je klachten op de lange termijn zelfs verergerd worden. Het is daarom belangrijk dat als je pijnstillers gebruikt je er ook voor zorgt dat je dit in combinatie doet met andere maatregelen worden gedaan.

Ook is het handig om aan fysiotherapie of oefentherapie te gaan doen, ook al versnelt dit het herstel van een RSI-blessure waarschijnlijk niet. Het kan je wel helpen door middel van oefeningen om het gewricht met RSI-klachten beter te gebruiken.

 

 

Wil jij op een natuurlijke manier spieren kweken, afvallen, je fitter voelen en snel resultaat zien? En dat binnen 8 weken?

Dan is het boek 'Gespierde God' van Glen Goossens wellicht wat voor jou. In dit boek leer je oefeningen, leefstijlregels en een dieet schema om snel, maar natuurlijk spieren op te bouwen. Glen Goossens is een personal trainer die zelf heel gespierd is. Hij laat je precies zien hoe hij zo gespierd is geworden.

Meer informatie over het Gespierde God boek?
Ja! Ik wil gespierder worden!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *