Stress heeft een belangrijke negatieve invloed op onze gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Er zijn veel verhalen bekend van mensen die afvallen als gevolg van stress, maar wist je dat je hierdoor ook flink kunt aankomen? Het precieze effect op je gezondheid hangt af van een aantal persoonlijke factoren. Indien je weinig tijd en energie of motivatie hebt kun je ervoor kiezen om te gaan eten, of je kiest voor minder maaltijden en ervaart minder eetlust. Het eerste leidt uiteraard tot meer gewicht, terwijl je in het tweede geval zal afvallen als gevolg van stress. Het is in ieder geval verstandig om zo goed mogelijk met stress om te gaan, in dit artikel vind je hiervoor 5 handige tips. Ineens afvallen of aankomen is immers niet gezond als het niet nodig is.

Afvallen door stress

Je kunt afvallen van stress op het moment dat je maaltijden overslaat of je te maken krijgt met een verminderde eetlust. Het verlies aan gewicht kan behoorlijke vormen aannemen, waardoor dit niet altijd tot een positieve verandering leidt. Het is in bepaalde gevallen prettig om een paar kilo te verliezen, maar als gevolg van stress kan het afvallen in negatieve zin doorslaan en er daarmee voor zorgen dat je last krijgt van bijvoorbeeld een vol gevoel zodra je ook maar begint te eten. Je kunt dan moeilijk voldoende calorieën en andere voedingsstoffen innemen, waardoor je gevaarlijk veel kunt afvallen.

Op het moment dat je last hebt van veel stress kun je bovendien te weinig prioriteit toeschrijven aan het goed en gezond eten. Dit zorgt ervoor dat je maaltijden over zal slaan. Het is in dat geval van belang om professionele hulp te zoeken, of gebruik te maken van mensen om je heen die je helpen om je te verplichten tot het eten van de verschillende maaltijden. Het overslaan van maaltijden leidt tot de inname van te weinig calorieën, maar daarnaast tot een tekort aan verschillende belangrijke voedingsstoffen.

Aankomen door stress

Je kunt aan de andere kant ook aankomen door stress. Dit heeft vooral te maken met de combinatie van de vrijgave van adrenaline, corticotrofine en cortisol. De combinatie hiervan zorgt ervoor dat je veel energie ervaart (op de korte termijn) en je juist weinig trek in eten hebt. Met name de cortisol is gevaarlijk voor onze gezondheid. Dit zorgt ervoor dat je na een korte energieboost ineens veel trek krijgt, zonder dat je daadwerkelijk veel calorieën verbrand hebt. Je ervaart honger, waardoor je meer gaat eten. Cortisol zorgt er daarnaast voor dat je meer vet rondom de buik zal opslaan, een gevaarlijke plaats met het oog op hart- en vaatziekten of diabetes.

Bovendien kan stress ervoor zorgen dat je ineens veel trek krijgt in een bord vol met pasta, of iets zoets dat je kan helpen om even ‘bij te komen’. Je hunkert als het ware naar eten, terwijl je de suiker alleen maar nodig hebt om de stress tijdelijk de baas te zijn. Je neemt onder andere veel koolhydraten in, die het lichaam om zal zetten naar suiker. Je hebt vervolgens insuline nodig om het hoge niveau van bloedsuiker tegen te gaan, dat onvoldoende voorradig is. Op die manier kan stress leiden tot een behoorlijke toename van je gewicht.

5 tips om goed met stress om te gaan

Wil je zo goed mogelijk omgaan met stress, zodat je niet teveel zal afvallen, maar je aan de andere kant ook niet ineens veel aankomt? Maak dan gebruik van onze 5 tips bij stress, zodat je toch gezond kunt blijven eten.

Voldoende beweging

Zorg in ieder geval voor voldoende beweging op het moment dat je te maken hebt met stress. Je zorgt er op die manier voor dat je alles als het ware even kunt laten gaan, terwijl je daarnaast calorieën kunt verbranden en je dus werkt aan een strakker lichaam. Bovendien komen er tijdens het sporten hormonen vrij, die de negatieve uitwerking van stress op een positieve manier tegen kunnen gaan. Je zorgt er met voldoende insuline voor dat je het bloedsuiker naar een normaal niveau terug kunt brengen.

Houd er aan de andere kant rekening mee dat het sporten er ook voor kan zorgen dat je meer cortisol aanmaakt, een stof die we ook aanmaken tijdens stressvolle situaties. Pas dus op met intensief sporten en ken je grens om ervoor te zorgen dat je baat hebt bij de extra beweging.

Eet gevarieerd

Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten op het moment dat je last hebt van stress. Je zorgt op die manier voor een rijke combinatie van voedingsstoffen, waardoor je lichaam daar precies uit kan halen wat het nodig heeft. Het is in de meeste gevallen verstandig om gebruik te maken van gezonde producten, die je toch relatief eenvoudig kunt bereiden. Op die manier ben je er niet teveel tijd aan kwijt, terwijl je er aan de andere kant wel voor zorgt dat je lichaam in een optimale conditie verkeert. Maak bijvoorbeeld gebruik van bevroren groenten en een lekkere soep. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de gezonde gerechten gecombineerd klaar te maken en deze vervolgens als losse porties in te vriezen. Op die manier heb je er direct de beschikking over en zorg je met weinig tijd toch voor een gezonde maaltijd, om niet teveel af te vallen of aan te komen als het gevolg van stress.

Ontspan en sla geen maaltijden over

Probeer in ieder geval wat tijd voor jezelf te nemen op het moment dat je veel stress ervaart. Al is het maar een uurtje, ga gewoon eens in de tuin zitten of pak er een fijn boek bij en droom even helemaal weg. Het enkele uurtje had je niet geholpen om veel meer voor elkaar te krijgen, terwijl je er in die tijd wel even voor kunt zorgen dat je alles in je hoofd weer netjes op orde krijgt.

Sla ook geen maaltijden over, reserveer daar altijd de tijd voor die je nodig hebt. Indien je stress als een excuus gebruikt om een maaltijd over te slaan is de kans op flink afvallen of aankomen erg groot. Door regelmatig te eten zorg je ervoor dat je het bloedsuiker op peil kunt houden en je complete koolhydraten zo goed mogelijk kunt verwerken. Probeer regelmatig een kleinere maaltijd te eten, in plaats van een aantal grote.

Gebruik supplementen en eet voldoende calorieën

Kom je niet toe aan de inname van voldoende vitaminen en mineralen, bijvoorbeeld omdat je veel onderweg bent en je niet de tijd hebt om gezonde maaltijden te maken? Dan kun je gebruikmaken van de supplementen die er bestaan. Zorg onder andere voor Vitamine B en Vitamine C, naast bijvoorbeeld calcium en magnesium. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen, die we vaak gemakkelijk over het hoofd zien. Ook een goede multivitamine kan je helpen om de belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen en op die manier stress het hoofd te bieden.

Kies voeding met veel vezels

Kies tijdens je snackmomenten voor snacks met veel vezels, de kans is groot dat je er daar te weinig van inneemt. Je zorgt er op die manier voor dat je tijdens het hunkeren naar voeding niet hoeft te kiezen voor de ongezonde alternatieven, die ervoor zorgen dat je met name in combinatie met stress kunt aankomen. Maak gebruik van fruit, wat geroosterd brood of bijvoorbeeld volkoren granen.

Met behulp van deze tips voorkom je afvallen of aankomen door stress. Je gaat gezonder door het leven, waardoor je sterker wordt en beter bestand bent tegen stressvolle situaties.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *