south beach dieetHet South Beach is ontwikkeld door cardioloog Agatston als ‘way of life’. Het South Beach dieet helpt je om blijvend gewicht te verliezen, door de juiste koolhydraten en zo min mogelijk verzadigd vet te eten.

Het dieet bestaat voornamelijk uit voeding met de juiste glycemische index, zoals fruit, groente en verschillende soorten graan. Het South Beach dieet is opgebouwd uit de volgende fases:

  • Fase 1: Ontwennen
  • Fase 2: Afvallen
  • Fase 3: Gezond gewicht behouden

Het South Beach dieet is gemakkelijk uit te voeren, want cardioloog Agatston wilde een dieet dat gemakkelijk was uit te voeren voor zijn patienten. Agatston gelooft dat de juiste koolhydraten overgewicht voorkomen en de verkeerde koolhydraten tot insulineresistentie leiden. Agaston maakt ook onderscheid in ‘goede’ en ‘slechte’ vetten. In dit artikel laat ik je graag het verschil tussen de goede en slechte koolhydraten/vetten volgens cardioloog Agatston zien. Vervolgens bespreken we de drie fases van het South Beach dieet, geef ik je een aantal recepten en deel ervaringen van gebruikers van het South Beach dieet.

Goede en slechte vetten

Goede vetten zijn onverzadigd en vooral omega 3 vetten behoren tot deze categorie. Plantaardige vetten en vette vis zijn voorbeelden van goede vetten. Slechte vetten zijn verzadigde vetten, roomboter en varkensvet zijn hiervan voorbeelden.

Goede en slechte koolhydraten

Goede koolhydraten worden langzaam door het lichaam opgenomen, goede koolhydraten vinden we voornamelijk in ongeraffineerde voeding. Havermout, zilvervliesrijst en volkoren pasta zijn enkele voorbeelden. Slechte koolhydraten worden snel opgenomen door het lichaam en laten onze bloedsuikerspiegel voor korte tijd stijgen. Wit brood, pasta en witte rijst zijn een aantal voobeelden van slechte koolhydraten volgens het South Beach dieet.

Fase 1: Ontwennen

2 weken geen koolhydraten. Het is in deze fase de bedoeling om van de honger van koolhydraten af te komen en de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. De eerste fase bestaat uit een variatie van verse groente, tijdens de eerste fase kom je af van de zoete trek. Het is in de eerste fase belangrijk de honger zo goed mogelijk te stillen, maar wel met de juiste voeding. Je voelt je niet langer vermoeid na een maaltijd en de insulineresistentie neemt af, vanaf dit moment begin je gewicht te verliezen.

Je mag de volgende soorten voeding eten in de eerste fase van het South Beach dieet:

  • Diverse soorten groente
  • Vis
  • Mager vlees
  • Gevogelte
  • Eieren
  • Magere kaas (20+ en 30+)
  • Noten
  • Plantaardige oliën

Je mag de volgende soorten voeding niet eten in de eerste fase van het South Beach dieet:

  • Fruit en vruchtensappen
  • Snoep
  • Vet vlees en vette zuivelproducten

Fase 2: Afvallen

In de tweede fase worden er meer koolhydraten aan het dieet toegevoegd. De tweede fase duurt voort tot jouw streefgewicht is behaald. De eerste fase kan verlengd worden, start alleen met de tweede fase wanneer je daar klaar voor bent. In de tweede fase kun je langzamerhand koolhydraten toevoegen aan het dieet, doe dit in kleine stapjes. Voeg alleen voeding toe met de juiste koolhydraten zoals zilvervliesrijst, fruit en volkoren producten. Zorg dat je in de tweede fase gewicht blijft verliezen, vind hierin de juiste balans. Begin met één portie per dag en bouw het langzaam op om te zien welk effect het op jouw lichaam heeft.

Fase 3: Gezond gewicht behouden

In de derde fase start je met een gezonde leefstijl (dus niet jouw oude patroon). Het South Beach dieet geeft verschillende tips om een gezond gewicht te behouden. De derde fase is het South Beach dieet als een ‘way of life’. Je kunt na het South Beach dieet alles eten wat je wilt, maar altijd met de filosofie van het South Beach dieet in het achterhoofd. Je kunt het South Beach dieet opnieuw starten wanneer je merkt dat je aankomt. Door het South Beach dieet kom je in aanraking met de juiste soorten voeding en is het gemakkelijk om te bepalen wat goed voor je is en wat niet. Vind dus jouw eigen balans, op deze manier kun je een gezonde levensstijl en een gezond gewicht behouden.

De glycemische index en het South Beach Dieet

De glycemische index is binnen het South Beach Dieet een belangrijke en veelgebruikte term. De glycemische index is een systematiek om te meten welk effect voeding op jouw bloedsuikerspiegel heeft. Voeding met een lage glycemische index zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Echter is de glycemische index niet de enige manier om te achterhalen of bepaalde voeding gezond is of niet. Het South Beach dieet beschrijft welke voeding een lage glycemische index bevat en waarom je deze voeding beter kunt eten dan voeding met een hoge glycemische index.

Water drinken en het South Beach Dieet

Bij veel dieten wordt het aangeraden om minimaal 2 liter water per dag te drinken, bij het South Beach dieet wordt precies hetzelfde advies gegeven. Tijdens de vetverbranding maakt het lichaam verschillende afvalstoffen vrij, deze afvalstoffen moeten worden afgevoerd, door het drinken van voldoende water kunnen de afvalstoffen eenvoudig worden afgevoerd. Sport je of heb je te maken met hoge temperaturen? Drink dan nog meer dan 2 liter water per dag, probeer hierin een eigen balans te vinden. Het drinken van voldoende water is een uitstekende manier om alle lichaamsprocessen aan de gang te houden en afvalstoffen af te voeren. Het drinken van water vermijd ook een overschot aan suikers uit frisdrank of sap. Twee vliegen in één klap! Heb je geen behoefte aan water? Je kunt ook koffie of thee drinken (zonder melk en/of suiker).

Van koolhydratenverbranding naar vetverbranding en een slechte adem

Het South Beach dieet dwingt jouw lichaam om op een vetverbranding over te stappen, op deze manier ga je gewicht verliezen. Het verbranden van vet zorgt ervoor dat bepaalde lichaamsprocessen van start gaan, waar je normaal niet mee te maken hebt. Een nadeel van dit proces is een slechte adem, echter betekent dit dat je op de goede weg bent. Jouw lichaam gaat ketonen produceren, je ruikt dit aan jouw urine en adem. Suikervrije kauwgom maskeert de geur het best, de regels van het South Beach dieet staan je toe om suikervrije kauwgom te eten.

Het South Beach dieet voor vegetariërs

Vegetariërs kunnen het South Beach dieet ook volgen. Vervang vlees en vis door producten als tofu, quorn of tempeh. Je kunt ook vleesvervangers gebruiken, maar check in dat geval altijd de achterkant van de verpakking om een overschot aan koolhydraten te voorkomen. Het is in de eerste fase van het dieet niet toegestaan om meer dan 20 gram koolhydraten te eten, zorg dat je ook als vegetariër onder deze hoeveelheid blijft, alleen dan zal jouw lichaam op de vetverbranding overschakelen.

Het South Beach dieet en alcohol

Alcohol is tijdens het South Beach dieet toegestaan, maar nog niet in de eerste fase. Het lichaam reageert anders op alcohol dan bijvoorbeeld suiker. Het lichaam zet alcohol meestal direct om in energie en niet in vet. Een glas wijn is de beste keuze, maar het liefst met mate. Sterke dranken zijn toegestaan, maar deze mogen niet worden gemixt met frisdrank of sap. Drink alleen alcohol wanneer jouw lichaam dit aankan. Merk je dat je geen gewicht meer verliest of aankomt door het drinken van alcohol? Stop hier dan mee! In de eerste fase is het niet toegestaan om alcohol te drinken, op deze manier heb je sneller trek in zoetigheid en is de kans groter dat je jezelf niet aan de regels van het South Beach dieet houdt.

Het South Beach dieet en bewegen

Sporten is goed voor het menselijk lichaam en de ideale manier om gemakkelijker van overtollige kilo’s af te komen. Beweeg elke dag een half uur om van alle gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging te profiteren. We brengen de meeste tijd zittend door en dat is niet goed voor ons lichaam, beweeg voldoende om jouw levensverwachting te verhogen. Met een half uur sporten matig tot intensief sporten verbrand je ongeveer 250 calorieën (afhankelijk van jouw lichaamsgewicht, geslacht, lengte en andere factoren). Het is bij afvallen noodzakelijk om meer te verbranden dan het lichaam nodig heeft. De combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging is de ideale manier om snel op een gezond gewicht te komen en om dit gezonde gewicht te behouden.

Voldoende lichaamsbeweging verlaagt het stressniveau, versterkt ons hart, onze weerstand, verlaagt de kans op ernstige ziekten zoals sommige vormen van kanker en geeft ons bovenal al een voldaan en gelukkig gevoel. Tal van redenen om voldoende te bewegen en jouw lichaam in een gezondere toestand te brengen. Het nieuwste boek over de South Beach methode van Arthur Agatston zoomt voor het eerst in op voldoende bewegen, verschillende oefeningen helpen jou om hier direct mee aan de slag te gaan. Er zijn geen ongelooflijke prestaties nodig om de gezondheid te verbeteren, zorg voor minstens een half uur intensieve beweging per dag en je bent volgens het South Beach dieet op de goede weg.

Wie is Arthur Agatston?

Arthur Agatston is geboren in 1947, een Amerikaanse cardioloog en de bedenker van het South Beach dieet. Arthur Agatston studeerde aan de New York University. Arthur Agatston werkte bij het Miami Heart Institute en het Mount Sinai Medical Center in Miami Beach (Florida), momenteel werkt hij bij Baptist Health in Zuid-Florida. Arthur Agatston heeft een eigen cardiologie praktijk en een eigen onderzoeksinstituut. Het was nooit Arthur’s doel om een populair dieetplan te schrijven, het dieetplan was slechts het resultaat van de behoefte van zijn hartpatiënten om hun voedingspatroon onder controle te krijgen.

Ervaringen van gebruikers met het South Beach dieet

Veel eiwitten en geen of weinig koolhydraten. Werkt prima, ik ben er 10 kg mee afgevallen en ik ben nog steeds op gewicht na 1 jaar. Veel komkommer en tomaten gegeten met tonijn. Enige nadeel is dat het nogal verstopt. Maar een crackertje met veel vezels helpt daar weer tegen.

Isolde op 16 mei 2011 via Viva.nl

Ik heb het geprobeerd, maar houd het gewoon niet vol, geen koolhydraten. Toen ik er vervolgens achter kwam dat fase 3 gewoon mijn normale eetpatroon is, ben ik gestopt.

Dream op 16 mei 2011 via Viva.nl

Sinds ik 4 maanden geleden ben begonnen ben ik 21 kilo afgevallen. Ik zal niet snel meer naar een forum gaan of een club, anderen zijn snel geneigd je hun wil op te leggen of bij een forum om het boek tot op de letter te volgen. Waardoor je veel te krampachtig wordt. Houd de kennis van SB en bijv. Hungry for Change bij de hand en ga hier vrij mee om.

Elizabeth op 25 april 2012 via Vetvrij.com

Ik ben in mei 2011 begonnen met South Beach en 16 kilo afgevallen in een hald jaar tijd. Onlangs begon mijn gewicht weer een beetje te stijgen en merkte ik ook dat ik meer zin kreeg in de ‘foute’ dingen. Twee weekjes weer Fase 1 gedaan en weer keurig op gewicht en de zin in de ‘foute’ dingen is ook weer verdwenen.

Geesje op 20 juli 2012 via Vetvrij.com

Ik heb een jaar geleden het south beach dieet gevolgd onder begeleiding. In het begin was het zeker wel doorbijten maar nu is het een levensstijl geworden. Als ik een tijdje weer wat voeding met vetten eet, compenseer ik het met gezonde afwisseling.

Kevin op 11 december 2012 via Vetvrij.com

South Beach dieet boeken

south beach dieet boekEr zijn verschillende boeken uitgebracht omtrent het South Beach Dieet. Graag bespreek ik de volgende boeken:

Het South Beach Dieet

Cardioloog Arthur Agatston uit Zuid-Florida schreef het South Beach Dieet boek. Het boek is geschreven naderhand van jarenlange ervaring met zijn patiënten. Het dieet is geschikt voor iedereen die wil afrekenen met overtollige kilo’s. Je leert via het boek over de verschillende fases van het South Beach Dieet, je leert over goede koolhydraten en vetten, een verbetering van de gezondheid en je krijgt meer dan 100 recepten om direct mee aan de slag te gaan. Het uitbrengen van het South Beach Dieet boek was het moment waarop de methodes van cardioloog Arthur Agatston bij een groot publiek bekend werden.

Het South Beach Dieet kookboek

Het South Beach Dieet kookboek is gevuld met 200 verschillende recepten van 25 topkoks. Het boek staat vol met recepten, maar ook met succesverhalen van gebruikers en adviezen om boodschappen te doen. Het kookboek is de ideale manier om met het South Beach Dieet aan de slag te gaan, op deze manier maak je kennis met verschillende recepten voor tussendoortjes, het ontbijt, de lunch, het diner, soepen en bijgerechten.

Het South Beach Dieet tabellenboekje

Het South Beach Dieet tabellenboekje is een handig boekje dat je kunt gebruiken wanneer je bij vrienden op bezoek gaat of wanneer je naar een restaurant gaat. Je kunt het tabellenboekje raadplegen om te achterhalen wat je wel en niet mag eten tijdens het South Beach Dieet. Houd dit tabellenboekje bij de hand om niet langer de fout in te gaan. Het boekje is van een compact formaat en kun je overal mee naartoe nemen.

South Beach Dieet wake-up call

De South Beach dieet wake-up call beschrijft de South Beach dieet levensstijl om in 7 stappen een gezonder leven te leiden, gewicht te verliezen en veroudering tegen te gaan. Arthur Agatston heeft een methode ontwikkeld om onze ongezonde levensstijl een halt toe te roepen en waarschuwt dat onze ongezonde levensstijl ons welzijn in gevaar brengt. Hij legt in dit boek het belang uit van voldoende slaap en komt met 32 gloednieuwe recepten om direct met de South Beach levensstijl aan de slag te gaan.

Het South Beach Dieet optimaal effect

Dit nieuwe boek van Arthur Agatston is geschreven voor nieuwe gebruikers van het South Beach dieet, maar ook een aanvulling voor bestaande fans. Het nieuwe boek beschrijft niet alleen tips omtrent voeding, fitnessoefeningen vormen een nieuw onderdeel. Het uitgangspunt van het South Beach optimaal effect boek is nog steeds om met een bewezen methode een gezonde levensstijl te ontwikkelen en een gezond gewicht te bereiken. Je hoeft de vorige boeken niet gelezen te hebben om met dit nieuwe boek aan de slag te gaan, het boek helpt je om via drie fases een nieuw gezondheidsideaal te bereiken.

Mijn ervaring met het South Beach dieet

Het South Beach dieet is een uitstekende manier om gewicht te verliezen. Je kunt gemakkelijk vet verbranden en het dieet is goed vol te houden door de variatie aan voeding die is toegestaan om te eten. De regels van het dieet zijn duidelijk en binnen drie fases werk je naar een eindresultaat waarmee je tevreden zal zijn. De boeken rond het South Beach dieet zijn duidelijk geschreven en zitten vol handige tips. De eerste fase van het South Beach dieet vind ik een vrij radicale fase en ook de tweede fase is vrij radicaal. De laatste fase van het South Beach dieet is een manier van eten die ik iedereen op de lange termijn kan aanraden. In deze fase leer je de juiste balans te vinden tussen de koolhydraten en vetten die in bijna al onze voeding te vinden is. Je leert een gezonde keus te maken, op gezond gewicht te blijven en je kunt met een gezond gewicht jouw levensverwachting omhoog schroeven.

Jouw ervaring met het South Beach Dieet

Heb je ervaring met het South Beach Dieet? Deel jouw ervaringen met potentiële deelnemers. Voor meer informatie kun je terecht op www.southbeachdiet.com of koop één van de boeken wanneer je aan de slag wilt met de methode van Arthur Agatston voor een gezondere levensstijl en direct gewichtsverlies.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *