snel afvallenSnel afvallen kan op veel verschillende manieren. Het internet staat vol tips om af te vallen. Je kunt in dit artikel 16 gouden tips vinden om het afvallen gemakkelijker te maken. Daarnaast vind je een stappenplan om direct aan de slag te gaan.

Haal er je voordeel uit en neem actie. De gedachte van deze tips gaat uit van minimale veranderingen die een grote impact maken. Pas de tips en het stappenplan uit dit artikel toe en je zult:

  • Tot 10 kilo per maand afvallen
  • Blijvend gewicht verliezen
  • Makkelijke tips leren die je direct kunt toepassen
  • Meer zelfvertrouwen ontwikkelen en snel afvallen

Snel afvallen begint vandaag.

Verander jezelf en snel afvallen met deze 16 tips wordt mogelijk

Je hoeft je levensstijl niet radicaal te veranderen om gewicht te verliezen. Veel mensen beginnen met het tellen van calorieën, een overdosis aan gezonde voeding en gaan gefocust aan de slag om het vanaf dan echt goed te doen. Een week later is al het werk voor niets geweest en eet je jezelf vol met snoep, chocola en accepteer je alle traktaties die jouw collega’s uitdelen. Het lijkt je niets meer uit te maken en je bent terug bij af.

Gelukkig is er een andere manier om af te vallen. Je kunt met één of twee simpele veranderingen, meer afvallen dan je ooit had kunnen bedenken. Veel mensen maken het te moeilijk voor zichzelf, houd het simpel en neem actie om resultaat te bereiken.

Eerst drie regels om jouw leven te veranderen

Er zijn veel verschillende methodes om snel af te vallen! Graag leer ik je eerst drie regels om snel afvallen mogelijk te maken. De drie regels doen het volgende:

  • Je verliest snel vet
  • Je lichaam wordt en blijft gezond
  • Je hebt niet langer een hongergevoel

De eerste regel – kies voor gezonde vetten, groente en eiwitten

Wees niet bang om vet te eten, weinig koolhydraten en weinig vet is niet vol te houden. Minder met koolhydraten om gewicht te verliezen, maar eet genoeg vet om het vol te houden. Je zit op deze manier nog steeds lekker in je vel en krijgt genoeg energie. Vetten kun je het best halen uit olijfolie of kokosnootolie (het liefst plantaardige vetten).

Van groente kun je nooit genoeg krijgen! Wees niet bang om het grootste gedeelte van jouw voeding te laten bestaan uit groente. Kook groente het liefst kort of bak het mee met een gerecht. Groene groente zoals spinazie, broccoli, spruitjes, sla of komkommer zijn de gezondste soorten. Groente zit vol met vezels, vitamines en mineralen. Groente geeft je een gezond gevoel en is de voeding die koolhydraatrijke voeding zoals brood en pasta voor een groot deel mag vervangen.

Elke maaltijd moet over de juiste hoeveelheid eiwitten beschikken. Haal eiwitten het liefst uit noten, eieren, gevogelte en vis. Eiwitten helpen jou om sneller lichaamsvet te verbranden. Eiwitten geven je daarnaast een vol gevoel, waardoor je minder snel naar ongezonde voeding grijpt.

De tweede regel – zetmeel en suiker is verleden tijd

Drastisch minderen met zetmeel en suiker is noodzakelijk om snel af te vallen! Zetmeel en suiker kun je het best helemaal niet meer eten, maar dat zal waarschijnlijk niet gemakkelijk zijn. Zetmeel en suiker stimuleert de aanmaak van insuline, dat ons lichaam motiveert om vet vast te houden. Is er minder insuline in ons lichaam? Dan is het gemakkelijker om vet te verliezen. Ga je de eerste week flink minderen met zetmeel en suiker? Dan val je al snel een aantal kilo af. Het verliezen van gewicht is niet het enige gezondheidsvoordeel! Lagere insulinewaardes hebben ook een positief effect op bijvoorbeeld jouw nieren.

De derde regel – sport voldoende

Met gezonde voeding red je het, maar ik raad je aan om ook voldoende te bewegen. Je kunt het beste 30 minuten per dag in beweging zijn, maar drie of vier keer per week is ook al een stap in de goede richting. Combineer cardio met krachtraining. Je kunt opdrukken, buikspieroefeningen doen, trainen met een kettlebell, hardlopen, roeien of wat bij jou past! Het belangrijkst is om in beweging te komen en in beweging te blijven. Krachttraining raad ik absoluut aan, het lichaam verbrandt meer calorieën wanneer je meer spiermassa hebt, je kunt op deze manier gemakkelijker extra calorieën verbranden, ook wanneer je niet aan het sporten bent. Meer spiermassa zorgt voor een strakker lijf en is voor zowel mannen als vrouwen de manier om aan een mooi figuur te komen. Echter is dit nog lang niet alles! Sporten geeft je bovenal meer zelfvertrouwen, een gezonder en gelukkiger gevoel. Het lichaam maakt verschillende hormonen aan wanneer je beweegt en zeker wanneer je snel wilt afvallen is het belangrijk je prettig en fit te voelen.

Snel afvallen met mijn 16 tips

snel afvallenGa direct met de onderstaande tips aan de slag! Kies minimaal vijf tips uit om direct toe te passen, je ziet op deze manier het snelst resultaat.

Tip 1. Geen chips en snacks voor de TV

Gewicht verliezen doe je soms al door het simpelste verschil. Besluit je geen chips en andere snacks meer voor de TV te eten? Dan scheelt dit al snel tot 1000 calorieën per week. Een appel, banaan of ander fruit is de ultieme vervanger voor deze ongezonde gewoonte. Klinkt deze tip als een goed idee? Sla in de supermarkt dan het gangpad met chips en andere snacks over. Wat je niet koopt, kun je ook niet eten.

Tip 2. Stop met één keer per week patat

Veel Nederlanders en Belgen vinden het heerlijk om één keer in de week een patatje te eten. Je geniet misschien volop, maar zou je hiermee kunnen stoppen? Verander het patatje eens per week voor een gezonde maaltijd, het maakt een groter verschil dan je denkt.

Tip 3. Gezond ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Veel mensen slaan het ontbijt over, maar dat is absoluut een gemiste kans. Havermout en veel fruit is een ideale manier om de dag te starten. Je houdt het hongergevoel buiten de deur en hebt er de hele dag profijt van. Een gezond ontbijt maakt een groot verschil, op deze manier reken je voorgoed af met de overtollige kilo’s.

Tip 4. Gebruik dode tijd

Onder de reclame, wanneer je wacht op de wasmachine, op een mailtje, telefoontje of gewoon wanneer je niets te doen hebt; het is allemaal loze tijd waarin je kunt bewegen. Vul deze tijd op met het doen van buikspieroefeningen, het trainen van je beenspieren of push-ups. Je kunt hierdoor dagelijks tot 20 minuten extra bewegen, wat een significant verschil voor jouw lichaam betekent.

Tip 5. Zeg vaarwel tegen slechte gewoontes

Roken, snacken, nooit sporten of de hele avond TV kijken: Het zijn allemaal gewoontes die jouw gezonde levensstijl in de weg staan. Schrijf tien van deze gewoontes op en zeg er minimaal twee vaarwel. Snel afvallen begint in het klein, kleine veranderingen maken grote verschillen.

Tip 6. Doe een grote opruiming

De keuken staat vaak vol met koek, snoep en chips. Ruim jouw keukenkastjes en koelkast op en gooi alle verkeerde voeding weg. Ga direct naar de supermarkt en vul deze lege ruimte op met producten zoals fruit, olijfolie, havermout, groente en meer gezonde voeding. Je gaat automatisch gezondere keuzes maken en vanaf dan wordt snel afvallen mogelijk.

Tip 7. Vrijdagmiddagborrel? Start met sporten!

De vrijdagmiddagborrel is in veel bedrijven een bekend fenomeen. Je kunt de vrijdagmiddag echter ook op een gezonde manier invullen. Sport met een collega en ontwijk ongezonde snacks en alcohol om snel afvallen eenvoudiger te maken. Sporten versterkt de band met collega’s en is een fijne manier om jouw werkweek af te sluiten.

Tip 8. Maak sporten leuk

Zorg dat sporten iets is dat helemaal bij je past. Speel je favoriete muziek, zorg voor lekker zittende kleding en sport met iemand waarmee je graag samen bent. Snel afvallen hoeft geen straf te zijn, hetzelfde geldt voor sporten, maak er iets van dat bij je past en je oprecht leuk gaat vinden.

Tip 9. Eet meer groente

Groente is het soort voeding dat veel mensen helaas vaak te weinig eten. Voeg meer groente toe aan jouw maaltijden om het gezonder te maken en zo sneller lichaamsvet te verliezen. Groente zit vol goede bouwstoffen, maar is arm in calorieën en vet. Het eten van groente geeft je snel een vol gevoel en maakt de kans kleiner dat je naar verkeerde voeding grijpt.

Tip 10. Hardlopen is goed voor je

Heel veel mensen hebben er een hekel aan, maar snel afvallen moet je buiten jouw eigen grenzen brengen. De eerste weken is hardlopen even wennen, maar daarna ga je er volop van genieten en merk je hoe fijn het is. Pas deze tip direct toe, door elke dag rond lunchtijd hard te lopen en het vet zal van jouw lichaam afvliegen. Maar dat is niet het enige: Je voelt je bovenal energieker, gelukkiger en gezonder.

Tip 11. Kies voor sporten in een groep

Het is vaak gemakkelijker om met een groep mensen te sporten. Je blijft op deze manier gemotiveerd en voelt een bepaalde drive om door te gaan. Je kunt sporten in een groep via een fitnessschool, door je bij een vereniging aan te sluiten of bij de plaatselijke hardloopclub. Samen bereik je meer en zal je inzien dat frequent sporten langer is vol te houden.

Tip 12. Ga altijd voor de kleine variant

In fastfoodrestaurants, maar zelfs in de supermarkt wordt je verleid om vooral het grootste formaat te kiezen. Het is relatief gezien goedkoper, maar ook ongezonder, omdat je hierdoor onnodig veel eet en drinkt. Kies vanaf nu voor de kleinere variant en je merkt dat het makkelijker wordt om maat te houden.

Tip 13. Snel afvallen door jezelf niet vol te eten

Zorg altijd dat er ruimte en een beetje trek overblijft wanneer je stopt met eten. Het is vaak heel moeilijk om te stoppen met eten, omdat je het volle gevoel pas later na een maaltijd zal voelen. Geef jezelf de ruimte om te verzadigen en eet jezelf niet vol.

Tip 14. Doe een nieuwe sport

Snel afvallen begint met variatie op alle gebieden. Probeerde je al vaker te starten met hardlopen, volleyballen, voetballen, roeien, zwemmen, fietsen, rotsklimmen of wat dan ook? Kies dan eens voor iets anders! Door je continue uit te dagen om iets nieuws te doen, is het gemakkelijker om echt te genieten van een sport. Vind iets dat bij je past en ervaar wat er allemaal op het gebied van sport te doen is.

Tip 15. Eet niets na de avondmaaltijd (doordeweeks)

Het lichaam kan moeilijk verteren wanneer het later wordt. De voeding die je in de avond eet is vaak ongezonde voeding en vol van calorieën, vet en suiker. Eet niets na de avondmaaltijd op doordeweekse dagen. In het weekend mag je deze regel passeren, maar probeer doordeweeks discipline te houden.

Tip 16. Elke dag wandelen

Snel afvallen met wandelen? Het kan echt! Wandelen geeft je een gevoel van geluk en laat je op de ideale manier genieten van de buitenlucht. Je kunt wandelen gemakkelijk volhouden en de kans op een blessure is klein. Breng routine aan in je leven en maak elke avond (of rond lunchtijd) een wandeling van minimaal 30 minuten.

Snel afvallen stappenplan

gewicht verliezenHeb je de tips uit dit artikel goed gelezen? Volg dan ook dit snel afvallen stappenplan om te leren hoe je in acht stappen kunt afvallen.

Stap 1: Focus je op wat je doet en niet op wat je niet doet

De meeste diëten leggen de focus op iets dat je niet moet doen en nauwelijks op wat je wel moet doen. Geef jezelf een voedingspatroon waarbij de focus ligt op wat je wel mag eten en niet op wat je niet mag eten. Je maakt het jezelf op deze manier veel gemakkelijker om discipline te houden, na verloop van tijd zal je snel afvallen. Er komen  steeds meer gezonde dingen die je gaat eten en bij elkaar opgeteld geeft dit je een nieuw voedingspatroon dat blijvend gewichtsverlies mogelijk maakt.

Stap 2: Vervang ongezonde snacks door fruit

Iedereen heeft er minimaal twee keer per dag last van: Lekkere trek. Zorg dat er fruit voor het grijpen ligt om deze trek te remmen. Fruit bestaat uit weinig calorieën en zit vol van gezonde vitamines en mineralen. Je kunt snel afvallen door veel meer fruit te eten. Fruit geeft je een gevuld gevoel en energie verspreid over de dag. Je hebt hierdoor geen gevoel van honger en het is nog lekker ook! Vul de fruitschaal met jouw lievelingsfruit om optimaal van fruit als gezonde snack te profiteren.

Stap 3: Gebruik lijnzaad voor snel afvallen

Lijnzaad zit vol vezels en is de manier om jouw verteringsstelsel gezond aan het werk te houden. Roer lijnzaad door de havermout, voeg het toe aan een gezonde smoothie of verwerk het in een soep of salade. Lijnzaad geeft je een vol gevoel, je kunt het kopen bij een natuurwinkel bij jou in de buurt. Voeg dagelijks één of twee eetlepels lijnzaad toe aan jouw voedingspatroon.

Stap 4: Snel afvallen begint met water drinken

Drink dagelijks minimaal 2 liter water, verspreid over zes tot acht glazen gedurende de dag. Drink voor een maaltijd, je zult hierdoor sneller verzadigd zijn en je hoeft je niet enkel met voeding te vullen. In studies is aangetoond dat het drinken van water het verliezen van gewicht gemakkelijker maakt. Er werden in een studie twee groepen vergeleken. De groep die voor een maaltijd twee glazen water dronk bleek 2,5 kilo meer vet te verliezen dan de groep die dit niet deed.

Stap 5: Minder het gebruik van zuivelproducten

Koeienmelk is ontworpen om een babykalfje in rap tempo honderden kilo’s te laten groeien. Volwassenen hebben het vet, de groeihormonen en de lactose uit deze koeienmelk niet nodig. Drink liever niet meer dan een glas melk per dag of vervang gewone melk door sojamelk. Voor snel afvallen is helemaal geen melk echter het best, drink liever water.

Stap 6: Vervang dierlijke producten voor plantaardige producten

Ooit heb ik een snel afvallen expert ‘eat more plants’ horen zeggen. De beste man had absoluut gelijk, in groente en fruit zitten veel minder calorieën, belangrijke voedingsstoffen en je ervaart alsnog een vol gevoel. Om snel af te vallen is het belangrijk het grootste deel van jouw voeding uit plantaardig voedsel te laten bestaan. Vervang vlees door een groenteburger, tofu of iets anders dat je lekker vindt. Rund- en varkensvlees kun je het best helemaal niet eten. Qua dierlijke producten kun je het best voor vis en gevogelte kiezen.

Stap 7: Houd bij wat je eet

Snel afvallen begint bij inzicht in wat je eet, maar ook in wat je niet eet. Analyseer dagelijks wat je gegeten hebt en je merkt dat het een stuk duidelijker wordt wat er wel en niet goed gaat. Goed bijhouden wat je eet is een stap die inzichtelijk maakt waar je kunt verbeteren. Blijf jouw voedingspatroon optimaliseren om uiteindelijk tot jouw ideale dieet te komen. Een dieet dat bij je past, waar je aan kunt wennen en een dieet dat je uiteindelijk een blijvend gezond gewicht geeft. Snel afvallen is een begin, je wilt uiteindelijk een gezond gewicht bereiken en behouden.

Stap 8: Snel afvallen met drie of vier dingen waarmee je direct start

Je hebt in dit artikel veel verschillende tips kunnen lezen op het gebied van snel afvallen. Het is heel veel informatie, maar helaas vaak moeilijk om ook praktisch toe te passen. Kies minimaal drie of vier zaken waarop je jezelf de komende weken gaat focussen. Water drinken, meer groente eten, 30 minuten beweging per dag en minder zuivelproducten is een stap in de goede richting!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *