quinoaQuinoa, je ziet het bijna overal. Het is van oorsprong een plant uit Zuid-Amerika. De plant werd circa 5.000 jaar geleden verbouwd door de Inca’s in het Andesgebergte van Peru, Argentinië, Bolivia en Ecuador. In de taal van de Inca’s kun je quinoa vertalen als supergraan, de Inca’s gebruikte quinoa als basis zoals wij rijst of aardappelen gebruiken. Het wordt beschouwd als ‘superfood’.

Quinoa wordt gezien als graan, maar is eigenlijk zaad. Je kan het gebruiken zoals rijst, maak er eens een salade mee of verwerk het in een ander gerecht.

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën 392
Water 8,5 gram
Eiwit 16,2 gram
Koolhydraten 63,9 gram
Suikers 1,5 gram
Vet 6,9 gram
Vezels 3,5 gram

Hoe bereid je quinoa?

Quinoa bereid je hetzelfde als rijst, kook het voor een minuut of 15 in water tot het zacht is. Je kunt quinoa in tal van verschillende gerechten verwerken, zelfs als ontbijt kun je het eten (bijvoorbeeld in plaats van havermout).

De 7 voordelen van quinoa

Je weet dat quinoa gezond is, maar wat zijn nu precies de voordelen van quinoa? Graag laat ik je naderhand van zeven voordelen zien wat quinoa voor jou kan betekenen.

1. Het zit vol met ijzer

IJzer zorgt ervoor dat jouw rode bloedcellen in top conditie blijven. IJzer vervoert daarnaast zuurstof van de ene naar de andere cel en vervoert zuurstof naar onze spieren wanneer wij deze aanspannen. IJzer is ook belangrijk voor onze hersenfunctie, omdat de hersenen een groot deel van onze zuurstof verbruiken. IJzer is onmisbaar, een te laag IJzergehalte zorgt voor grote problemen in ons lichaam.

2. Het zit vol met eiwitten

Meer dan 16% van quinoa bestaat uit eiwitten, daarmee is quinoa ideaal voor vegetariërs en ideaal voor iedereen die op een gezonde manier extra eiwitten wilt innemen. Quinoa draagt complete eiwitten, deze eiwitten hebben alle essentiële aminozuren die jouw lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren.

3. Het zit vol met vezels

Vezels heeft het lichaam nodig om de vertering goed op gang te houden. Vezels helpen je tegen een te hoge bloeddruk en diabetes, vezels brengen het cholesterol omlaag en verlagen ook jouw glucoseniveau. De vezels uit quinoa geven je snel een vol gevoel, maar bevatten in verhouding tot het gewicht van quinoa weinig calorieën. Je hebt door quinoa snel een voller gevoel en kan hierdoor gemakkelijker op een gezond gewicht blijven of afvallen.

4. Het zit vol met magnesium

Magnesium helpt jouw bloedvaten te ontspannen. Magnesium verkleint de kans op diabetes, omdat magnesium jouw bloedsuikerniveaus laag houdt. Gezonde botten en tanden zijn andere voordelen voor jouw lichaam.

5. Het is vrij van gluten

Ben je allergisch voor gluten? Dan is quinoa ideaal voor jou! Quinoa is oorspronkelijk een zaad, maar een perfecte vervanger van havermout, bloem of andere graanproducten. Je kunt quinoa koken, bakken, stomen en zelfs frituren!

6. Het bevat weinig vetten

Probeer je af te vallen? Dan wil je niet teveel vet binnenkrijgen, vergeleken met andere granen is quinoa extreem laag in haar vetgehalte en bevat enkel essentiële vetzuren en omega-3 vetten. Quinoa is dan ook beter voor de slanke lijn als pasta, rijst of brood.

7. Het is het goud van de Inca’s

Quinoa heeft heel veel in zich! De Inca’s roemde quinoa al om al haar voordelen, zij zagen dat quinoa hielp bij het op pijl houden van het energieniveau, het herstel van spieren en het uithoudingsvermogen. De Inca’s waren zeker niet gek, 5.000 jaar later is quinoa populairder dan ooit en profiteren er steeds meer mensen van de gezondheidsvoordelen van quinoa.

De 5 lekkerste quinoa recepten

Ik heb speciaal voor jou het internet afgespeurd om de lekkerste quinoa recepten te vinden. Zoals je in de recepten terugziet kun je quinoa gebruiken als basis voor een ontbijt, lunch en diner. Quinoa is de ideale basis van veel verschillende gerechten.

Quinoa ontbijt met appel

Kook jouw quinoa 15 minuten of zoals de verpakking beschrijft. Voeg na bereiding stukjes appel, rozijnen, walnoten, kaneel en honing toe. Zo simpel is het! Geniet ervan en experimenteer met verschillende ingrediënten voor jouw lekkerste ontbijt.

Ingrediënten: 50 gram quinoa, 1 appel, rozijnen, walnoten, kaneel en honing.

Quinoa pannenkoek

Gebruik quinoa meel voor de pannenkoeken en meng het meel met ei en water. Een quinoa pannenkoek is lekker met banaan, sinaasappel, rood fruit, jam, honing of wat jij lekker vindt!

Ingrediënten: Een kopje quinoa meel, een kopje water, een ei en ingrediënten voor jouw topping.

Quinoa burritos

Quinoa burritos maak je door eerst quinoa te koken voor 15 minuten of zoals de verpakking dat beschrijft. Snijd een paprika en ui in kleine blokjes. Voeg tacokruiden toe aan de stukjes ui en paprika (je kunt dit in de supermarkt kopen) en bak de groente in een pan. Is de quinoa klaar? Voeg dan bonen, tomaten en een theelepel tabasco toe. Maak nu de burritos klaar met alle ingrediënten daarin en stop de burritos opgerold in een voorverwarmde oven (200 graden) voor ongeveer 30 minuten. De burritos zijn nu goed verwarmd en klaar om te eten. Dit recept is genoeg voor 2 personen.

Ingrediënten: 1 kopje gekookte quinoa, een ui, een paprika, een half blik bruine bonen, een half blik tomaten, tortilla’s, kruiden en geraspte kaas.

Salade met quinoa

Verwarm de oven voor tot 200 graden en gaar de rode bieten op een laagje zout in een ovenschaal voor ongeveer 60 minuten. Kook de quinoa 15 minuten of zoals de verpakking beschrijft. Hak peterselie en munt fijn en voeg citroensap en citroenrasp toe, meng dit met de afgekoelde quinoa. Leg de quinoa in een kom en leg hier een aantal uienringen op, voeg partjes sinaasappel toe zonder schil en kruimel een mix van noten (walnoten, amandelen of wat je lekker vindt). Snijd de bieten in stukjes en verwijder het zout. Mix nu alle ingrediënten (inclusief de feta) en voeg tot slot een beetje olijfolie toe. Dit gerecht is genoeg voor 4 personen.

Ingrediënten: 2 rode bieten, 250 gram gekookte quinoa, 50 gram noten, peterselie, munt, citroen, ui, sinaasappel, 200 gram feta en olijfolie.  

Quinoa met champignons, boerenkool en zoete aardappel

Kook de quinoa voor 15 minuten of zoals de verpakking dat beschrijft. Verwarm een pan met olijfolie en stop hier de zoete aardappel en champignons aan toe, laat dit ongeveer 5 minuten garen. Laat een teentje knoflook meebakken. Voeg nu boerenkool toe en een beetje peper en zout, laat dit ongeveer 10 minuten mee garen. Plaats nu de gekookte quinoa op een bord, met daarbij de groenten. Voeg tot slot Parmezaanse kaas rasp toe voor de smaak. Dit gerecht is voor 4 personen.

Ingrediënten: 1 kopje ongekookte quinoa, olijfolie, 2 kleine zoete aardappelen, 300 gram champignons, een teentje knoflook, een boerenkool, Parmezaanse kaas rasp, peper en zout.

Informatie video over quinoa

Wil je meer weten en liever een video bekijken? Bekijk de onderstaande video.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Dit artikel heeft 2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *