Het Paleo dieet is enorm populair, maar is dit terecht? Critici zijn er altijd en ook op het Paleo dieet is er veel kritiek sinds dit dieet populair is. Het Paleo dieet bevat grote hoeveelheden eiwitten en weinig koolhydraten, grote sterren zoals Kobe Bryant en Miley Cyrus zijn al aanhangers van het Paleo dieet. De populariteit heeft zich de laatste tijd verder richting Europa en Nederland uitgebreid.

Het Paleo dieet in het kort

Het Paleo dieet is een dieet dat is gebaseerd op het dieet van de jagers-verzamelaars. Het dieet komt uit de paleolithicum periode, deze periode begon 2,5 miljoen jaar geleden en eindigde 10.000 geleden. Het dieet bestaat uit grote hoeveelheden vlees, vis, groenten, fruit en noten. Granen, peulvruchten, zout en zuivel worden bij het Paleo dieet vermeden. Het Paleo dieet is populair geworden in de jaren 70 en kent nu weer een nieuwe opleving. Verschillende artsen en diëtisten juichen het Paleo dieet toe, terwijl er ook een groep is dit het dieet niet vindt kloppen of aangeeft dat het niet zo goed voor de gezondheid is als gedacht wordt.

Gezondsnel.nl begrijpt dat het Paleo dieet beperkingen heeft, maar dat is bij bijna ieder dieet het geval. Het Paleo dieet is een dieet met uitstekende uitgangspunten, waar je zonder problemen mee aan de slag kunt. Ervaar het Paleo dieet zelf om te ervaren welk effect het op jouw lichaam heeft.

Kritiek op het Paleo dieet

  1. Holbewoners leefde niet langer dan ons

Tegenwoordig hebben we de beschikking over medicijnen en heeft iedereen een dak boven het hoofd. Holbewoners aten op een gezondere manier, maar men had helaas niet de gezondheidszorg en luxe die we op dit moment hebben. Het dieet van de holbewoners wordt bij het Paleo dieet niet één op één overgenomen, maar is bedoeld als een manier om liefhebbers van gezonde voeding te verenigen.

  1. Het Paleo dieet en calorieën tellen

Het Paleo dieet is een filosofie waarbij je focust op voedzame voeding, waardoor het niet meer nodig is om calorieën te tellen. Paleo voeding geeft je een gevuld en energiek gevoel, minder calorieën geven je sneller een verzadigd gevoel, waardoor je niets steeds honger hebt. Als vanzelf neem je niet teveel calorieën en ga je met de juiste voeding een gewicht bereiken dat bij jouw lichaam past.

  1. De feiten kloppen niet

Er is bewijs dat men al meer dan 10.000 jaar geleden begonnen is met het eten van graan. Graan was in die tijd nog puur natuur en van een andere samenstelling dan vandaag de dag. Niet alle Paleo aanhangers stoppen volledig met eten van graan, zelf eet ik bijvoorbeeld nog steeds brood en voel me hier heel goed bij. Je hoeft het Paleo dieet niet op de letter uit te voeren om er toch voordeel uit te halen.

Melk werd meer dan 10.000 jaar geleden al gedronken. Het Paleo dieet geeft aan terug te gaan naar een tijd waarin er nog geen melk werd gedronken, terwijl dit feitelijk wel zo was. Volgens mij maakt dit weinig uit! Melk is net zoals graan van een andere samenstelling dan in de paleolithicum periode. ‘Terug naar de periode als oermens’ moet je bij het Paleo dieet dus zeker niet te letterlijk nemen.

Nadelen van het Paleo dieet

De grootste nadelen van het Paleo dieet worden hier besproken. De nadelen zijn er, maar hoeven jou zeker niet tegen te houden om meer over Paleo te leren en met deze manier van leven te starten. Met de Paleo manier van leven en de filosofie ben ik het volledig eens, aan ieder dieet zitten nadelen. Paleo is naar mijn mening voor 90% een uitstekend dieet en zeker vandaag de dag één van de gezondste en veiligste manieren om zonder overgewicht te leven.

De meest besproken nadelen op een rij:

  1. Bepaalde soorten groente en fruit mag je niet eten

Het is tijdens het Paleo dieet niet toegestaan om groente en fruit uit de nachtschadefamilie te eten. De nachtschadefamilie is een grote groep van groente en fruit. De bekendste voorbeelden uit deze familie zijn: tomaat, aubergine, paprika, peper en aardappel. Het kost tijd om groente en fruit uit deze familie te leren kennen. Veel mensen kiezen ervoor om voor 80% volgens het Paleo dieet te eten, groente en fruit van de nachtschadefamilie worden door veel volgers van het Paleo dieet wel gegeten terwijl het oorspronkelijk niet bij de filosofie past.

  1. Suiker en graan is niet Paleo

Ons moderne dieet zit vol met producten die gemaakt zijn van graan. Graan geeft je op de lange termijn geen gevuld gevoel en is vooral een goedkope manier om energie in jouw lichaam te brengen. Gluten uit graan zijn niet goed voor je en kunnen onze darmen beschadigen. Jouw lichaam kan volgens Paleo aanhangers niet goed met graan omgaan. We eten ongeveer sinds 10.000 jaar (volgens experts al een paar duizend jaar langer) graan en zijn al miljoenen jaren op de wereld. Binnen deze korte tijd heeft ons lichaam zich volgens Paleo aanhangers nog niet goed genoeg aangepast op graan.

Suiker bevat veel energie en geen voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Suiker bevat ‘lege’ calorieën waar jouw lichaam niets aan heeft, maar welke het lichaam wel moet verwerken. Gebruik geen toegevoegde suikers, eet geen snoep en kijk goed op verpakkingen om suiker zoveel mogelijk te weren. Het is heel moeilijk om suiker vaarwel te zeggen, ons moderne dieet zit vol met suiker en het is moeilijk om dit te veranderen.

  1. Vegetariërs hebben moeite met Paleo

Zelf eet ik vlees en is het dus moeilijk uit te leggen waarom het voor een vegetariër een nadeel zou zijn om tijdens het Paleo dieet geen vis en vlees te eten. Graag laat ik zien waarom het voor een vegetariër lastig zou kunnen zijn om met het Paleo dieet te starten.

Ons lichaam kan omgaan met dierlijke en plantaardig voedsel, bij Paleo is groente het belangrijkste deel van de maaltijd. Als vegetariër moet je niet teveel fruit eten, je krijgt op deze manier teveel fruitsuikers binnen.

Het moeilijkste voor een vegetariër is om genoeg eiwitten tijdens het Paleo dieet binnen te krijgen. Eiwitshakes zijn een manier om jouw tekort aan eiwitten aan te vullen, er zijn ook plantaardige eiwitten waarvoor je kunt kiezen. Je kunt voor bonen of bijvoorbeeld quinoa kiezen om genoeg eitwitten binnen te krijgen, maar dit past niet helemaal bij de filosofie van Paleo. Het is vrij moeilijk om Paleo te leven zonder vlees en vis, de kans is groot dat je bij het Paleo dieet dan te weinig eiwitten binnenkrijgt.

  1. Jagers-verzamelaars waren altijd actief

De meeste mensen zitten de hele dag stil, terwijl men vroeger continue bezig was. Sowieso raad ik je aan om minimaal 30 minuten per dag te bewegen, maar begrijp dat dit nog steeds niet genoeg is om evenveel calorieën als de jagers-verzamelaars nodig te hebben. Pas je voeding aan op jouw energiebehoefte. Heb je flink gesport? Dan mag je daarvoor of daarna best iets meer eten. Heb je de hele dag stilgezeten? Dan heeft jouw lichaam minder voeding nodig.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *