Het Montignac dieet is een dieet dat werkt op basis van de glycemische index van voeding. Michael Montignac heeft het eerste populaire dieet samengesteld op basis van de glycemische index.

montignac dieetHet Montignac dieet is gebaseerd op twee verschillende theorieën. De eerste helpt je bij het verliezen van gewicht en de tweede helpt je om jouw gezonde gewicht te behouden.

Het Montignac dieet is voor het grootste deel gebaseerd op de Franse keuken, je hoeft niet continue calorieën bij dit dieet te tellen. Rode wijn, chocolade en kaas is toegestaan.

Fase 1: Afslankfase

De eerste fase duurt drie maanden van het Montignac dieet, jouw organen hebben deze tijd nodig om stabiel te worden. Je hoeft je in de eerste fase niet altijd strikt aan het dieet te houden, je zal jouw eigen manier vinden in het afslanken met Montignac.

Fase 2: Gewichtsbehoud  

Heb je jouw ideale gewicht bereikt? Dan is het tijd voor fase 2 van het Montignac dieet, het is op dit moment de bedoeling om een nieuw voedingspatroon aan te leren dat je voor de rest van jouw leven kunt volhouden. In de tweede fase gaat het helaas vaak mis, het is belangrijk om streng voor jezelf te zijn en te werken naar een nieuw voedingspatroon dat gezond is voor jouw lichaam.

Voordelen van het Montignac dieet

  • Je kunt bij het Montignac dieet onbeperkt eten wanneer je jezelf aan enkele regels vasthoudt
  • Groente, vruchten, peulvruchten en volkoren zijn de basis van het Montignac dieet
  • Het Montignac dieet bestaat voor een groot deel uit onverzadigde vetten

Nadelen van het Montignac dieet

  • De regels van het Montignac dieet zijn in de praktijk niet altijd even gemakkelijk en vereisen gewenning
  • Het is niet wetenschappelijk aangetoond dat het scheiden van koolhydraten en vetten zorgt voor extra gewichtsverlies
  • Je krijgt meer eiwitten en vetten binnen dan de aanbevolen richtlijnen

Glycemische index

De glycemische index is een systeem waarmee je kunt aflezen hoeveel suiker er wordt opgenomen van de koolhydraten die je inneemt. Voeding met een hoge glycemische index kan jouw bloedsuikerspiegel snel laten stijgen, Michel Montignac maakt voor het Montignac dieet vaak gebruik van de glycemische index.

De glycemische index loopt van 0 tot 100. Er kan via de glycemische index onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten koolhydraten (goede koolhydraten en slechte koolhydraten). De slechte koolhydraten laten grote pieken op de glycemische index zien, goede koolhydraten laten een lagere waarde op de glycemische index zien.

Het is niet alleen noodzakelijk om naar de glycemische index van koolhydraten te kijken, het gaat ook om de hoeveelheid vezels die zich in koolhydraten bevinden. Vezels zorgen ervoor dat er minder suikers door het lichaam worden opgenomen uit koolhydraten. De glycemische index is ook onderhevig aan temperatuur, bij het koken van aardappelen zal de glycemische index bijvoorbeeld stijgen.

Goede koolhydraten (GI < 50)

Een aantal voorbeelden van goede koolhydraten volgens het Montignac dieet:

  • Zoete aardappelen
  • Wilde rijst
  • Rauwe wortelen
  • Roggebrood
  • Spaghetti
  • Gedroogd fruit
  • Magere yoghurt
  • Erwten

Slechte koolhydraten (GI > 50)

Een aantal voorbeelden van slechte koolhydraten volgens het Montignac dieet:

  • Wit brood
  • Rijstwafels
  • Watermeloen
  • Witte rijst
  • Banaan
  • Honing
  • Aardappelen
  • Suiker

Wie is Michel Montignac?

michel montignacMichel Montignac is zwaarlijvig geboren en begon met de studies politieke wetenschappen en specialiseerde zich daarna in psychologie.

Michel Montignac was actief als farmaceut en besloot rond de jaren 80 iets aan zijn overgewicht te doen. Michel Montignac vond een methode waarmee hij in 3 maanden tijd meer dan 15 kilo is afgevallen.

Naar aanleiding van zijn eigen dieet besloot Montignac het boek ‘Ik eet, dus ik val af’, te schrijven. Het is 18 miljoen keer verkocht in 45 verschillende landen.

Boeken van Michel Montignac

Michel Montignac heeft naar aanleiding van zijn bevindingen een dieet ontwikkeld en hiervoor een boek geschreven. In 1987 bracht Michel Montignac zijn bekendste boek ‘Ik ben slank want ik eet’ uit, ‘diners’ en ‘wijn, elke dag’ sluiten ook aan op de dieetmethode van Michel Montignac.

Ik ben slank want ik eet

Michel Montignac heeft in ‘Ik ben slank want ik eet’ proberen te achterhalen waarom de ene persoon veel kan eten en slank kan blijven, terwijl de andere persoon dik lijkt te worden van bijna niets. Michel Montignac beschrijft in zijn boek een methode waarbij je vetten en koolhydraten gescheiden eet. De insulineafscheiding wordt op deze manier gestimuleerd, voeding wordt op deze manier beter verwerkt en niet opgeslagen als vet. In het eerste deel van het boek wordt de visie van Michel Montignac uitgelegd en wordt uitgelegd hoe het Montignac dieet moet worden uitgevoerd. Er wordt ingegaan op twee dieetfasen, met verschillende tips om het vol te houden. Het boek is uitgebreid geschreven en bevat ook meerdere voedingstabellen en recepten om direct mee aan de slag te gaan.

Diners

Michel Montignac heeft een boek samengesteld met 100 verschillende gerechten die je volgens de Montignac methode kunt eten. Het receptenboek is een aanvulling op het boek ‘Ik ben slank want ik eet’. Het basisboek bevat weinig gerechten, waardoor dit boek een uitstekende aanvulling is. De recepten uit het boek zijn geschikt voor de afslankfase van het Montignac dieet, met dit receptenboek kun je dan ook direct aan de slag om gewicht te verliezen. De recepten uit ‘Diners’ zijn gebaseerd op recepten uit de mediterrane keuken, de gerechten zijn heerlijk zonnig en je kunt er het hele jaar van genieten. Volgens Michel Montignac zijn de recepten ontwikkeld om overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes te voorkomen.

Wijn, elke dag

In ‘Wijn, elk dag’ wordt rode wijn beschreven in de betekenis van hart- en vaatziekten. Wijn wordt in dit boek zowel vanuit historisch oogpunt als vanuit voedingsdeskundig oogpunt beschreven. De genezende werking van wijn is al eeuwen een bekend onderwerp. Michel Montignac toont met verschillende wetenschappelijke studies aan waarom wijn gezond voor ons is. Het boek ‘Wijn, elk dag’ gaat ook over het gevaar van teveel alcohol en hoe je vanaf jonge leeftijd op een gezonde manier met wijn kunt omgaan. Het boek beschrijft kort de situatie van Nederland en Vlaanderen om deze Nederlandse vertaling van extra waarde te laten zijn.

7 ervaringen met het Montignac dieet

Ik montignac al jaren. Elke week 1 kilo minder.
Nu ben ik op mijn gewicht zodanig dat ik enkel in de week motignac en in het weekend laat ik me een beetje gaan.Toch blijf ik op mijn gewicht. Dit is echt een eetgewoonte op mijn lijf geschreven. Al heel mijn leven problemen met stoelgang gehad, nu is dat probleem opgelost. Zalig!

Door Sonja geplaatst op 12 oktober 2012 via Vetvrij.com

Ik heb vroeger drie jaar lang dit dieet gevolgd en met succes. Maar met de jaren die volgden heb ik me laten gaan en ben laks geworden. Nu ben ik weer herbegonnen.

Door Lieve geplaatst op 28 oktober 2013 via Vetvrij.com

Ben zes jaar geleden prima afgevallen met Montignac. Ben nu weer begonnen sinds drie dagen. Weliswaar een keer gespijbeld (had een etentje bij vrienden). Ben nu 3 pond aangekomen! Heb tijdens dat etentje een portie lasagna +salade en als toetje een negerzoen op. Kan toch niet zo slecht zijn dat je er spontaan 3 pond van aankomt, lijkt mij. Misschien toch de overgang? Ben 51 jaar. Ik eet wel meer dan voorheen. Drie boterhammen met suikervrije perenstroop in de ochtend en hetzelfde tijdens de lunch.

Door Anita geplaatst op 31 maart 2013 via Vetvrij.com

Zooooooo ben sinds twee dagen weer eens aan het Montignaccen. Ik heb het een jaar of vier (oeh zo lang geleden alweer?) geleden ook gedaan, een aantal maanden en toen ben ik er veel (een kilo of tien in 4 maanden tijd) mee afgevallen.

Door Duchess geplaatst op 7 november 2002 via Fok Forum

Ik ben ooit eens 5 kilo afgevallen door enkel het boek te lezen… En dit is géén geintje… in het boek staat wat voor gore en gemene dingen suiker met je lichaam doet, en spontaan heb ik een aantal weken helemaal niet meer gesnoept. Resultaat: 5 kg eraf.

Door Christine geplaatst op 7 november 2002 via Fok Forum

Lang geleden volgde ik dit dieet en viel ik een hoop af. Toen kwamen er bergen negatieve reacties van dietisten en artsen. Montignac zou slecht zijn, eenzijdig en ongezond. Daar heb ik me helaas door laten beinvloeden, ipv mijn eigen gevoel te volgen. Ik stopte met Montignac, schakelde over op adere afvalmanieren en jojo-de mezelf omhoog en omhoog..
Nu, sinds zeven weken, volg ik weer het Montignac-dieet, en het bevalt me prima.

Door Martine geplaatst op 12 oktober 2013 via Vetvrij.com

Vind het een super dieet waarbij je alles mag eten en ook nog eens heel gezond. Veel verse groente en vis. Dit dieet is heel goed te volgen en ook vol te houden.

Door Bea geplaatst op 18 maart 2013 via Tipsbijafvallen.nl

5 Montignac dieet recepten

Direct aan de slag met recepten van het Montignac dieet? Probeer één van de onderstaande recepten uit en ontdek of het Montignac dieet is voor jou is.

Kip met roomkaas

Verhit olie in de pan en bak een versnipperde ui tegelijk met de kipfilet. Bak de paksoi mee met een beetje peper en zout (voor 5 minuten). Zet het vuur een stuk lager en voeg de roomkaas toe om het gerecht af te maken.

Ingrediënten: 350 gram kipfilet, verse kruiden, roomkaas, paksoi, een ui, olijfolie, peper en zout.

Witlofsoep volgens Michel Montignac

Snijd de stronken van de witlof af, verwijder de ‘struikjes’ om de bittere smaak te laten verdwijnen. De witlof kan nu in reepjes gesneden worden, bewaar ook ongeveer 10 blaadjes. Bak de spekreepjes in een pan en voeg de laatste 10 minuten: ui, bleekselderij en witlof toe om deze mee te laten bakken. De bouillon kan op dit moment worden toegevoegd om het geheel vervolgens 50 minuten te laten koken. Voeg de blaadjes witlof toe die je hebt achtergehouden en een beetje boter. Het geheel mag nu gemixt wordt met een staafmixer. Breng de soep weer aan de kook en voeg slagroom en peper en zout toe. Bak plakken met spek krokant en voeg dit inclusief basilicum en peper toe aan de soep. Eetsmakelijk!

Ingrediënten: 1 kilo witlof, 2 uien, bleekselderij, 1 liter kippenbouillon, 200 ml slagroom, zout, peper, peterselie, bieslook, 100 gram ontbijtspek in plakjes en 70 gram ontbijtspek in reepjes.

Groenteschotel met gehakt

Verwarm de oven voor tot 200 graden. Kook koolraap en broccoli en beetgaar. Bak het gehakt tot het rul is en voeg prei en ui toe. Voeg vervolgens rode wijn toe en de andere groenten, breng het geheel op smaak met zout en peper. Vet een ovenschaal in met olijfolie en leg de groente met het gehakt erin. Strooi de geraspte kaas over het geheel en verwarm het gerecht 10 minuten in de oven.

Ingrediënten: 400 gram rundergehakt, 500 gram koolraap, 500 gram broccoli, een rode ui, een prei, 100 gram geraspte kaas, 100 ml rode wijn, olijfolie, peper en zout.

Sperziebonen met spek

Snijd de voor- en achterkant van de sperziebonen af en kook de bonen binnen 10 minuten gaar. Bak de spekreepjes met paprika en bosui, Leg de bonen in een ovenschaal en bedek deze met de spekreepjes, bosui en paprika. Voeg geraspte kaas toe op de top en een klein beetje peper naar smaak. Laat de ovenschotel 10 minuten opwarmen in een voorverwarmde oven.

Ingrediënten: 750 gram sperziebonen, bosui, olijfolie, spekreepjes, 125 gram geraspte kaas, 2 rode paprika’s, peper en zout.

Biefstuk met broccoli volgens het Montignac dieet

Was de broccoli en snijd deze in roosjes. Bestrooi de biefstuk met peper en zout. Snijd de ui in gelijke ringen en snijd de champignons in schijfjes, versnipper ook een teentje knoflook. Verwarm olijfolie in een pan en bak hierin de biefstuk voor 5 minuten. Laat alle groenten kort koken tot deze gaar zijn. Leg de biefstuk op de borden. Meng de jus van de biefstuk met een beetje water en voeg hieraan de gekookte groenten toe met een beetje ketchup.

Ingrediënten: 2 biefstukken van 200 gram, olijfolie, een hele broccoli, een handje champignons, knoflook, een ui, zout, peper en tomatenketchup.

Wat zijn jouw ervaringen met het Montignac dieet?

Heb je het Montignac dieet gedaan of ga je het dieet nog volgen? Laat een reactie achter om jouw ervaringen rond het Montignac dieet te delen. Bekijk de officiële website van Michel Montignac via www.montignac.com. 

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *