Geen energie om te sporten? Kruip uit jouw vicieuze cirkel met de 10 tips uit dit artikel. Ik laat je precies zien waarvan je meer energie krijgt.

1. Groene smoothies

Geen energie en een futloos gevoel? Voor mij is het verleden tijd! Groene smoothies geven je veel meer energie en bewijzen dat gezonde voeding een gigantisch verschil maakt in hoeveel energie je hebt. Groene smoothies zijn een bron van vitamines en mineralen. Groene smoothies geven je de volgende voordelen:

  • Meer energie
  • Altijd voldoende vitamines en mineralen
  • Dorstlessend door voldoende hydratatie

Groene smoothies uitproberen met recepten die ik speciaal voor jou heb geselecteerd? Ga naar de onderstaande link.

Groene energiedrankjes die echt werken >>

2. Slapen in een ritme

Slaap is belangrijk voor hoe gelukkig we ons voelen en hoeveel energie we hebben. 7 tot 8 uur slaap per nacht heb je gemiddeld nodig om je fit te voelen. Slaap in een ritme en probeer dit ook in het weekend vol te houden. Het blijkt belangrijk om altijd rond dezelfde tijd op te staan, op deze manier blijft jouw lichaam het gemakkelijkst fit. Sta je niet op tijd op en blijf je lekker liggen? Dan wordt het de volgende nacht moeilijk om in slaap te komen en breng je jezelf uit jouw ritme.

Wil je jouw ritme behouden? Zowel voor de iPhone als voor Android telefoons zijn er diverse apps beschikbaar waarmee je jouw slaapritme kunt bijhouden. Analyseer af en toe of je aan voldoende slaap komt en probeer dit waar nodig verder te optimaliseren om meer energie te hebben.

3. Gezonde voeding en een gezond dieet

In de basis is het jouw voeding waarvan je energie krijgt. Groente en fruit zitten vol met belangrijke bouwstoffen die jouw lichaam nodig heeft. Suiker geeft je kort energie, later ervaar je een dip en heb je steeds meer suiker nodig om kort energiek te zijn.

4. Doe iets dat je energie geeft

Waar krijg je energie van? De vraag is gemakkelijker gesteld dan je hem kunt beantwoorden. Ik stel voor dat je eerst de beslissing maakt om meer dingen te doen waarvan je energie krijgt, om hier vervolgens jouw toekomstige beslissingen op te baseren. Gewoon doen dus!

Schrijf vijf dingen op waar je op dit moment energie van krijgt en vijf dingen die energie van je vragen. Het schrijven voor Gezondsnel.nl geeft me energie, terwijl het bijhouden van mijn boekhouding energie vraagt. Mijn boekhouding laat ik dan ook door iemand anders doen, met het schrijven ga ik door! Maak voor jezelf ook zo’n vergelijking en ontdek hoe je energievreters uit jouw leven verwijdert en energiegevers toelaat.

5. Werk aan meer kracht en conditie

Meer spiermassa en conditie geven je meer energie. Je kunt jouw conditie eenvoudig trainen met hardlopen, spiermassa ontwikkelen de meeste mensen via de fitness. Natuurlijk zijn dit ideale manieren om te werken aan jouw kracht en conditie, maar er zijn nog veel betere methodes! Denk aan een kettlebell training of bijvoorbeeld crossfit.

6. Voorkom teveel stress

Stress kun je nooit helemaal vermijden en dat is denk ik ook niet nodig. Teveel stress voorkomen is echter cruciaal om genoeg energie te behouden. Continue stress vreet energie en is niet goed voor jouw lichaam. Stress kun je op de onderstaande manieren te lijf gaan. Ga met de tips aan de slag om stress de baas te zijn:

  • Neem af en toe een pauze en laat al jouw gedachtes los
  • Sport laat je optimaal ontspannen; kies voor cardio en krachttraining
  • Maak jouw agenda voorspelbaar, laat je niet door de dag leiden
  • Breng jouw ademhaling tot rust

Stress is een natuurlijke reactie van jouw lichaam op iets wat er in je hoofd gebeurt. Wees je bewust van jouw ademhaling en spierspanningen om stress los te laten. Je merkt dat je na verloop van tijd gaat ontspannen en minder stress voelt. Stress is uiteindelijk iets dat je zelf triggert, wees je hiervan bewust en begrijp dat je er iets aan kunt en moet doen om meer energie te hebben.

7. Eet minder koolhydraten

Veel Nederlanders en Belgen eten teveel koolhydraten op de verkeerde momenten. Koolhydraten heeft ons lichaam nodig als bron van energie, tegenwoordig verbranden we minder energie en daarbij hoort dan ook een andere dieet. Meer dan 80% (anekdotisch) kan af met minder koolhydraten uit pasta, brood, rijst of aardappelen. In de avond is een lichte maaltijd voldoende, probeer in de ochtend en middag iets meer te eten dan je op dit moment doet.

Rond 4 uur krijgen de meeste mensen trek en dat is niet nodig wanneer je aan het begin van de dag iets meer zou eten. Het verwerken van de avondmaaltijd kost ons lichaam veel energie, we voelen ons daardoor snel futloos, het is daardoor moeilijk om in de avond nog iets te doen. Minder koolhydraten blijkt voor veel mensen de oplossing. De tips uit mijn artikel over het koolhydraatarm dieet kunnen je hier verder bij helpen.

8. Drink minder of geen alcohol

Drink je veel alcohol? Dan is het logisch dat je vaak moe bent en geen energie hebt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat alcohol veel energie vreet en nog meer negatieve effecten op ons lichaam heeft. Alcohol brengt ons in een onrustige slaap, vergroot de kans op een depressie en geeft je een flinke kater als het echt uit de hand loopt. Ben je gek op een biertje of wijntje en wil je de volgende dag nog energie hebben? Dan raad ik je aan om ongeveer 2,5 uur voor je gaat slapen te stoppen met het drinken van alcohol. Drink voor je gaat slapen een glas water om de maag tot rust te brengen, op deze manier houd je genoeg energie over voor de volgende dag.

9. Eet verspreid over de dag

Eet je drie maaltijden per dag? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met grote schommelingen in jouw energieniveau. Breidt jouw voedingspatroon uit naar minimaal vijf kleinere maaltijden per dag om meer energie over te houden. Het lichaam kan op deze manier verspreid over de dag voeding verbranden en heeft hier niet in één keer veel energie voor nodig. Veel mensen voelen zich futloos na het diner of na de lunch, het lichaam is op dit moment bezig om jouw voeding te verteren en dat voel je. Maak je jouw maaltijden kleiner en eet je vaker per dag? Dan merk je hier veel minder van en wordt de energie uit jouw voeding geleidelijk opgenomen.

Gezonde snacks zoals een stuk fruit of een heerlijke groene smoothie geven je de mogelijkheid om ook tussen de maaltijden door energie op te doen. Voeding gaat op deze manier een andere rol spelen, je merkt dat dit veel prettiger is. Laat de ongezonde snacks voor wat ze zijn! Zoete snacks geven je kort energie, maar uiteindelijk daalt jouw bloedsuikerniveau en heb je nog minder energie dan je voor het eten van jouw snack had.

10. Gun jouw lichaam zonlicht

Zonlicht geeft je meer energie en maakt je tegelijk gelukkig. Zonlicht zorgt ervoor dat jouw lichaam serotonine aanmaakt. Maak je te weinig van deze stof aan? Dan zal je weinig energie voelen. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste mensen meer energie hebben in de zomer, dan in de winter. Hetzelfde geldt voor een vakantie richting de zon, het geeft je lichaam een heerlijke oppepper. Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk in de zon te zitten, dit is slecht voor je huid. Zonnebaden heeft tot op zekere hoogte een positief effect, daarna zal je er juist minder energie van krijgen en is het schadelijk voor jouw lijf. Schijnt de zon? Ga dan een kwartier of half uurtje in de zon liggen en laad jezelf helemaal op, je krijgt op deze manier genoeg energie om de dag door te komen.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *