Om tot maximale prestaties te kunnen komen met sporten is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van de juiste voeding.  Of je nou fitnest, voetbalt, of een andere sport beofent, je moet op je voeding letten om tot maximale uit jezelf te kunnen halen. Zo is het beter om bepaalde voeding te vermijden als je gaat sporten, terwijl andere voedingstoffen er juist weer voor kunnen zorgen dat je spieren optimaal herstellen van een sportsessie. Om tot deze betere prestaties te kunnen komen worden er in dit artikel een paar tips gegeven die je op weg kunnen helpen.

Voor het sporten

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam in optimale conditie is als je wilt gaan sporten. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam genoeg energie heeft om de inspanning van het sporten te kunnen verwerken, en het is belangrijk dat je genoeg rust houdt tussen de trainingen door zodat je lichaam genoeg tijd krijgt om te herstellen. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet te vroeg van tevoren eet, en ook niet te veel eet omdat dat voor maagproblemen kan zorgen tijdens het eten. Te veel eten zorgt ervoor dat je lichaam veel energie moet verbruiken om het eten te verteren, wat ten koste gaat van je oefening. Het is daarom verstandig om ongeveer 2 tot 3 uur van tevoren te gaan eten. Het is verstandig om hier ongeveer een halve liter water bij te drinken zodat je je lichaam alvast op gang brengt. Heb je geen tijd voor een goede maaltijd kies er dan voor om een kleine maaltijd te eten, het is namelijk ten strengste afgeraden om op een lege maag te sporten.

Tijdens het sporten

Veel sporters en bodybuilders zien steeds meer het belang in van het gebruik van de juiste voedingsstoffen tijdens de training. Dit komt omdat je tijdens de training veel energie verbruikt en je lichaam daarom behoefte heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Het is daarom aangeraden om tijdens de training te kiezen voor supplementen met bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten of aminozuren erin. Deze supplementen zorgen ervoor dat je net dat stapje harder kunt zetten. Deze supplementen zijn namelijk een ideale aanvulling op je behoefte tijdens bijvoorbeeld een teamsport, intensieve duursport, krachtsport of cardio.

Eiwitten spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het herstel van alle spieren en weefsels in je lichaam, en dus ook bij de opbouw van je spieren

Na het sporten

Nadat je kaar bent met je oefeningen kun je je normale eetpatroon weer oppakken. Ook als je klaar bent met je oefeningen zal je lichaam nog genoeg energie verbranden, het is daarom belangrijk dat je lichaam over genoeg energie beschikt door middel van het eten van suikers en koolhydraten. Ook zorgen eiwitten ervoor dat je spieren sneller kunnen gaan herstellen waardoor je beter kunt trainen. Daarnaast zorgt het gebruik van creatine ervoor dat je spieren beter kunnen herstellen. Creatine is een stof die in ons lichaam zelf al wordt aangemaakt en is een essentieel onderdeel voor de opbouw van je spieren. Als laatste wordt het belang van voldoende rust nemen ook vaak onderschat. Je spieren groeien namelijk niet tijdens de oefeningen maar juist tijdens de momenten van rust als je spieren kunnen herstellen.

 

Wil jij op een natuurlijke manier spieren kweken, afvallen, je fitter voelen en snel resultaat zien? En dat binnen 8 weken?

Dan is het boek 'Gespierde God' van Glen Goossens wellicht wat voor jou. In dit boek leer je oefeningen, leefstijlregels en een dieet schema om snel, maar natuurlijk spieren op te bouwen. Glen Goossens is een personal trainer die zelf heel gespierd is. Hij laat je precies zien hoe hij zo gespierd is geworden.

Meer informatie over het Gespierde God boek?
Ja! Ik wil gespierder worden!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *