blue zones

De Amerikaanse schrijver Dan Buettner heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de zogenaamde ‘blauwe zones’, gebieden waar mensen wonen die gemiddeld veel ouder worden dan in de rest van de wereld. Het geheim van deze 100-plussers wordt ontrafeld in twee van zijn boeken. Hierin komen alle facetten aan bod die een positieve invloed hebben op een langer en gelukkiger leven. Met aanbevelingen, testen en richtlijnen rondom deze unieke levensformule worden alle geheimen prijsgegeven, zodat je op hoge leeftijd nog prima kan functioneren en je vitaal kunt voelen.

Voorstudie

Gezondheid en geluk blijken onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Een gezonde levensstijl, goede voeding en een positieve geest leveren een belangrijke bijdrage aan een gezond en gelukkig leven. Bestsellerauteur en onderzoeker Dan Buettner heeft vijf jaar lang een voorstudie gemaakt. Hij ontdekte dat er wereldwijd vijf plekken voorkomen waar mensen gemiddeld veel langer leven dan normaal, aangeduid als ‘blauwe zones’. Naar aanleiding van deze bevindingen onthult hij de geheimen, waar nu iedereen van kan profiteren.

Blauwe zones

De specifieke gebieden waar 100-plussers gemiddeld veel meer voorkomen dan elders bestaan uit vijf blauwe zones:

  • Ikaria in Griekenland
  • Loma Linda in Californië
  • Nicoya in Costa Rica
  • Sardinië in Italië
  • Okinawa in Japan

Ikaria, Griekenland 

Op het Griekse eiland Ikaria vergeten mensen om dood te gaan, wordt wel eens beweerd. In deze blauwe zone worden de mensen opvallend oud. Dementie en chronische ziektes komen nauwelijks voor. Door een perfecte combinatie van factoren danken deze 100-plussers hun lange leven onder meer aan een sterke, onderlinge sociale betrokkenheid, ze genieten van hun wijn en een spelletje domino en maken zich totaal niet druk. Bovendien is de luchtkwaliteit goed en door het warme klimaat en het ruige landschap komen de bewoners van dit eilandje relatief veel buiten en blijven ze actief.

Loma Linda, Californië

Deze blauwe zone wordt bevolkt door een hechte gemeenschap van Adventisten. Loma Linda ligt in het zonnige zuiden van Californië. Haar bewoners zijn sterk gericht op een gezonde levensstijl die hun vruchten blijken af te werpen gezien hun hoge leeftijd. Ze zijn vegetarisch en sterk gericht op lichaamsbeweging. Geen koolzuurhoudende drankjes, maar water en noten in plaats van chips. Ook sigaretten en alcohol worden geweerd.

Nicoya, Costa Rica

Wat is het geheim van de 100-plussers in Nicoya, het schiereiland van Costa Rica aan de grens met Nicaragua? Costa Rica is sowieso al een gezond land als je bedenkt dat er slechts 15 procent aan medische zorg nodig is in vergelijking met de VS. Maar Nicoya spant helemaal de kroon en behoort tot één van de vijf blauwe zones op de wereld. Naast geloof en sterke familiebanden eten haar bewoners onbewerkt voedsel, zoals tropisch fruit, rijk aan anti-oxidanten. Maar het grootste geheim schuilt in de samenstelling van het drinkwater die rijk is aan magnesium en calcium, goed voor het hart en je botten.

Sardinië, Italië

Ook het Italiaanse eiland Sardinië kent een hoge levensverwachting. De inwoners van deze blauwe zone houden er zonder meer een gezonde leefstijl op na, welke zich vertaalt in een hoger aantal 100-plussers. Hun geheim schuilt niet alleen in sterke familiebanden, waardoor depressie, zelfmoord en stress buiten de deur worden gehouden. Ook het dieet speelt een belangrijke rol bij hun vitale levensstijl. Speciale kaas, het drinken van geitenmelk, twee glaasjes Sardonische wijn, niet al te veel vlees en olijfolie doen wonderen. Grootouders verdienen op dit eiland een groot respect en worden overal bij betrokken. Ook het samen lachen en lol hebben met elkaar heeft een positieve invloed op hun gezondheid.

Okinawa, Japan

De langst levende mensen komen voor op het Zuid-Japanse eiland Okinawa, in de Stille Oceaan. Het geheim van hun uitzonderlijk hoge leeftijd wordt voornamelijk bepaald door de sociale betrokkenheid tussen vrienden en familie. Daarnaast eten ze voornamelijk matig en vegetarisch, terwijl ze ook op hoge leeftijd een zeer actief leven leiden. Kanker, hartkwalen en dementie komen hier veel minder voor dan gemiddeld. Bovendien hechten ze zeer veel waarde aan een betekenisvol leven. Vanwege negatieve westerse invloeden komt het steeds vaker voor dat ouders hun kinderen overleven.

Het geheim van 100-plussers ontrafeld

Door al deze blauwe zones met elkaar te vergelijken zijn er opvallende overeenkomsten waar we wat van kunnen leren. Het geheim achter de 100-plussers ligt voornamelijk aan de manier waarop ze leven. Geen stress, actief zijn en sociale banden onderhouden blijkt een positieve werking te hebben op onze gezondheid. Maar ook onze eetpatronen hebben invloed op de duur van ons leven. Matig eten, goede kwaliteit voedsel, vegetarisch of niet al te veel vlees en gezonde buitenlucht dragen allemaal hun steentje bij aan een langer leven. Bovendien bepaalt ook de manier van hoe positief je in het leven staat in belangrijke mate bij aan een gezond en lang leven.

Wanneer ben je gelukkig?

Wil je weten hoe gelukkig je werkelijk bent, kun je dat uitzoeken met een test waarmee je jouw geluk kan meten. Er is sprake van opgebouwd geluk, welke je gedurende je leven hebt ervaren. De zogenaamde highlights, zoals school- en vakantie-ervaringen, je eerste verliefdheid, het verloop van je carrière en het krijgen van kinderen. Samen bepalen zij een algemeen beeld van je geluk.

Een andere vorm van geluk is actueel van aard. Hoe de dingen van de dag jouw geluk bepalen. Opluchting, momenten van geluk en wanneer je kunt lachen.

Wanneer deze twee vormen van geluk met elkaar overeenstemmen heb je het voor elkaar. Maar hoe vaak komt het niet voor dat wanneer je bijvoorbeeld een succesvol leven leidt en daarbij de nodige rijkdom hebt opgebouwd, je toch ongelukkig kan voelen, vanwege de stress en de verantwoordelijke positie waarin je terecht bent gekomen?

Een gezond eet- en leefpatroon

Een ander duidelijk en belangrijk element bij fitte 100-plussers is een gezond eet- en leefpatroon. Qua voeding is matigheid het devies. Daarnaast speelt ook de kwaliteit van de voedingsmiddelen een belangrijke rol. Puur en gezonde groenten en fruit met de nodige anti-oxidanten, niet al teveel vet en weinig suiker, makkelijk verteerbare olijfolie en een wijntje tegen de stress verlengt allemaal je leven.

Door actief en in de running te blijven verouder je ook minder snel, terwijl een natuurlijke sociale interactie met de mensen die je dagelijks ontmoet, ook helpt.

De juiste strategie

Naar aanleiding van zijn eerste boek ‘Thrives’ waarin alle bijzondere uitkomsten van zijn onderzoek worden omschreven, heeft Dan Buettner nu ook een methode ontwikkeld en legt hij met zijn nieuwe boek ‘Blauwe Zones’ precies uit welke negen lessen je moet volgen om langer, gezond en vitaal te kunnen leven. In combinatie met de laatste wetenschappelijke bevindingen heeft hij alle positieve en specifieke kenmerken gebundeld in een formule die voor iedereen geldt. Het geheim van 100-plussers zal in de toekomst niet langer alleen voorbehouden zijn aan mensen die in deze blauwe zones wonen, maar voortaan voor iedereen die zich aan deze richtlijnen voor een gezond en fit wil houden. Een kwestie van de juiste strategie.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *