Afvallen, maar wel een gezonde levensstijl? Havermout kan een grote bijdrage leveren. Het houdt jouw lichamelijke motor draaiende. Je krijgt door havermout geen slap gevoel, neemt de essentiële voedingstoffen tot je en het is de ideale manier om de dag te starten.

Havermout zit vol met vezels en is daarom effectief in het op gang houden van de stofwisseling. Het blijft lang in ons systeem en blijft daardoor continue energie afgeven. Het boek de Voedselzandloper heeft havermout de laatste tijd populair gemaakt. De graansoort is gezond en de ideale manier om de dag te beginnen. Hoe en waarom dat zo is, laat ik graag zien in dit artikel. Ook geef ik je vijf recepten die een basis van havermout hebben, om direct met deze gezonde voeding van start te gaan.

Voedingswaarde per 100 gramhavermout

Calorieën 380
Water 7 gram
Eiwit 13 gram
Koolhydraten  62 gram
Suikers 4,5 gram
Vet 7 gram
Vezels 7,5 gram

Wat is havermout?

Het wordt gemaakt van de graansoort haver. De korrels worden gepeld en verhit met stoom, vervolgens wordt de massa platgewalst. Het is verkrijgbaar in een snelkokende en langkokende variant. Meestal wordt de langkokende variant verkocht, er bestaat ook een variant waar het al is voorgekookt. Kijk uit! Instant havermout bevat vaak toevoegingen zoals zout of suiker, kies voor de snelkokende variant zonder toevoegingen om optimaal van de gezondheidseffecten te profiteren. Gelukkig bieden de meeste supermarkten enkel de snelkokende variant aan, de kans is daardoor klein dat je de verkeerde havermout koopt (controleer de verpakking voor de zekerheid).

Vijf redenen waarom het goed voor je is:

1. Havermout werkt cholesterolverlagend

Een te hoog cholesterol kan leiden tot een achteruitgang in de gezondheid. Hartproblemen of een te hoge bloeddruk kunnen een gevolg zijn van een te hoog cholesterol. Havermout is een manier om jouw cholesterolgehalte te verlagen. Havermout bestaat uit een bijzonder soort vezels, welke gemakkelijk veel vocht kunnen opnemen. Cholesterol en ander soort vet wordt er ook door opgenomen, waardoor er minder cholesterol in het bloed komt. Deze claim is in 2011 wetenschappelijk bewezen.

2. Havermout maakt afvallen gemakkelijker

Havermout zit vol koolhydraten, vaak vermijd je deze wanneer je wilt afvallen. Het bevat echter langzame koolhydraten, welke langzaam door ons lichaam worden opgenomen. Wanneer je wilt afvallen, wil je het hongergevoel onder controle krijgen. Havermout blijft lang in ons systeem en geeft langzaam energie af. Wanneer je het als ontbijt neemt, heb je hier de hele dag profijt van. Afvallen begint bij het onder controle krijgen van het hongergevoel, maar natuurlijk heb je nog steeds al jouw bouwstoffen nodig. Havermout geeft je een gevuld gevoel op een gezonde manier. Wanneer je wilt afvallen is het de ideale maaltijd om de dag te starten. Havermout helpt je om de stofwisseling aan de gang te houden, ons lichaam kan de vezels namelijk niet gemakkelijk verteren. De verbranding is belangrijk om aan de gang te houden, je kunt hierdoor gemakkelijker afvallen.

3. Je kunt er eindeloos mee combineren

Honing, noten en fruit kun je toevoegen om havermout nog lekkerder te maken. Favoriet van veel mensen is havermout met chocola, amandelen, walnoten, honing, banaan of blauwe bessen. Vind hierin je eigen variatie om jouw dag zo lekker en gezond mogelijk te starten. Voeg gezonde ingrediënten toe aan havermout, je kunt hierdoor iedere dag op een gezonde manier starten. Ben je uitgekeken op alle combinaties met fruit, noten en zoetigheid? Combineer het eens met kaas, bacon, pompoen of yoghurt. Je merkt dat er eindeloze variaties mogelijk zijn. Havermout is niet alleen als pap te eten, je kunt er ook koekjes of pannenkoeken van maken.

4. Havermout kun je snel klaarmaken

Havermout kun je mengen met water of melk (koeienmelk, kokosmelk of sojamelk). Heb je thuis een kokend water kraan? Dan kun je havermout direct mengen met dit kokende water. Heb je geen kokend water kraan? Gebruik dan een waterkoker voor heet water of een pannetje om melk te koken en vervolgens havermout toe te voegen. Je kunt ook voor een combinatie van kokend water en melk gaan. Het is vaak even wennen met de dosering, soms is havermout te waterig en de andere keer is het te dik. Wanneer je het een aantal keer gemaakt hebt vind je vanzelf de juiste verhouding. Houd er in ieder geval rekening mee dat havermout vocht opzuigt als een spons en je dus rustig moet doseren voor de juiste dikte.

5. Havermout is goedkoop

Havermout is te koop in diverse supermarkten voor nog geen euro per pak. Havermout is daardoor niet duurder dan brood en voor iedereen een toegankelijk en gezond product om de dag mee te beginnen. Op dit moment kost havermout van Quaker €0,80 per pak en voor AH Basic betaal je slechts €0,41. Gezonde voeding is vaak duur, deze besparing lijkt me dus mooi meegenomen. Probeer allebei de varianten uit en maak je eigen keuze, vrijwel elke supermarkt verkoopt havermout.

Havermout met appel, kaneel en rozijnen

Maak eerst havermout klaar, snijd een appel in kleine stukjes, voeg kaneel en rozijnen toe om het ontbijt af te maken! Je kunt een klein beetje honing toevoegen om het iets zoeter te maken, liever niet teveel. Dit recept is één van mijn favorieten, het lijkt op appeltaart, maar is een super gezonde start van de dag.

Havermout met yoghurt, banaan en mandarijn

Bereid de havermout met melk of water. Fruit, yoghurt en havermout is ideaal om de dag mee te starten. Snijd een banaan in schijfjes, voeg partjes mandarijn toe en roer de yoghurt, havermout en het fruit tot een geheel. Eetsmakelijk!

Havermout met noten en rozijnenhavermout

Ben je gek op studentenhaver? Bereid dan eerst havermout en voeg een mix van noten en rozijnen toe. Amandelen en walnoten smaken het best in combinatie met havermout, voeg rozijnen die zonder suiker zijn gedroogd toe.

Havermout als English Breakfast

Bereid eerst havermout, voeg kaas en kleine stukjes tomaat toe, roer het geheel door elkaar. Voeg tot slot stukjes ham en een klein beetje bieslook voor de smaak toe. Leg hierop een spiegelei en klaar is jouw English Breakfast met havermout!

Havermout pannenkoeken

Gezond, vullend en ideaal als ontbijt of diner. Beleg een havermout pannenkoek met fruit, kip, groente, kaas of wat jou lekker lijkt. Gebruik 100 gram havermout, 2 eieren en een 200 ml melk om havermout pannenkoeken te bakken. Mix het beslag door elkaar met een blender of mixer. Bak de pannenkoeken het liefst in een klontje roomboter en voeg er vanille en kaneel aan toe om de havermout pannenkoeken meer smaak te geven.

Havermout voorbereiden in de koelkast

Eet je elke dag of meerdere keren per week havermout? Dan is het handig om eenmaal per week een voorraad havermout klaar te maken.

  • Stop ongeveer 250 gram in een pan en voeg water toe.
  • Breng het geheel aan de kook, tot het gaar is (je kunt even proeven), afhankelijk van de soort kan dit een aantal minuten tot een half uur duren.
  • Blijf roeren en laat de havermoutpap een half uur afkoelen. Verdeel de havermoutpap in kleine afsluitbare bakjes en stop deze in de koelkast.

De havermout blijft minimaal 3 dagen goed en je kunt het koud bij het ontbijt eten.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *