Van plan om in een relatief kort tijdsbestek de conditie van jouw hart te verbeteren, meer spierkracht te ontwikkelen en daarbij ook nog eens een strak lijf te krijgen? Dan is de zogenaamde ‘Kettlebell Workout’ daar een ontzettend goede methode voor.

Kettlebells zijn gietijzeren gewichten uit één stuk. Je hebt kettlebells die in gewicht variëren van 2,5 tot 40 kilo. Er is echter één groot probleem, welke vaak over het hoofd wordt gezien en dat ik toch even onder de aandacht wil brengen.

Train met beleid

Vaststaat dat trainingen met kettlebells jouw lichamelijke conditie enorm kunnen verbeteren. Waar wel voor gewaarschuwd dient te worden is dat je niet overdrijft, rustig opbouwt en alle oefeningen goed uitvoert. Deze manier van functioneel trainen werkt alleen als je dit niet al te overhaast aanpakt. Te snel resultaat boeken kan leiden tot ernstige blessures, waar natuurlijk niemand op zit te wachten, maar wat helaas maar al te vaak voorkomt. Beter is het om te trainen met beleid, liefst met een professionele trainer die je persoonlijk begeleidt. Ook al klinkt de snelheid waarmee je met kettlebells resultaat kunt boeken aantrekkelijk, het verdient een rustiger tempo, waarbij je wat meer de tijd neemt voor het opbouwen van jouw conditie.

Blessures bij kettlebells

Fysiotherapeuten signaleren in hun praktijk regelmatig klachten als gevolg van een overhaaste workout met kettlebells. Voor blessures die je hierbij kunt oplopen, moet je denken aan:

  • Gescheurde spieren
  • Rugpijn
  • Nekhernia
  • Andere blessures door overbelasting

Fout uitgevoerde oefeningen in combinatie met een verkeerde lichaamshouding veroorzaken teveel problemen, waardoor de heilzame werking van het trainen met kettlebells juist averechts uitpakt.

Kettlebell workout als hype

Een ander aspect dat een schaduw werpt op het trainen met kettlebells, is dat de workouts vaak als een sensationele manier van trainen wordt gepromoot. Flitsende videofilmpjes en filmpjes op YouTube laten geïnteresseerden geloven dat je binnen een mum van tijd de beste resultaten kunt boeken. De aantrekkelijke uitkomst van deze kettlebell trainingen hebben voor een ware hype gezorgd, waardoor iedereen massaal met de verschillende gewichten is gaan trainen om zo snel mogelijk het ultieme doel van een sterk en krachtig lichaam met een perfect uithoudingsvermogen te realiseren, zonder stil te staan bij de mogelijke risico’s waarvoor in de regel te weinig gewaarschuwd wordt.

Waar op te letten?

Bij weinig ervaring met kettlebells kun je beter eerst van start met een professionele coach die je de verschillende oefeningen bijbrengt. Met trainers in fitnesscentra of met een personal trainer boek je de beste resultaten en word je conditie op een geleidelijke en verantwoorde manier opgebouwd. Ook zijn er goede trainingsschema’s en cursussen op video verkrijgbaar.

Zorg ook voor een goede basishouding, van waaruit alle bewegingen opgebouwd worden. De juiste heupextensie en correcte bewegingspatronen zijn bijvoorbeeld goed voor het activeren van je bilspieren. Let op de juiste houding ter voorkoming van blessures.

Welke gewichten?

Begin nooit te fanatiek met te zware gewichten. Doe je dit wel, dan streef je jouw doel voorbij en komt het risico op blessures weer om de hoek kijken, naar onze mening het grootste probleem met kettlebells. Door het uitkiezen van de juiste gewichten voorkom je een hoop blessureleed en bouw jij jouw conditie pas op werkelijk verantwoorde wijze op.

Voor vrouwen is bij aanvang van de oefeningen een kettlebell van 5 tot 12 kilo aan te bevelen. Bij mannen ligt dit doorgaans iets hoger, namelijk tussen de 9 en 16 kilo. Gebruik je te lichte kettlebells, dan zal het beoogde effect uitblijven. Bij zwaardere gewichten is voorzichtigheid geboden met het oog op blessures.

Klachten als pijn aan je polsen is normaal en zal, als het goed is, in de loop van je trainingsschema af moeten nemen. Met twee keer per week 20 minuten een kettlebell workout heeft dit al een zeer gunstige uitwerking op je gezondheid en wordt overgewicht aangepakt.

Een trainingsschema is pas goed wanneer rust en inspanning elkaar in evenwicht houden.

Waar een kettlebell workout goed voor is

Natuurlijk kan een kettlebell workout een gezonde uitwerking op je lichaam hebben. Mits je het tempo van de trainingen rustig opvoert en ook op de juiste wijze uitvoert, al dan niet onder begeleiding, is het trainen met kettlebells goed voor je:

  • Conditie en je hart
  • Spierontwikkeling
  • Verbranding van vet

Voor sporters die behoefte hebben aan meer spierkracht is een kettlebell workout een prima methode om dit te realiseren. Als beginnende sporter geldt ook hier dat je langzaam moet opbouwen. In dat geval is het soms beter om eerst met bars en dumbells te beginnen. Bovendien is het ook een efficiënte manier om af te vallen en je conditie te verbeteren.

Veiligheidstips

  1. Welke ruimte je ook reserveert voor het trainen met kettlebells, zorg er in ieder geval voor dat je genoeg ruimte om je heen hebt. Zet meubels die in de weg staan even aan de kant, zodat je nergens tegenaan stoot.
  2. Om erachter te komen hoeveel ruimte je nodig hebt kun je het beste met je armen en benen je reikwijdte bepalen door ze heen en weer te bewegen.
  3. Doe altijd eerst een warming-up, waardoor je spieren kunnen wennen voordat je met de kettlebells aan de slag gaat.
  4. Begin eenvoudig en doe later pas de wat ingewikkeldere oefeningen. Een rustige opbouw en een correcte uitvoering van de oefeningen is bepalend voor een goed resultaat.
  5. Start ook eerst met de wat lichtere gewichten en voer dit langzaam op.
  6. Zorg voor droge handen, met zweterige handen loop je het risico dat de kettlebell uit je handen glijdt.

Wees niet te fanatiek

Waar met nadruk voor gewaarschuwd dient te worden is het fanatisme waar kettlebell trainingen mee gepromoot worden, als ware het een religie is. Dat uitsluitend een kettlebell training de gewenste resultaten voor je gezondheid zou bewerkstelligen is natuurlijk onzin. Er zijn meerdere methodes om je algehele conditie mee te verbeteren. Om een kettlebell workout als een ‘heilige’ methode te bestempelen werkt soms juist in je nadeel. Door fanatiek te trainen, zonder enig beleid, wordt de kans op het oplopen van blessures juist in de hand gewerkt. Wees daarom nooit te fanatiek en loop niet achter de hardlopers aan, want voordat je het weet loop je met lichamelijke klachten rond, het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken. Het grootste probleem bij kettlebell trainingen is dat je jezelf in deze hype laat meeslepen en je laat opjutten voor een snel resultaat.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *