Groene smoothies zorgen voor meer energie, het verlies van overtollig vet en een gezondere huid. Wil je ook groene smoothies drinken? In dit artikel vind je tien heerlijke recepten en de gezondheidsvoordelen van groene smoothies op een rij.

groene smoothiesWil je gelijk groene smoothies maken? Ga dan door naar de tien groene smoothie recepten om zelf aan de slag te gaan. In dit artikel wil ik eerst de gezondheidsvoordelen van groene smoothies bespreken. Maar wat zijn groene smoothies nu eigenlijk?

Wat is een groene smoothie?

Een groene smoothie is een mix van groene bladgroenten zoals spinazie, meestal in combinatie met fruit, sommige mensen gebruiken ook kruiden in een groene smoothie. De groene smoothie wordt bereid met onverwarmde ingrediënten. Er wordt geen koeienmelk of yoghurt in een smoothie gebruikt, meestal gebruikt men amandelmelk of kokosnootwater.

De voordelen van het drinken van groene smoothies:

  • Groene smoothies zitten vol vitamine A en C
  • De smoothies zijn gezonder dan fruit- of groentesap
  • Groene smoothies kun je snel en makkelijk bereiden
  • Er zitten weinig calorieën in groene smoothies
  • Groene smoothies zorgen ervoor dat je genoeg vocht binnenkrijgt
  • De smoothies laten het hongergevoel verdwijnen
  • Eén groene smoothie geeft je alle vitamines die je nodig hebt

1. Groene smoothies zitten vol vitamines

De hoeveelheid vitamines die je binnenkrijgt zijn uiteraard afhankelijk van de soorten groenten en fruit die je voor de smoothie gebruikt. De meeste soorten groente en fruit bevatten een grote hoeveelheid vitamine A en C.

2. Smoothies zijn gezonder dan fruit- of groentesap

Fruit- en groentesap uit de supermarkt is niet te vergelijken met een groene smoothie. Wanneer je een groene smoothie vers bereidt, blijven alle vezels en vitamines het best behouden.

3. Groene smoothies kun je snel bereiden

Voor het maken van een groene smoothie heb je een blender nodig en eigenlijk is dat het enige! Koop ook een grote kan om het sap voor later te bewaren. Drink jouw smoothie het liefst dezelfde dag nog op, de vitamines verdwijnen en een groene smoothie zal snel bederven wanneer je deze langer bewaart. Het maken van groene smoothies neemt maximaal 10 minuten in beslag en je kunt er de hele dag van genieten.

4. Weinig calorieën in groene smoothies

Groene smoothies bevatten nauwelijks calorieën, maar zijn toch vullend. In een groene smoothie zitten grote hoeveelheden vezels en water, waardoor het voelt alsof je net gegeten hebt. Groene smoothies helpen ook wanneer je wilt afvallen. Je hebt door groene smoothies geen last van het hongergevoel en verliest toch gewicht.

5. Groene smoothies zorgen ervoor dat je genoeg vocht binnenkrijgt

Groente en fruit bestaat voor het grootste deel uit water. 2 liter per dag wordt vaak aangegeven als maatstaaf, veel mensen halen de helft nog niet. Groene smoothies maken het makkelijk om de consumptie van groente, fruit en water in één keer te combineren. 2 liter groene smoothie is waarschijnlijk iets teveel van het goede, voeg water aan een groene smoothie toe om deze maatstaaf te bereiken.

6. Smoothies laten het hongergevoel verdwijnen

Het hongergevoel maakt het vaak moeilijk om af te vallen of op gezond gewicht te blijven. Een groene smoothie zit vol gezonde voeding en laat het hongergevoel verdwijnen door een gevulde maag.

7. Eén groene smoothie geeft je alles wat je nodig hebt

Veel mensen lukt het niet om elke dag genoeg groente en fruit te eten. Vitaminetabletten zijn duur en lang niet zo gezond als het eten van groente en fruit. Groene smoothies zijn een manier om toch genoeg gezonde voeding binnen te krijgen. Verschillende soorten groente en fruit zorgen ervoor dat je genoeg vitamine A en C krijgt voor de hele dag.

Kies groene bladgroenten

Een groene smoothie is groen door de groene bladgroenten die in deze smoothie zitten. Boerenkool en spinazie zijn de meest gebruikte groene bladgroenten voor een groene smoothie. Je kunt de groenten een aantal dagen in de koelkast bewaren en ze zitten vol met ijzer en calcium. Ga je voor het eerst een groene smoothie maken? Dan adviseer ik je voor spinazie te kiezen. Snijbiet, sla, boerenkool en andere bladgroenten kun je later uitproberen voor jouw groene smoothies. Het is in het begin vaak even wennen om deze groenten te blenden, je verwacht dat het niet lekker is en je doet het eigenlijk alleen voor de gezondheid! Ik had dezelfde verwachting bij groene smoothies, maar niets bleek minder waar. De combinatie van verschillende groenten, kruiden, fruit en andere ingrediënten maakte het mogelijk om mijn favoriete smoothie te maken en ik weet zeker dat ook jij de ideale smoothie voor jezelf gaat vinden (later in dit artikel kun je recepten terugvinden, van een aantal van mijn favoriete smoothies).
De basis van jouw groene smoothie bestaat uit groene groente, maar je kunt ook andere soorten groente aan jouw smoothie toevoegen. Gebruik ook groente zoals:

  • Komkommer
  • Tomaat
  • Radijs
  • Peen
  • Pepers

Fruit voor een groene smoothie

groene smoothieJe kunt bevroren fruit voor jouw groene smoothie maken, maar het liefst gewoon lekker vers fruit. Banaan en mango zijn mijn favoriete vruchten om toe te voegen aan een smoothie, ze zijn lekker zoet en zorgen ervoor dat de bittere smaak van de groene groente verdwijnt. Zorg dat het fruit goed rijp is, op dit moment is het fruit lekker zoet.

Bananen geven een groene smoothie een romige smaak en passen daardoor uitstekend in het geheel. Een banaan kun je snel pellen en vers gebruiken, voor een mango moet je meer tijd vrijmaken.

Vind je het schillen bij bepaalde vruchten teveel tijd kosten? Dan kun je bij de supermarkt ook bevroren vruchten kopen en toevoegen aan jouw groene smoothie. Gebruik vruchten als:

  • Mango
  • Banaan
  • Frambozen
  • Blauwe bessen
  • Ananas
  • Kiwi

Is het zomer of lente? Gebruik dan het liefst vruchten van het seizoen. Er is op dit moment volop goedkoop fruit verkrijgbaar en je bent dus eigenlijk gek als je voor het bevroren fruit kiest. Ben je het zat om steeds een zoete smoothie drinken? Voeg dan limoen of citroen aan de groene smoothie toe, een zure smaak zet je lichaam weer helemaal op scherp. Aardbeien, blauwe bessen en frambozen zijn heerlijk om aan jouw smoothie toe te voegen.

Houd er echter rekening mee dat een groene smoothie op dit moment een bruine kleur kan krijgen, negeer dit! Jij weet dat de smoothie nog steeds super gezond is, maak er geen probleem van en geniet van al het groente en fruit. Wist je dat avocado ook gerekend wordt als vrucht? Een avocado kun je ook aan een groene smoothie toevoegen en geeft de smoothie een romigere structuur, de smaak zal je nauwelijks proeven wanneer er zoete vruchten in de groene smoothie worden gebruikt.

Andere toevoegingen en kruiden

Goji bessen, noten, chia zaden en gember kun je toevoegen aan jouw groene smoothie. Stuk voor stuk kun je experimenteren met dit soort toevoegingen, bestel de producten via het internet of in een natuurwinkel bij jou in buurt. Vind je het allemaal erg duur? Probeer dan eens de markt! Hier betaal je vaak minder dan in een natuurwinkel of via het internet.

Kruiden geven net een andere dimensie aan een groene smoothie. De volgende kruiden gebruik ik zelf:

  • Mint
  • Basilicum
  • Kaneel (helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden)

Experimenteer ook met kruiden om jouw ideale groene shake te ontwikkelen, je kunt super veel kanten op met een groene smoothie. Weet je het even niet meer? Gebruik dan één van mijn tien recepten.

* Stop alle ingrediënten in de blender en binnen 1 minuut is jouw smoothie klaar!

10 groene smoothie recepten

Ben je klaar om met groene smoothies te starten? Hieronder vind je tien heerlijke recepten die je direct kunt maken. Gebruik een blender en de ingrediënten die onder elk recept staan opgesomd om direct van start te gaan en de heerlijkste groene smoothies thuis te maken.

Groene smoothie boerenkool met mango limoen

  • 2 eetlepels limoenmango smoothie
  • 2 vuisten boerenkool
  • Een halve mango

De groene smoothie heeft een fris groene smaak, maar toch iets zoets door de mango die wordt toegevoegd. Je kunt blokjes bevroren mango gebruiken of de mango zelf snijden. Voeg water aan de smoothie toe wanneer deze te dik is.

Groene smoothie spinazie met avocado en appel

  • Een half glas biologische appelsap zonder toegevoegde suikers
  • 2 vuisten spinazie
  • Een appel met of zonder schil in stukjes
  • Een halve avocado

De avocado geeft de smoothie een romige smaak, zonder dat je gebruik hoeft te maken van melk of yoghurt. De avocado mengt zich met de appel en proef je daardoor nauwelijks terug.

Groene smoothie boerenkool met ananas en banaan

  • Een half glas kokosnootmelk
  • 2 vuisten boerenkool
  • Een kwart ananas in stukjes
  • Een banaan in stukjes

Kokosnootmelk gaat uitstekend samen met ananas en banaan. Deze tropische groene smoothie is het lekkerst in de zomer. Je kunt ananasstukjes uit de diepvries gebruiken, een ananas schoonmaken kost veel tijd. Voeg water toe wanneer je de smoothie te dik vindt.

Groene smoothie spinazie met witte druiven en kokosnoot

  • Een vuist witte druiven
  • Een vuist spinazie
  • Een half glas kokosnootmelk

Drie simpele ingrediënten maken deze groene smoothie tot één van mijn favorieten. De smoothie is heerlijk fris, ik verwachtte niet dat deze combinatie zo’n succes zou zijn. Voeg ijsblokjes toe (voor het blenden) of een beetje water.

Groene smoothie boerenkool met appel en banaan

  • Een vuist boerenkool
  • Een steeltje selderij
  • Een halve banaan
  • Een half glas biologische appelsap
  • Een scheutje citroensap

Appel en banaan laten de bittere smaak van boerenkool verdwijnen. Je proeft de boerenkool nauwelijks terug!

Groene smoothie romaanse sla met papaja en banaan

  • Een banaan
  • Vier bladeren romaanse sla
  • Een papaja

Romaanse sla is een uitstekende basis voor een groene smoothie, voeg papaja en banaan toe voor een romige en zoete smaak. De smaak van romaanse sla zal je nauwelijks proeven, verdun de smoothie met water.

Groene smoothie spinazie met verschillende vruchten en gember

  • Een vuist spinazie
  • Een banaan
  • Een handje aardbeien
  • Een sinaasappel
  • Een klein stukje gember

Gember is goed voor de weerstand en een heel speciale toevoeging aan alle vruchten uit deze smoothie. De meeste mensen moeten even wennen aan de smaak van gember, maar in combinatie met de spinazie en het fruit is het echt heerlijk.

Groene smoothie basilicum met avocado, tomaten en rode paprika

  • Vier tomaten
  • Een rode paprika
  • Een vuist basilicum
  • Een halve avocado

Een groene smoothie hoeft niet altijd met fruit klaargemaakt te worden. Deze hartige groene smoothie bereid je met een flinke dosis basilicum en is de favoriet van alle groenteliefhebbers. De avocado maakt het geheel romiger.

Groene smoothie met romaanse sla en een kokos, peer en ananas

  • Een half glas kokosnootmelk
  • Vier bladeren romaanse sla
  • Een halve peer
  • Een halve ananas

Kokos proef je nauwelijks terug in deze smoothie, het is vooral peer en ananas dat deze smoothie zijn karakter geeft. Voeg genoeg Romaanse sla toe om de smoothie echt groen te maken, een groene smoothie kan nooit groen genoeg zijn.

Groene smoothie spinazie met aardbei, ananas, kokos en kiwi

  • Een kiwi
  • Half glas kokosnootmelk
  • Kwart ananas
  • Een vuist aardbeien
  • Twee vuisten spinazie

Zin in een tropische verassing? Deze groene smoothie is ideaal voor in de zomermaanden. De smoothie is zoet en laat de bittere smaak van de spinazie helemaal verdwijnen.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *