koffieZoek je een gezond ontbijt? In dit artikel vind je een aantal ideeën voor een gezond ontbijt. De ontbijt recepten heb ik geselecteerd op basis van de ingrediënten, hoe lekker het is en of je het ontbijt snel kunt klaarmaken. Een gezond ontbijt is niet altijd even gemakkelijk, in de vroege uurtjes hebben we vaak haast en is het moeilijk om de dag verantwoord te beginnen.

Bereid jouw ontbijt de avond van tevoren voor om tijd te besparen. Wil je een gezonde levensstijl waarmaken? Dan is het belangrijk om een gezond ontbijt serieus te nemen, dit is namelijk jouw belangrijkste basis van een gezond dieet. Het ontbijt bepaald mede hoeveel energie je gedurende de dag hebt en welke behoeftes je de rest van de dag voelt.

Je bent met deze lijst van zeven verschillende ontbijten klaar om elke dag van de week iets anders te eten. Variatie is belangrijk en bij een gezond ontbijt gelden precies dezelfde regels. Haal inspiratie uit de ontbijtjes die ik voor jou heb geselecteerd, koop vandaag de juiste ingrediënten en begin morgen met het eerste ontbijt.

Blokjes kaas met appel

Snijd een appel in vier gelijke delen en eet dit samen met een stuk of zes stukjes kaas. Eet daarnaast een handje amandelen, pecannoten of walnoten. Het ontbijt heeft alles in zich voor een goede start van de dag, combineer het met een kopje koffie of thee en je kunt de komende uren vooruit om de dag energiek te beginnen. Heb je geen zin in appel? Een peer, grapefruit, sinaasappel, druiven of ander fruit zijn prima alternatieven.

Ingrediënten: Appel, stukjes kaas en noten (walnoten, pecannoten of amandelen).

Groene smoothies met mango en banaan

Stop ongeveer 100 gram spinazie, 1 geschilde mango en een banaan zonder schil in de blender, voeg tot slot 500 ml water aan het geheel en laat de ingrediënten mixen tot een gladde massa. Een smoothie is een goede manier om de dag te beginnen, eet ook een handje nootjes of een volkorencracker om het geheel aan te vullen. Is er nog iets van jouw groene smoothie over? Bewaar dit gedurende dag en neem af en toe een glaasje.

Ingrediënten: Banaan, mango, 100 gram spinazie en 500 ml water.

Lees hier meer over groene smoothies + recepten >>

Havermout met fruit en noten

Havermout is een ideaal gezond ontbijt. Havermout geeft je verspreid over de dag energie en zorgt ervoor dat je een gevuld gevoel zal houden. Havermout kun je bereiden met water of melk, ik adviseer je om direct te beginnen met water. In melk zitten melkvetten die jouw lichaam niet nodig heeft, zorg ervoor dat dit vet niet in jouw lichaam komt en mix havermout met water. Combineer havermout met fruit, noten en een klein beetje honing. Kies voor walnoten, pecannoten of amandelen.

Ingrediënten: Havermout, fruit (zoals mango, appel, peer, druiven of ander fruit) en noten (zoals walnoten, pecannoten, amandelen of andere noten).

Lees hier meer over havermout + recepten >>

Omelet met bacon en spinazie

Bacon is niet gezond, gebruik er dan ook maar één of twee plakjes van, dit is genoeg om het omelet iets meer smaak te geven. Klop twee eieren in een kommetje, voeg verse spinazie en bacon aan de massa toe. Verhit een pan met olie en pak het omelet gaar. Voeg een bruine boterham aan het geheel toe of eet enkel het omelet.

Ingrediënten: 2 eieren, 1 of 2 plakjes bacon en 1 vuist verse spinazie.

Yoghurt met fruit en noten

Een bakje yoghurt met fruit en noten past uitstekend binnen een gezond dieet. Gebruik echter niet teveel melkproducten per dag, in verband met het melkvet dat we ook in yoghurt vinden. Wissel de ontbijtjes van deze pagina dus af om variatie aan te brengen in een gezond dieet. Sojayoghurt kan trouwens een prima alternatief zijn voor melkyoghurt, probeer het eens uit!

Ingrediënten: Yoghurt (van melk of soja), verschillende soorten fruit en noten (gebruik amandelen, walnoten of pecannoten).

Aardappels met asperges en champignons

Heb je een actieve dag? Dan is een stevig ontbijt op zijn plaats. Je mag op dit moment aardappelen toevoegen om met meer koolhydraten de dag aan te kunnen. Voeg alleen aardappelen aan jouw ontbijt toe wanneer je fysiek aan de slag gaat (met een verbouwing, een dag wandelen, fietsen of wanneer je zware lichamelijke arbeid moet leveren). Een ontbijt met aardappelen is niet geschikt voor een dag op kantoor. Bak de ingrediënten in een pan met een beetje olie en bak tot slot een spiegelei. Voeg peper en zout toe voor de smaak.

Ingrediënten: 100 gram gekookte aardappelen, 100 gram asperges, 100 gram champignons en 1 ei.

Smoothie met frambozen en avocado

Geen zin in een groene smoothie? Een smoothie met avocado en framboos is één van mijn favoriete gezonde ontbijtjes. Gebruik verse frambozen of uit de diepvries en voeg een klein beetje vruchtensap toe (kijk uit met toegevoegde suikers). Avocado mengt goed met het het rode fruit en geeft de smoothie een romige smaak.

Ingrediënten: Een handje frambozen, een hele avocado en een glas vruchtensap.

Succes met de recepten die je op deze pagina kunt vinden! Ik vind het belangrijk dat je creatief bent en zelf dus ook gaat experimenteren met groente, fruit, eieren, havermout, noten en andere gezonde ingrediënten. Een gezond ontbijt maken is helemaal niet moeilijk! Het is belangrijk om variatie in het geheel te brengen en het belang van een gezond ontbijt te begrijpen. Je vindt op deze manier jouw eigen weg in het eten van een gezond ontbijt op dagelijkse basis.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *