eiwitdieetHet eiwitdieet is een dieet waarmee je 7 kilo in 1 week kunt verliezen. Er bestaan veel eiwitdiëten, ontdek hier de overeenkomsten en verschillen. In dit artikel lopen we kort een aantal diëten door, laat ik zien met welke diëten je het gemakkelijkst succes behaalt en leer je om direct aan de slag te gaan.

Meerdere diëten zijn op een verhoogde inname van eiwitten gebaseerd, denk aan het Dukan dieet, het dr. Frank dieet, het Vitadis dieet of het Paleo dieet. Een eiwitdieet is de ideale manier om snel gewicht te verliezen. Je kunt met een eiwitdieet (afhankelijk van jouw gewicht, leeftijd, geslacht, lengte en tal van andere factoren) ongeveer tot 7 kilo in de eerste week van het eiwitdieet afvallen. In dit artikel worden er een aantal eiwitdiëten onder de loep genomen en vind je meer informatie over wat extra eiwitten precies met jouw lichaam doen, ook vind je de voor- en nadelen van een eiwitdieet.

 

Eiwitdieet: Hoe werkt het?

Bij een eiwitdieet eet je minder koolhydraten en meer eiwitten. Op deze manier starten er een aantal processen in je lichaam, waardoor de energie die normaal wordt opgeslagen, verbrand wordt. De vetverbranding wordt door extra eiwitten gestimuleerd, jouw stofwisseling wordt op gang gehouden en op deze manier verlies je gemakkelijker gewicht. Je kunt tijdens een eiwitdieet genoeg eten, je hebt hierdoor geen last van een hongergevoel en daardoor is afvallen gemakkelijk vol te houden via een eiwitdieet.

De voordelen van een eiwitdieet

+Geen hongergevoel
+Snel en gemakkelijk afvallen
+Spiermassa behouden
+Geen jojo-effect
+Veel energie

Geen hongergevoel

Meer proteïne verandert de stofwisseling, waardoor je minder honger hebt. Het lichaam gebruikt normaliter koolhydraten, bij een eiwitdieet stapt het lichaam over op de vetverbranding. We noemen dit proces ‘ketose’, het proces is een natuurlijke reactie van het lichaam en op deze manier ervaar je geen honger.

Snel en gemakkelijk afvallen

De grote aanvoer van eiwitten maakt het mogelijk om snel af te vallen, zonder veel bijwerkingen. Het eiwitdieet heeft op de korte termijn geen nadelen voor jouw gezondheid. De meeste eiwitdiëten worden later aangevuld met meer koolhydraten, groente en andere essentiële bouwstoffen. Een radicale verandering in jouw voedingspatroon zorgt voor het enorme succes van een eiwitdieet. Een eiwitdieet kent meestal simpele regels, je kunt het hierdoor gemakkelijk volhouden.

Spiermassa behouden

Eiwitten zijn cruciaal om spiermassa op te bouwen. Het menselijk lichaam verbrandt meer calorieën wanneer je meer spiermassa hebt. Een eiwitdieet zorgt goed voor de spiermassa die je hebt, bij veel andere diëten wordt er veel spiermassa afgebroken.

Geen jojo-effect

De stofwisseling wordt niet vertraagd, op deze manier komt het lichaam niet in een situatie van honger, bij veel andere diëten is dit wel het geval. De kans op het jojo-effect is met een eiwitdieet een stuk kleiner dan met andere diëten.

Veel energie

Eiwitten zetten het lichaam aan het werk! Je voelt hierdoor veel meer energie. De meeste koolhydraten en suikers geven het lichaam kort energie, vervolgens ervaar je een dip. Tijdens een eiwitdieet hoef je jezelf niet perse energiek te voelen, de meeste mensen voelen zich na een eiwitdieet pas energieker.

De nadelen van een eiwitdieet

-Veel eiwitdiëten missen essentiële vitamines en mineralen
-Een eiwitdieet is meestal eenzijdig
-Tijdens een eiwitdieet eet je nauwelijks tot geen koolhydraten

Veel eiwitdiëten missen essentiële vitamines en mineralen

Het Dukan dieet begint met een fase waarin je enkel vlees, vis, andere eiwitrijke producten en haverzemelen eet. Het Dukan dieet voorziet op dit moment niet in alle vitamines en mineralen die jouw lichaam nodig heeft. Gelukkig is een dergelijke fase altijd tijdelijk en ontvangt jouw lichaam later alle essentiële vitamines en mineralen om optimaal te functioneren.

Een eiwitdieet is meestal eenzijdig

In de meeste producten uit de supermarkt vind je veel suiker en/of veel  koolhydraten. Een eiwitdieet bestaat voornamelijk uit eiwitrijke producten en groente en fruit. Voor veel mensen kan een dergelijk dieet eenzijdig overkomen, eenzijdige voeding went gelukkig snel en de meeste deelnemers van een eiwitdieet ervaren dit nadeel niet als een onoverkomelijk obstakel.

Tijdens een eiwitdieet eet je nauwelijks tot geen koolhydraten

Het lichaam heeft koolhydraten nodig om optimaal te functioneren. Helemaal geen koolhydraten is dan ook niet goed voor het lichaam. Complexe koolhydraten zoals uit havermout zijn een ideale manier om jouw lichaam genoeg koolhydraten te geven. Probeer na een eiwitdieet de balans te vinden in koolhydraten. Snelle koolhydraten hallen we voornamelijk uit brood, pasta, aardappels en rijst.

Tips voor tijdens een eiwitdieet

Graag geef ik je vijf tips om op een slimme manier met een eiwitdieet aan de slag te gaan. Gebruik deze tips wanneer je op het punt staat om gebruik te maken van een eiwitdieet.

Tip 1: Kijk uit met zoveel mogelijk eiwitten

Ben je enthousiast over eiwitdiëten? Begrijp dan dat het niet de bedoeling is om zoveel mogelijk eiwitten te eten. Eiwitten zitten vol calorieën en alleen binnen het juiste dieet helpen meer eiwitten bij gewichtsverlies. Volg een eiwitdieet strikt en eet precies wat er is voorgeschreven. Ketose (het verbranden van vet) kan alleen plaatsvinden wanneer je veel minder koolhydraten gaat innemen, alleen in dit geval zal een dieet zijn werk doen.

Tip 2: Zelf een eiwitdieet samenstellen

Wil je liever met een eigen eiwitdieet aan de slag? Het kost veel werk om voedingsschema’s te maken en een eigen dieet samen te stellen, maar uiteraard is dit wel mogelijk. Eet bij elke maaltijd een substantiële hoeveelheid eiwitten. Haal de eiwitten vooral uit gevogelte, vlees, vis of eieren. In kwark, fruit, noten en paddenstoelen vinden we ook eiwitten, maar niet zoveel als in gevogelte, vlees, vis of eieren. Pas een eiwitdieet aan op jouw eigen behoeftes, maar stel een dieet samen dat aan de onderstaande regels voldoet:

  • Meer eiwitten
  • Minder koolhydraten
  • Zo min mogelijk suiker
  • Minimaal 2 liter water per dag en geen frisdrank of sap

De meeste eiwitdiëten adviseren je om op basis van de bovenstaande regels gewicht te verliezen en een gezond gewicht te behouden.

Tip 3: Afvallen met shakes

Afvallen met shakes is een manier om sneller eiwitten in te nemen. Eiwitshakes kunnen nooit de basis zijn van een gezond dieet, je kunt dus best een eiwitshake innemen voor voldoende eiwitten, maar verwacht niet dat dit voldoende is om gewicht te verliezen. Eiwitshakes worden gebruikt om spieren gemakkelijker te herstellen na krachtsport en zijn niet perse noodzakelijk wanneer je wilt afvallen. Wanneer je voldoende vlees, vis en eieren eet heb je meestal geen eiwitshakes nodig tijdens een eiwitdieet.

Lees dit artikel voor meer informatie over afvallen met shakes >>

Tip 4: Volg een eiwitdieet dat echt werkt!

Er bestaan veel verschillende eiwitdiëten, maar niet alles werkt. Verdiep je goed in de verschillende diëten om iets te vinden wat bij je past en wat je voor langere tijd kunt volhouden. De meeste eiwitdiëten zijn in de kern hetzelfde, maar de praktische uitvoering verschilt nog wel eens! Oriënteer je een tijdje en ga niet ineens van start met een dieet, meestal lukt het dan niet of is er een grote kans om weer aan te komen.

Tip 5: Combineer sporten met een eiwitdieet

Ga je aan de slag met gezonde voeding? Dan is dit een prima moment om ook te gaan sporten. Sporten is een manier om jouw lichaam actief te houden en extra calorieën te verbranden. Jouw spieren kunnen best een stootje verdragen tijdens een eiwitdieet, door extra eiwitten kunnen jouw spieren gemakkelijker herstellen. Er wordt aangeraden om minimaal 30 minuten per dag matig tot intensief te bewegen. Je profiteert op deze manier van tal van gezondheidsvoordelen en reduceert de kans op verschillende ernstige ziektes. Bewegen helpt stressverlagend en ook dat is belangrijk wanneer je een gezonde levensstijl wilt leiden.

Eiwitdieet schema voorbeeld

Een eiwitdieet kun je op verschillende manieren uitvoeren. Graag geef ik je een eiwitdieet schema waarmee je direct aan de slag kunt. Je kunt dit schema voor de periode van 7 dagen gebruiken om gewichtsverlies mogelijk te maken.

Mijn eiwitdieet schema dient puur als voorbeeld. Wil je aan de slag met een eiwitdieet? Kies dan voor het Paleo dieet, het Dukan dieet, het dr. Frank dieet of het Vitadis dieet.

Start elke ochtend met 2 eieren en een grapefruit.
Drink onbeperkt koffie, thee en water.

Maandag

Middag: 3 eieren en een tomaat.
Avond: 3 eieren, een salade en een beschuitje.

Dinsdag

Middag: 2 eieren en een tomaat.
Avond: 200 gram entrecote, een salade, selderij, spinazie en komkommer.

Woensdag

Middag: 2 eieren, tomaat en selderij.
Avond: 2 eieren, selderij, spinazie, een beschuitje en een bakje magere kwark.

Donderdag

Middag: Een salade en een grapefruit.
Avond: 2 eieren, magere kwark, een beschuitje, selderij en spinazie.

Vrijdag

Middag: Een salade met fruit en selderij.
Avond: 2 eieren, selderij, spinazie, een beschuitje en een bakje magere kwark.

Zaterdag

Middag: 2 eieren, tomaat en selderij.
Avond: 200 gram entrecote, tomaat, komkommer en selderij.

Zondag

Middag: Een halve kip, tomaat en grapefruit.
Avond: 200 gram entrecote, tomaat, komkommer en selderij. 

Eiwitrijk voedsel

De meningen verschillen over hoeveel een persoon per dag precies aan eiwitten nodig heeft, echter is bijna iedereen het eens dat een gezond dieet voor een deel uit eiwitrijke voeding bestaat. Wil je meer eiwitten eten voor een eiwitdieet? Of graag weten in welke voeding je de meeste eiwitten kunt vinden? Ik heb een top 10 op de website HealthAliciousNess.com gevonden. Per soort voeding beschrijf ik hoeveel eiwitten je per 100 gram in deze voeding terugvindt en welke soorten voeding daarin het meest geliefd zijn. Hoe meer eiwitten per calorie, hoe hoger het soort voeding op de lijst staat. Zo haal je bij kipfilet 1 gram eiwit uit 4,5 calorie, maar bij noten en zaden haal je slechts 1 gram eiwit uit 15,8 calorieën.

  1. Kipfilet of kalkoenfilet (30 gram eiwitten per 100 gram)
  2. Zalm (26 gram eiwitten per 100 gram)
  3. Mozzarella (32 gram eiwitten per 100 gram)
  4. Varkensvlees (25 gram eiwitten per 100 gram)
  5. Rundvlees (36 gram eiwitten per 100 gram)
  6. Tofu (7 gram eiwitten per 100 gram)
  7. Witte bonen (17 gram eiwitten per 100 gram)
  8. Eieren (13 gram eiwitten per 100 gram)
  9. Yoghurt (6 gram eiwitten per 100 gram)
  10. Noten en zaden (33 gram eiwitten per 100 gram)

Populaire eiwitdiëten op een rij

Eiwitdiëten zijn er in verschillende soorten en maten. In dit artikel heb ik een aantal populaire diëten voor je op een rij gezet. Graag verwijs ik je door voor meer informatie omtrent één van deze eiwitdiëten.

Het Dukan eiwitdieet

Het Dukan eiwitdieet is gebaseerd op een methode van dr. Pierre Dukan uit Frankrijk. Wereldwijd hebben miljoenen mensen het Dukan eiwitdieet met succes gevolgd. Het dieet bestaat uit vier verschillende fases en is geschikt voor jong en oud. De basis van het Dukan dieet bestaat uit een lijst 72+ soorten voeding met eiwitten en 28+ soorten groenten, de lijst van 100+ ingrediënten maakt jouw voeding minder eenzijdig, de variatie is groot.

Klik hier voor de voedingslijst + recepten + ervaringen van gebruikers met het Dukan eiwitdieet >>

Het dr. Frank dieet

Dr. Frank is een deskundige op het gebied van voeding, overgewicht en diëten. Intensief onderzoek heeft het mogelijk gemaakt om een optimale manier te ontwikkelen, waarmee dr. Frank jouw overgewicht aanpakt. Het dr. Frank dieet is een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet. Het dr. Frank dieet is begonnen met een boek over de methodes van dr. Frank, de Twentse internist heeft na het eerste succes ook een vervolg op zijn boek ‘Gezond slank met dr. Frank’ geschreven.

Het dr. Frank dieet via Bol.com bestellen >>

Conclusie

Een eiwitdieet is de ideale manier om blijvend gewicht te verliezen en kan ik iedereen aanraden. Je kunt verschillende kanten op met een eiwitdieet, je kunt zelf een eiwitdieet samenstellen, maar je kunt ook voor een kant en klaar dieet kiezen om tijd te besparen. Het jojo-effect is een veelvoorkomend probleem wanneer je wilt afvallen, bij een eiwitdieet is de kans hierop kleiner. Een eiwitdieet helpt je om jouw spiermassa te behouden. Er kleven veel voordelen, maar ook nadelen aan een eiwitdieet.

Door veel eiwitdiëten krijg je een gebrek aan bepaalde vitamines en mineralen, een eiwitdieet moet daarom tijdelijk zijn. Een eiwitdieet is meestal eenzijdig, maar vaak blijkt dit een kwestie van wennen. Uiteraard kleven aan alle diëten voor- en nadelen, gelukkig lijken de voordelen bij een eiwitdieet op te wegen tegen de nadelen en kiezen er daardoor miljoenen mensen per jaar om hun levensstijl om te gooien en te starten met een eiwitdieet.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *