Verlies 5 kilo in één week en laat het nooit meer terugkomen! Volgens Pierre Dukan is dit mogelijk wanneer je leeft volgens de wetten van het Dukan dieet. Eiwitten, haverzemelen, water en een dagelijkse wandeling van 20 minuten vormen de kern van het Dukan dieet.

Het Dukan dieet is bedacht en ontworpen door de Franse diëtist en voedingsdeskundige Pierre Dukan. Het Dukan dieet is een eiwitdieet en gebasseerd op hoe mensen aten in de tijd van de jagers-verzamelaars.

Dr. Dukan

Dr. Pierre Dukan komt uit Frankrijk en heeft met het Dukan dieet een uniek dieet samengesteld, waarmee iedereen een gezond gewicht kan behouden. De methode van Pierre Dukan wordt beschreven in zijn boek ‘Het Dukan Dieet’ dat verkrijgbaar is negen verschillende talen. In Frankrijk heeft het Dukan dieet 5 miljoen volgers, maar ook in tal van andere landen is het Dukan dieet populair. Pierre Dukan doet sinds 1973 onderzoek naar gezonde voeding en heeft het Dukan dieet als een voedingsdeskundige ontwikkelt vanuit zijn bevindingen als arts.

Het Dukan dieet bestaat uit 100+ soorten voeding. Het Dukan dieet bestaat uit 72+ dierlijke en 28+ plantaardige producten. Het Dukan dieet bestaat uit vier verschillende fases:

  • De aanvalsfase
  • De cruisefase
  • De consolidatiefase
  • De stabilisatiefase

Je vindt in dit artikel een uiteenzetting van de verschillende fases binnen het Dukan dieet, een voedingslijst en vijf recepten waarmee je direct aan de slag kunt.

Dukan dieet voor- en nadelen

Ben je benieuwd naar het Dukan dieet? Hier zet ik de voor- en nadelen van het Dukan dieet voor je op een rij. Op deze manier heb je direct een indruk!

Voordelen van het Dukan dieet

+Het Dukan dieet is samengesteld door een voedingsdeskundige en arts
+Nooit een hongergevoel
+Je hoeft geen calorieen te tellen of porties af te wegen
+Het Dukan dieet doet geleidelijk zijn werk
+Het resultaat is blijvend
+Afvallen met Dukan is eenvoudig en effectief

Nadelen van het Dukan dieet

-In de eerste fase mis je essentiële vitamines en mineralen
-Het Dukan dieet is op sommige momenten eenzijdig
-Je kunt je lusteloos voelen door een nieuwe manier van eten
-Voor vegetariërs is het Dukan dieet niet geschikt

De boeken van Pierre Dukan

Pierre Dukan heeft vijf verschillende boeken op de markt gebracht om zijn methode onder de aandacht te brengen. De volgende vijf boeken zijn verschenen:

Het Dukan Dieet (2010)

Dukan dieetHet boek beschrijft op welke manier je gaat afvallen in vier verschillende fases. Je vindt een lijst met 100+ voedingsmiddelen die je altijd en onbeperkt mag eten. Het dieet is gebaseerd op de jarenlange ervaring van Dr. Pierre Dukan. Het Dukan Dieet boek is alleen al in Frankrijk meer dan 2,5 miljoen keer verkocht.

  • Afvallen in 4 fases
  • 4-5 kilo afvallen in 10 dagen
  • Vervolgens 1 kilo per week
  • Een complete lijst met producten die je mag eten
  • Dr. Pierre Dukan heeft het dieet geschreven naar aanleiding van jarenlange ervaring
  • Het Dukan dieet is door miljoenen mensen succesvol toegepast

Beoordelingen van gebruikers van ‘Het Dukan Dieet’:

Wanneer we de reviews van Bol.com lezen, blijken er plus- en minpunten aan het Dukan dieet te kleven. Het boek werd beoordeeld met 4 uit 5 sterren. Uit de reviews blijkt dat de grootste groep gewicht is verloren met het Dukan dieet, het dieet blijkt daardoor onverminderd een oplossing voor permanent gewichtsverlies en dat is precies wat de ondertitel van het boek belooft. De volgende begrippen voeren de boventoon:

Pluspunten

  • Praktisch
  • Inspirerend
  • Toegankelijk

Minpunten

  • Ingewikkeld
  • Saai

Dukan dieet ervaringen van gebruikers

‘Ik heb het geprobeerd en in de eerste 4 dagen 4 kilo kwijt’

Parvin Alizadeh op 9 april 2013 via Vetvrij.com

‘Heb nog geen enkel zwak moment gehad, ook geen honger en heb veel energie! Ik vind het gemakkelijk omdat je niet moet wegen of tellen, je mag gewoon eten van de dingen die je mag eten. De knop omdraaien en steeds in gedachten houden waarom je dit wil doen!’

Benita op 20 februari 2014 via Vetvrij.com

‘Ik ben donderdag overgestapt naar mijn tweede fase. Tot en met vandaag ben ik vierhonderd gram bijgekomen, ik ben erg teleurgesteld. Is dat normaal? En gaat het de komende dagen weer beter met het afvallen? Want ik weet geen raad meer! Ik heb me echt aan de regels gehouden.’

Rita op 22 februari 2014 via Vetvrij.com

‘Ik geef niet op hoor!!! vorig jaar ben ik in fase 1 10 kg afgevallen en daarna in fase 2 uiteindelijk nog 5kg en nu ben ik al een jaar stabiel!!! Ook zit ik in de overgang….’

Nel op 18 maart 2014 via Vetvrij.com

‘Mijn gewicht begint vanaf mijn puberteit toe te nemen en als ik twee jaar in Zuid-Frankrijk ga wonen, wordt het alleen maar meer. Ver van familie en vrienden stort ik me op het eten. Als ik terugkom, besluit ik voordat ik zwanger word om mezelf aan te pakken, en daarom begin ik aan een dieet. In juni 2004 weeg ik 80 kilo en in 3 maanden tijd viel ik 10 kilo af.’

Celine via Dukandieet.com

‘Ik doe het Dukan dieet nu 2 weken en ben 5,5 kilo afgevallen. ’s ochtends eet ik kwark, tussen de middag een haverzemelen pannenkoek, die ik lekker maak door een halve appel erdoor te raspen en een eetlepel rozijnen en een beetje kaneel toe te voegen. Anders zijn ze niet weg te krijgen..’

Joke op 11 april 2013 via Libelle.nl

‘Ben nu al 8 weken bezig met dit dieet. Ik woog 86.7 kg en nu weeg ik al 76.4 kg. Voel me echt goed bij dit dieet en heb helemaal gene honger. In het begin is het de eerste dagen wel even op je tanden bijten, maar als je begint af te vallen dan krijg je meer moed om verder te gaan.’

Betty op 11 november 2010 via Healthylives.nl

Dukan Kookboek (2013)

In het Dukan kookboek vind je 70 recepten, persoonlijke begeleiding en een online coachingsprogramma om aan de slag te gaan met het Dukan dieet. De gerechten zijn mooi in beeld gebracht, iedereen kan direct met dit boek aan de slag.

Dukan Dieet op Zak (2011)

Het Dukan dieet op zak is een ideaal boekje dat je altijd bij de hand kunt houden. Wanneer je uiteten gaat, boodschappen gaat doen of bij vrienden op bezoek bent kun je dit boekje raadplegen.

Dukan Receptenboek (2010)

In het Dukan receptenboek vind je 350 recepten die je eenvoudig kunt bereiden om het maximale resultaat uit het Dukan dieet te halen. Het Dukan receptenboek onderscheid verschillende recepten voor de fases die je tijdens het Dukan dieet zal doorlopen.

Dukan Zoete Heerlijkheden (2011)

Het zoete heerlijkheden receptenboek van Pierre Dukan is gevuld met 100 gerechten, je vindt in dit boek de lekkerste desserts, cakejes, koekjes en taartjes om tijdens het Dukan dieet te bereiden.

De aanvalsfase van het Dukan dieet

Dukan dieetIn de aanvalsfase is het de bedoeling om snel gewicht te verliezen. Je verliest in de aanvalsfase 2-3 kilo in 2-10 dagen tijd. Het metabolisme krijgt binnen de aanvalsfase een kick-start, vanaf nu begint het Dukan dieet.

Je eet onbeperkt eiwitrijke voeding en hoeft geen calorieën te tellen. Eet eiwitrijke voeding dat zo min mogelijk vet bevat. Eiwitten haal je in de aanvalsfase uit vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas en sojaproducten. In de aanvalsfase consumeer je ook 2 eetlepels haverzemelen per dag. Haverzemelen zijn rijk aan vezels en een bron van koolhydraten. Het lichaam kan de koolhydraten van haverzemelen echter niet verwerken, waardoor er in werkelijkheid weinig koolhydraten in het lichaam achterblijven. Haverzemelen worden twintig keer zo groot in jouw maag als daarbuiten, je hebt hierdoor geen last van het hongergevoel. Drink tijdens de aanvalsfase 1,5 tot 2 liter water dag.

De cruisefase van het Dukan dieet

In de cruisefase van het Dukan dieet worden er 28+ soorten groente aan het dieet toegevoegd, fruit is niet toegestaan. Je mag onbeperkt groente eten tijdens de cruisefase, tijdens deze fase mag je ook onbeperkt eiwitten eten, zoals je in de aanvalsfase al deed. Sommige voeding is prima om tijdens het Dukan dieet te eten, maar zodra je aankomt worden deze uit jouw dieet verwijderd. Tijdens de cruisefase val je gemiddeld 1 kilo af (afhankelijk van jouw leeftijd, geslacht, gewicht lengte en andere factoren). Afhankelijk van jouw doel, bepaal je hoelang je in de cruisefase blijft zitten. Wil je 10 kilo afvallen? Blijf dan 10 weken in de cruisefase. In ongeveer 4 weken is het duidelijk hoe snel je gewicht verliest, pas hier jouw planning op aan. Drink tijdens deze fase 1,5 tot 2 liter water per dag.

De consolidatiefase van het Dukan dieet

De consolidatiefase is er om gewichtstoename in de toekomst te voorkomen, je wilt immers jouw nieuwe gewicht behouden. Dagelijks kun je onbeperkt eiwitten en groente eten, net als in de cruisefase. Dagelijks mag je tijdens de consolidatiefase echter een ook stuk fruit, een stuk kaas en twee boterhammen eten. Twee keer per week mag je jezelf belonen met een maaltijd naar eigen keuze.

De stabilisatiefase van het Dukan dieet

De stabilisatiefase is de lange-termijn uitdaging binnen het Dukan dieet. Je mag binnen de stabilisatiefase zelf bepalen wat je eet, zolang je jezelf aan de volgende drie regels houdt:

  • Eet 1 keer per week alleen eiwitten zoals in de aanvalsfase
  • Wandel dagelijks 20 minuten
  • Eet elke dag drie eetlepels haverzemelen

De stabilisatiefase zal je de rest van je leven volgen om op een gezond gewicht te blijven. Het Dukan dieet wordt als een manier van leven. Je mag tijdens het dieet suikervrije kauwgum, zoetjes en kruiden gebruiken om het gemakkelijker vol te houden. Het wordt aanbevolen om multivitaminen en mineralen te slikken tijdens het dieet, op deze manier weet je zeker dat je alle noodzakelijke stoffen binnenkrijgt.

Dukan dieet voedingslijst

De voedingslijst van het Dukan Dieet bestaat uit 72+ eiwitrijke ingrediënten en 28+ soorten groenten. In totaal zijn er 100+ soorten voeding die je tijdens de cruisefase mag eten en 72+ eiwitrijke ingrediënten tijdens de aanvalsfase.

72+ eiwitrijke ingrediënten van het Dukan dieet (de basis):

dukan dieet voedingBiefstuk, runderfilet, entrecote, rosbief, rundertong, gezouten, gedroogd runderstaartstuk, kalfsschnitzel, kalfskotelet, nieren, kalfslever, ham, kalkoen, bacon, wild, konijn, kip, kuiken, kippenlever, parelhoen, struisvogel, duif, kwartel of kalkoen.

Zeebaars, kabeljauw, krab, surimi, schar, tong, harder, schelvis, heek, heilbot, haring, makreel, zeeduivel, schol, koolvis, zalmforel, rode mul, zalm, sardines, zeebrasem, rog, zwaardvis, tonijn, tarbot, wijting, viskuit, inktvis, clams, kokkels, krab, rivierkreeft, Hollandse garnalen, kreeft, gamba’s, mosselen, oesters, steurgarnalen, Sint-Jacobsschelpen, Noorse garnalen of wulken.

Eieren, cottage cheese, fromage frais, Griekse yoghurt, magere kwark, magere yoghurt, magere melk en tofoe.

28+ soorten groente van het Dukan dieet:

Artisjokken, asperges, aubergine, rode bieten, broccoli, kool, wortels, bleekselderij, knolselderij, witlof, courgette, komkommer, venkel, sperziebonen, haricots verts, kousenband, prei, paddenstoelen, uien, palmhart, paprika’s, pompoen, radijs, rabarber, sla, sojabonen, spinazie, koolraap, snijbiet, tomaten en knolraap.

Is het Dukan dieet moeilijk vol te houden?

Het bereiden van jouw voeding is niet moeilijk tijdens het Dukan dieet, je hebt geen vreemde ingrediënten nodig, bij andere diëten is dit wel het geval. Het Dukan dieet kan eenzijdig worden, zeker tijdens de aanvalsfase. Een wandeling van dagelijks 20 minuten is gemakkelijk vol te houden, plan dagelijks een moment om deze discipline te behouden.

Het Dukan dieet is eigenlijk geen dieet!

Het Dukan dieet wordt meestal aangewezen als levenswijze en niet als dieet. Het Dukan dieet is een eenvoudige manier om gewicht te verliezen, maar ook een manier om op gezond gewicht te blijven door de stabilisatiefase. De principes van het Dukan dieet zijn vrij eenvoudig, je hoeft tijdens het dieet geen honger te hebben.

5 recepten van het Dukan dieet

Wil je een aantal recepten uitproberen die volledig Dukan-proof zijn? Volg de onderstaande recepten om het Dukan dieet uit te proberen.

Kip met gember en chili (recept voor tijdens de aanvalsfase)

Ingrediënten: Een hele kip, een limoen, chilipoeder, gember, 3 teentjes knoflook, een theelepel paprikapoeder, 2 theelepels oregano.
Bereiding: Verwarm de oven voor tot 200 graden, maak een aantal openingen in de kip en vul deze op met limoensap, plaats de kip in een ovenschaal, bestrooi de kip met chilipoeder naar smaak, snijd de gember in kleine stukjes, snijd de knoflooktenen door de helft (in de lengte), maak openingen in de kip en doe hier de knoflooktenen en gember in, bestrooi de kip met oregano en paprikapoeder. De kip  moet ongeveer 2 uur garen, snijd de kip open om te zien of deze volledig gaar is.

Zalm met kruiden (recept voor tijdens de aanvalsfase)

Ingrediënten: 2 zalmfilets, 1 theelepel met zalmkruiden en zwarte peper.
Bereiding: Verwarm de oven voor tot 180 graden en gebruik de grilstand om het velletje van de zalm knapperig te maken. Plaats de zalmfilets in een verwarmde oven, binnen 20 minuten zijn de zalmfilets gaar en kun je er direct van genieten.

Salade Nicoise op de Dukan manier (recept voor tijdens de cruisefase)

Ingrediënten: Een zak sla, 2 tomaten, 2 hardgekookte eieren, een blikje tonijn, haricot verts en balsamico azijn.
Bereiding: Kook de bonen gaar, kook de eieren voor 10 minuten, laat de warme ingrediënten afkoelen en snijd zowel de warme als koude ingrediënten in gelijkmatige stukken, besprenkel de salade met balsamico azijn naar smaak.

Gevulde paprika (recept voor tijdens de cruisefase)

Ingrediënten: 4 rode paprika’s, 300 gram mager gehakt, een 1, 4 eetlepels haverzemelen, 2 teentjes knoflook en een theelepel paprikapoeder.
Bereiding: Verwarm de oven voor tot 180 graden, snijd de paprika’s door de helft in de lengte, verwijder de zaadjes, de witte stukjes en het groene gedeelte. Laat de paprika’s 20 minuten in de oven garen. Stop de paprika’s vervolgens vol met de resterende ingrediënten, mix al deze ingrediënten eerst in een blender (behalve de haverzemelen). Strooi de haverzemelen over de paprika’s en laat de gevulde paprika’s 30 minuten in de oven garen, tot het vlees gaar is en je een korstje krijgt.

Chocolade ijs (recept voor tijdens de cruisefase)

Ingrediënten: 350 fromage frais (zonder vet), 3 eieren, 6 theelepels zoetstof, een kleine beetje vanille en 2 theelepels cacaopoeder.
Bereiding: Maak de eiwitten los van de eieren, voeg de zoetstoffen toe en roer het geheel met een lepel. Voeg nu de losse dooier weer toe aan de eiwitten en roer ze zachtjes doorelkaar. Voeg cacaopoeder toe, vanille en fromage frais. Stop het geheel in een ijsmachine en binnen 15-20 minuten is het ijs klaar! Je kunt het ijs ongeveer een week in de vriezer bewaren.

Wat zijn jouw ervaringen met het Dukan dieet?

Ga naar www.dukandieet.com voor nog meer informatie rondom het Dukan dieet. Heb je het Dukan dieet al gedaan of ben je van plan om het nog te gaan doen? Laat onderaan deze pagina jouw ervaringen of een reactie achter.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *