dr frankHet dr. Frank dieet is een eiwitrijk dieet, eiwitrijke voeding geeft je minder honger en op deze manier is het gemakkelijker om minder te eten. Het dr. Frank dieet is een dieet waarmee je op de korte termijn veel gewicht kunt verliezen. Het dieet is niet geschikt voor de lange termijn, hiervoor zitten er te weinig essentiële bouwstoffen in het dr. Frank dieet.

Het dr. Frank laat je gewicht verliezen door af te vallen in spier- en vetmassa, echter wordt de afname van spiermassa beperkt doordat er veel eiwitten in het dr. Frank dieet zitten. Kun je jezelf aan de regels van het dr. Frank dieet houden? Dan is het niet moeilijk om met dit dieet af te vallen, vaak is het de periode erna die een stuk zwaarder is. Het behouden van een gezond gewicht is lastig en de meeste mensen die met het dr. Frank dieet beginnen zitten binnen een jaar dan ook weer op hun oude gewicht. Het dr. Frank dieet is met 3 miljoen euro subsidie wetenschappelijk onderzocht. Het boek van dr. Frank is een bestseller en kent ook nu nog (2014) velen deelnemers en enthousiastelingen.

Wie is dr. Frank?

Dr. Frank van Berkum is van oorsprong internist en werkt voor de ziekenhuisgroep Twente. Frank van Berkum is gespecialiseerd in het behandelen van overgewicht. Frank van Berkum heeft in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en Groningen onderzoek gedaan naar verschillende diëten. Dr. Frank heeft op basis van dit onderzoek en ruim 25 jaar ervaring met zijn patiënten een dieet ontwikkeld. Dr. Frank is te gast geweest bij verschillende programma’s en schrijft ook voor kranten en tijdschriften over zijn dieet en gezonde voeding.

Boeken van dr. Frank

Dr. Frank heeft boeken uitgebracht over zijn methodes onder de titels:

  • Gezond slank met dr. Frank deel 1
  • Gezond slank met dr. Frank deel 2
  • Gezond slank met dr. Frank deel 3

Gezond slank met dr. Frank deel 1

dr frank dieetHet dr. Frank dieet is volgens dr. Frank dieet een bijzonder dieet, omdat het echt werkt en gebaseerd is op jaren van onderzoek en ervaring uit de praktijk. Het eerste deel van het dr. Frank dieet beschrijft hoe het dieet precies werkt en wat je wel en niet mag eten. Weinig mensen weten volgens dr. Frank hoe je met verzadigde voedingsmiddelen genoeg voeding binnenkrijgt en toch gewicht verliest. Het dr. Frank dieet kun je een eiwitdieet noemen.

Hier kun je enkele andere eiwitdiëten vinden >>

Deel 1 van het dr. Frank dieet is op een gemakkelijk wijze met veel humor en mooie foto’s uitgeschreven, je krijgt er echt trek van. Het boek is prettig geschreven en heel overzichtelijk.

De methode lijkt een beetje op die van Sonja Bakker, maar is beter gefundeerd door dr. Frank’s achtergrond als internist. De menu’s uit het boek zijn door diëtisten samengesteld. Het boek beschrijft alle informatie die je moet weten over het dr. Frank dieet, verschillende weetjes, tips en boodschappenlijstjes om de juiste spullen in huis te halen. De laatst pagina’s van het boek beslaan reacties van deelnemers van het dr. Frank dieet, op deze manier raak je helemaal gemotiveerd en wil je direct met de methodes van dr. Frank aan de slag.

6 ervaringen met het dr. Frank dieet

Ik wil reageren op het artikel voor- en nadelen Dr.Frank dieet. Mijn vriend en ik doen nu 3 weken het dieet. En het bevalt ons prima. Inderdaad in het begin (de 1e week) had ik een raar gevoel in mijn mond, slechte adem. Ik had snel door dat wat extra vitaminen geen kwaad kan en heb dus bij de reformwinkel vitaminepillen gekocht. Geen last meer gehad. Het eten is zeer gevarieerd en lekker.

Geplaatst door Ayries op 21 november 2011 via Vetvrij.om

Er staan bij nadelen/voordelen van dr Franks dieet. Dat eiwitshakes duur zijn, bij body en fit shop kost een ton afslankeiwit van 2000 gram 34,90. Daar krijg je een shakebeker gratis bij. Je kunt ook smaakjes uitproberen 24 shakes voor 17 euro. Daar zitten 6 verschillende smaken bij. Probeer het gewoon, ontbijt en lunch. Werkt als een speer.

Geplaatst door Car op 27 maart 2012 via Vetvrij.com

Heb het dieet 3 weken volgehouden en ben er toen resoluut mee gestopt, hoewel ik de eerste week gelijk 2,5 kilo was afgevallen. Daarna bleef mijn gewicht hangen, maar dat is niet de reden dat ik gestopt ben.

Allereerst heb ik vanaf dag 2 knallende koppijn gehad. Voelde me echt helemaal niet lekker, maar toch doorgezet omdat ik dat aan het “ontgiften” o.i.d. linkte. Deze hoofdpijn heeft een week geduurd en werd daarna minder, maar ervoor in de plaats kwam moeheid en verstopping.
Ook kelderde mijn stemming van “miezerregen” naar regelrechte hagel- en onweersbuien. Voelde me heel somber (heb het later opgezocht en dit bleek inderdaad heel goed te wijten zijn aan het koolhydraat-gebrek).

Geplaatst door Chubby op 6 februari 2011 via Viva Forum

Heb me vorige week via internet ingeschreven bij dr. Frank. Je krijgt dan (gratis) elke dag een dagmenu met recept. Is heel makkelijk te maken en je kunt het ook aanpassen als je het niet lekker vindt. Het is niet alleen eieren en vlees en ik vind het echt lekker. Heb geen overgewicht, maar wil voor de zomer een paar kilo kwijt en dit gaat super en ik heb geen honger. In het weekend eet ik wel (een beetje) koolhydraten.

Geplaatst door Emma op 7 februari 2011 via Viva Forum

Ik heb wel een tijdje dr Frank gedaan en zelf vond ik het ideaal. Mijn internist raadde het aan, ik deed dan wel geen dr Frank maar haalde er wel mijn inspiratie vandaan. Trek had ik niet en vond het zelf erg fijn werken, je mocht best veel alleen bijna geen koolhydraten. Mijn moeder is met dr Frank nu 25 kilo kwijt en nog steeds bezig, niks geen moeite ermee. Zelf loop ik nu sinds vorige week bij de diëtiste + 2x in de week sporten bij fysiosport. Ben benieuwd!

Geplaatst door Chiquita op 7 februari 2011 via Viva Forum

Vorige week heb ik het boek slank met Dr. frank gekocht!
Na mijn ervaringen met shakes, lijkt me dit een prima optie! het boek ziet er goed uit, De gerechten zijn bijna allemaal erg lekker, en achterin staan ook nog snelmenus, voor als je een dagje geen tijd heb!

Geplaatst door Mama op 7 maart 2010 via Dieetforum.nl

Gezond slank met dr. Frank deel 2

dr frank dieetIs het gelukt om af te vallen met de methodes van het dr. Frank dieet? Dan kun je aan de slag met deel 2 van ‘Gezond slank met dr. Frank’. Het tweede boek van dr. Frank is een vervolg en gaat in op het mediterrane dieet en andere wetenschappelijk methodes waarmee je jouw huidige gewicht kunt behouden. Het dieet is gericht op zuinige hoeveelheden, dr. Frank dat gaat ervan uit dat er af en toe wordt gesmokkeld. Wil je gewicht verliezen? Dan is het noodzakelijk om een strenger dieet te volgen. Het vervolgdieet van het dr. Frank dieet is gemaakt voor een gemiddeld persoon, maar een gemiddeld persoon bestaat niet en daarom blijft het noodzakelijk om jouw eigen invulling aan het dieet te geven.

Dr. Frank benoemt de voor- en nadelen van gewichtsbehoud en afvallen, ook worden vragen beantwoord waar de meeste mensen tijdens dit proces mee te maken krijgen. Dr. Frank heeft een overzicht gemaakt voor 28 dagen, op deze manier leer je wat mediterrane voeding is en kun je via deze recepten jouw huidige gewicht behouden. De gerechten zijn eenvoudiger te maken dan recepten uit het eerste deel van ‘Gezond slank met dr. Frank’, waardoor je minder tijd kwijt bent aan jouw voeding. Het boek staat vol met mooie foto’s en is netjes opgemaakt. Het tweede deel van ‘Gezond slank met dr. Frank’ is een uitstekende manier om jouw voedingspatroon te verbeteren.

Gezond slank met dr. Frank deel 3 (aanrader!)

Het derde deel van ‘Gezond slank met dr. Frank’ is gevuld met dagmenu’s, waardoor je leert wat een gezond voedingspatroon precies inhoudt. Het derde boek van dr. Frank komt na bijna 2 jaar sinds de start van de dr. Frank serie niet ongelegen en werd dan ook slim in november 2011 gelanceerd, net voor de feestdagen. Het laatste boek beschrijft de gehele methode van dr. Frank en is aangevuld met recepten, tips en tabellen om het dr. Frank dieet op de juiste manier uit te voeren. Het laatste deel van de dr. Frank serie heeft alles in zich wat je nodig hebt om met de methodes van dr. Frank aan de slag te gaan, ik raad je dan ook aan om deel 3 te bestellen wanneer je in het dr. Frank dieet geïnteresseerd bent.

Wat mag je eten bij het dr. Frank dieet?

Het dr. Frank dieet bestaat voornamelijk uit de onderstaande ingrediënten:

  • Vlees en vis
  • Eieren
  • Kaas
  • Groente

Wat mag je niet eten bij het dr. Frank dieet?

Het dr. Frank dieet beperkt de inname van koolhydraten, je eet maximaal 20 tot 30 gram koolhydraten per dag bij het dr. Frank dieet. Pasta, brood, aardappels en andere voeding met veel koolhydraten wordt afgeraden om te eten tijdens het dr. Frank dieet. Fruit bevat ook veel koolhydraten (in de vorm van suikers) en mag je beperkt consumeren.

Voordelen van het dr. Frank dieet

De voordelen van het dr. Frank dieet:

  • Met de bewezen methodes van dr. Frank kun je minimaal 1 kilo per week afvallen
  • De boeken van dr. Frank zijn eenvoudig te lezen en voor iedereen begrijpelijk geschreven
  • Het dr. Frank dieet zorgt nauwelijks voor spierafbraak, in tegenstelling tot andere diëten
  • De boeken van dr. Frank staan vol met verantwoorde recepten die je eenvoudig bereidt

Nadelen van het dr. Frank dieet

De nadelen van het dr. Frank dieet:

  • Het dr. Frank dieet wordt door veel deelnemers als eenzijdig ervaren
  • Fruit is niet toegestaan
  • Koolhydraten zijn niet tot nauwelijks toegestaan (brood, pasta, rijst en aardappelen)
  • Eiwitshakes worden aanbevolen en dat brengt de kosten omhoog

Dr. Frank dieet recepten: De 5 lekkerste recepten op een rij

Het is soms moeilijk om je een voorstelling bij een dieet te maken. Bij Gezondsnel.nl vinden we het eenvoudig om naderhand van recepten te laten zien hoe een dieet er ongeveer zal uitzien. Hieronder kun je vijf recepten vinden die zijn toegestaan tijdens het dr. Frank dieet.

Griekse salade volgens dr. Frank

Snijd de fetakaas in blokjes, snijd de komkommer in blokjes, snijd de tomaat in schijfjes en snijd de ui in ringen. Besprenkel het geheel met olijfolie en meng alle ingrediënten. Breng de salade op smaak met peper en zout.

Ingrediënten: Een halve komkommer, 2 tomaten, 100 gram fetakaas, 1 rode ui, olijven, olijfolie, peper en zout.

Bleekselderijsoep volgens dr. Frank

Snijd de bleekselderij in repen en bewaar het blad voor later. Maak gehaktballetjes met paprikapoeder, kerriepoeder en peper naar smaak. Kook bouillon en voeg de reepjes van bleekselderij en de gehaktballetjes toe. Kook de soep 10 minuten en voeg dan het blad van de bleekselderij in kleine stukjes toe. Maak de bleekselderijsoep af met een scheutje room op basis van soja.

Ingrediënten: 200 gram bleekselderij, 125 gram gehakt, een kwart liter groentebouillon, sojaroom, paprikapoeder, kerriepoeder en peper.

Gevulde courgette volgens dr. Frank

Snijd de uiteinden van de courgettes af en stoom de courgettes 15 minuten. Laat de courgettes afkoelen en snijd de courgettes in drie gelijke stukken. Verwijder de pitjes, snijd de kruiden fijn en meng de kruiden door de roomkaas en vul de courgettes hiermee. Hak de tomaten in blokjes en verdeel deze over de borden zonder de zaadjes van de tomaten. Breng nu de gevulde courgettes op de borden en garneer het geheel met een aantal blaadjes basilicum.

Ingrediënten: Light roomkaas, vier courgettes, bieslook, basilicum, peper, zout en olijfolie.

Forel volgens dr. Frank

Bedruppel de forellen met citroensap van binnen en smeer de forellen van binnen en buiten in met peper en zout. De forellen worden gebakken in de margarine voor een minuut of 15, totdat de vissen gaar zijn. Snijd een paprika en tomaat in blokjes, versnipper een ui en hak de olijven fijn, meng alles en breng het op smaak met citroensap, basilicumblaadjes, peper en zout.

Ingrediënten: Drie forellen, citroensap, peper, zout, margarine, een paprika, een handje zwarte olijven, basilicumblaadjes, een rode ui en 250 gram tomaten.

Spinaziesoep volgens dr. Frank

Meng de bouillon, het water en de spinazie in een pan. Beng het geheel aan de kook tot de spinazie gaar is. Versnipper de ui, bak deze in de olie en voeg dit bij het geheel, breng de soep op smaak met peper en zout.

Ingrediënten: Een halve liter water, een kopje kippenbouillon, olijfolie, 400 gram spinazie, een halve ui, peper en zout.

Onderzoek naar het dr. Frank dieet

Eerder in dit artikel ging het al over het wetenschappelijk onderzoek van dr. Frank, maar de vraag is: hoe ging dit wetenschappelijk onderzoek precies? Er zijn verschillende onderzoeken naar het dr. Frank dieet gedaan, onder andere dr. Martijn B. Katan heeft onderzocht of het dieet van dr. Frank beter werkt dan andere diëten. De universiteit van Maastricht heeft onderzoek gedaan naar het dr. Frank dieet. Het dieet is door 140 proefpersonen een jaar lang uitgevoerd, de ene helft van de proefpersonen kreeg een dieet met heel veel eiwitten en de andere helft kreeg een dieet met een normale hoeveelheid eiwitten. In de eerste drie maanden mochten alle deelnemers slechts éénderde van hun normaal aantal calorieën eten, in de laatste negen maanden at men tweederde van hun normaal aantal calorieën. In de laatste 9 maanden kwamen alle deelnemers een beetje aan, maar gemiddeld waren de deelnemers nog steeds 10 kilo van hun eerdere lichaamsgewicht verloren. Uiteindelijk bleek de groep die meer eiwitten had ingenomen, ongeveer 20% extra gewicht te verliezen (11 kilo), tegenover 9 kilo bij de groep die een normale hoeveelheid eiwitten had ingenomen.

Wat zijn jouw ervaringen met het dr. Frank dieet?

Bekijk www.drfrank.nl voor meer informatie over het dr. Frank dieet. Heb je het dr. Frank dieet al gedaan of wil je hiermee starten? Laat op deze pagina een reactie achter om jouw ervaringen met het dr. Frank dieet te delen.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *