voedselzandloperDe Voedselzandloper van Kris Verburgh beschrijft een theorie die is geschreven door de arts Kris Verburgh. De Voedselzandloper is door Kris Verburgh geschreven om een langer en gezonder leven mogelijk te maken.

De Voedselzandloper is een methode die op het eerste oog lijkt op de schijf van vijf van het Voedingscentrum. De schijf van vijf is echter opgebouwd vanuit de bevindingen van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding en de Voedselzandloper is afkomstig van theorieën van de Harvard-universiteit.

Hoe werkt de Voedselzandloper?

De Voedselzandloper ziet eruit als een piramide en bestaat uit verschillende treden. Hieronder worden de verschillende treden besproken, zodat je kunt zien wat de Voedselzandloper precies is en op welke manier je volgens de Voedselzandloper kunt eten.

Trede 1: Dranken

De Voedselzandloper raad je aan om caloriearme dranken te drinken, het liefst water, koffie of thee. In de Voedselzandloper gaat het ook over gemberthee, witte thee, groene thee, verse sappen en sojamelk. Kris Verburgh raad je aan om meer van de laatst genoemde dranken te drinken.

Trede 2: Groente, fruit, havermout, paddestoelen en peulvruchten

Brood, rijst, aardappelen en pasta worden bij de Voedselzandloper vervangen door groente, fruit, peulvruchten, paddestoelen en havermout. De Voedselzandloper raad je aan om producten met een hoge glycemische index te vervangen door producten met een lage glycemische index. De energie van voeding met een lage glycemische index wordt langzamer door jouw lichaam opgenomen, waardoor je minder snel honger krijgt en jouw suikerspiegel geen grote schommelingen maakt. Kris Verburgh noemt in zijn boek de soorten groente die je specifiek kunt eten voor extra gezondheidseffecten en beschrijft ook welk effect havermout op jouw lichaam heeft, wanneer je dit als ontbijt eet.

Trede 3: Gevogelte, eieren, vis, kaas en vleesvervangers

Rood vlees, frituur en fastfood kun je volgens de Voedselzandloper van Kris Verburgh het best vervangen door gevogelte, eieren, vis, kaas en vleesvervangers zoals tofu. Je moet volgens de Voedselzandloper dagelijks vis eten, het liefst vette vis.

Trede 4: Chocolade, noten, sojayoghurt en sojapap

Pure chocolade is vaak uitverkocht in de verschillende supermarkten en waarschijnlijk komt dit door de Voedselzandloper, waarin pure chocolade wordt aangeraden om jouw vatenstelsel gezonder te maken via toxische stoffen. Noten worden aangeraden om aan jouw dieet toe te voegen; walnoten, amandelen, hazelnoten en andere soorten hebben de voorkeur.

Trede 5: Suikervervangers, smaakversterkers en oliën

De Voedselzandloper raad aan om suiker te vervangen voor Stevia, Stevia is een krachtige zoetstof waarmee je jouw voeding eenvoudig een gezonde smaak kunt geven. Vervang zout zoveel mogelijk door kruiden en gebruik liever boter dan margarine waarin we voornamelijk omega-6-vetzuren vinden. De verhouding tussen omega-3 en omega-6 is belangrijk voor Kris Verburgh, de ideale balans tussen deze vetzuren vind je volgens hem in lijnzaadolie, koolzaadolie, walnootolie, maar niet in zonnebloemolie, palmolie en bijvoorbeeld maïsolie. Olijfolie is volgens de Voedselzandloper ook geschikt om in jouw dieet op te nemen, het bevat verschillende stoffen die het ouderdomsproces vertragen.

Trede 6: Supplementen

Groente en fruit is volgens Kris Verburgh niet altijd genoeg als het om de vitamines en mineralen gaat, ze bevatten minder vitamines en mineralen dan vroeger het geval was. Voedingssupplementen kunnen de processen in het lichaam optimaliseren, waardoor supplementen een hulpmiddel zijn om tekorten aan te vullen. Magnesium, vitamine B, vitamine D en multivitamine wordt aangeraden op basis van Amerikaans onderzoek.

Boeken van Kris Verburgh

Kris Verburgh heeft verschillende boeken geschreven, de Voedselzandloper is hiervan het bekendste voorbeeld. Wil je meer weten over de Voedselzandloper? Lees dan snel verder.

De Voedselzandloper van Kris Verburgh

In april 2012 bracht Kris Verburgh het boek ‘de Voedselzandloper’ uit en sindsdien is het boek en zijn methode steeds populairder. De Voedselzandloper neemt niet de insteek van een dieet, maar heeft een manier van leven ontwikkeld waarmee je het verouderingsproces kunt vertragen. Kris Verburgh wil met zijn boek bewijzen dat je jouw lichaam via voeding en beweging kunt beschermen tegen ziektes en andere symptomen van veroudering. In de Voedselzandloper wordt uitgelegd hoe veroudering werkt en hoe onze voeding bepaalt dat we ouder worden. De Voedselzandloper van Kris Verburgh vervangt de schijf van vijf om te laten zien wat gezonde voeding is. De ‘bijwerking’ van de methode van Kris Verburgh is een gezond gewicht, je zult jouw overgewicht verliezen wanneer je met de methodes van Kris Verburgh start.

Het Voedselzandloper kookboek van Kris Verburgh

Kris Verburgh heeft met de Voedselzandloper bewezen dat het mogelijk is om met simpele tips op een gezondere manier te leven. Om de methodes van de Voedselzandloper nog gemakkelijker in jouw levensstijl te integreren heeft Kris Verburgh een kookboek geschreven rondom de methodes van de Voedselzandloper. Het kookboek van Kris Verburgh staat vol met simpele recepten en ideeën om in de praktijk van start te gaan met de Voedselzandloper.

Wie is Kris Verburgh?

Kris VerburghKris Verburgh is afgestudeerd als dokter aan de Universiteit van Antwerpen in België, Kris Verburgh is geboren in 1986, maar heeft al verschillende wetenschappelijke boeken geschreven en is hiervoor ruim bekroond. Kris Verburgh schreef zijn eerste wetenschappelijke boek op 16 jarige leeftijd en heeft hiervoor de Eureka Science prijs gewonnen. Kris Verburgh heeft in zijn derde boek geschreven over het verouderingsproces en heeft dit de Voedselzandloper genoemd, daarna kwam het bijbehorende kookboek om een breder publiek aan te spreken.

Kris Verburgh heeft artikelen geschreven in verschillende kranten en is in verschillende programma’s geweest. Kris Verburgh geeft inspirerende lezingen en heeft de gedachtes omtrent ouderdom en voeding voor veel mensen veranderd. Kris heeft de wetenschap een stuk dichter bij de gewone man gebracht.

Mijn review van de Voedselzandloper

4 / 5 stars      

De Voedselzandloper is een boek dat vol met inspiratie staat over voeding en met concreet bewijs komt, waardoor je vanuit een wetenschappelijke benadering met voeding leert omgaan. De Voedselzandloper lijkt voor sommige mensen de Bijbel, maar bij Gezondsnel.nl zien we ook dat er kanttekeningen aan de methodes van de Voedselzandloper zitten. Er zitten bijvoorbeeld een aantal tegenstrijdigheden in het boek en veel wetenschappelijke onderzoeken komen uit Noord-Amerika, waardoor deze niet altijd representatief zijn voor onze levensstijl in Europa. Kris Verburgh is in verschillende programma’s aanwezig geweest en vooral bij Pauw en Witteman werd de Voedselzandloper van Kris Verburgh flink onder vuur genomen door het Voedingscentrum en andere aanwezigen. De wetenschappelijke onderzoeken zou Kris verkeerd hebben geïnterpreteerd en zijn methodes zouden voor een groot deel onzin zijn. Ik ben het hier niet mee eens, de Voedselzandloper is een uitstekend boek om meer te leren over voeding. Als lezer moet je kritisch zijn en zelf bepalen wat je met de opgenomen informatie doet. Wil je afvallen en met praktische tips leren hoe je het ouderdomsproces kunt vertragen? Dan raad ik je aan om de Voedselzandloper en eventueel ook het kookboek aan te schaffen.

Ervaringen van lezers van de Voedselzandloper

De Voedselzandloper is DE opvolger van de welbekende ‘Schijf van vijf’.
Door de jaren heen zijn de geleerden steeds slimmer geworden door bv diverse onderzoeken uit te voeren en daaruit is naar voren gekomen dat de mensen tegenwoordig (voor een deel) andere voeding nodig hebben als bv 50 jaar geleden.

Door Ewin van IJperen op 15 april 2013 via Facebook

Prima boek . Gezonde bloeddruk gekregen, 14 kilo afgevallen, prima gevoel . De theorie is controleerbaar juist.

Door Simon van Groningen op 6 mei 2013 via Facebook

Eindelijk iemand die de waarheid naar boven haalt zonder aan de economische belangen van bepaalde landen en organisaties te denken. Al jaren worden we voorgelogen over bijvoorbeeld de gezondheidsbevorderende werking van melk, het zal je botten sterker maken, enz. De corporates op deze wereld brengen met hun marketing en eenzijdige onderzoeken naar voedselveiligheid de volksgezondheid ernstig in gevaar. Sterker nog, het ziekenfonds is onbetaalbaar geworden door de grote hoeveelheden suiker, zout, giftige E nummers en slechte vetten. Er word altijd gepraat over de gezondsheidsrisico’s voor je lichaam maar 30% van alle voedingsstoffen die het lichaam opneemt worden door de hersenen gebruikt. Niet voor niets is het percentage mensen met psychische aandoeningen enorm gestegen sinds de processed foods aan hun opmars zijn begonnen.

Door Johan Smit op 10 mei 2013 via Facebook

Ik volg nu 4 weken de “voedselzandloper” ben 9 kilo afgevallen, heb nu 4 weken geen ernstige darmklachten meer (!) ben inmiddels overtuigd dat (snelle) suikers en koolhydraten veel schadelijker zijn dan (verzadigde)vetten.

Door Perry Dekker op 6 mei 2014 via Vetvrij.com

k heb uw boek de Voedselzandloper met veel plezier gelezen
Ik leef al jaren min of meer volgens deze loper.
Alleen…. Ik heb mijn leven lang voornamelijk in de buitenlucht gewerkt. (Ik ben nu 71) en nog steeds werkzaam op mijn groentetuin. Ik weet uit ervaring dat dan ‘zwaarder’ voedsel nodig is om te overleven In uw boek wordt vrijwel geen onderscheidt gemaakt tussen de werkende en denkende mens dan alleen inde caloriegetallen
Wat me ook verbaasd is dat het gebruik van honing niet of nauwelijks aan de orde komt.

Door Jan Koehler op 6 juli 2014 via Vetvrij.com 

Wat zijn jouw ervaringen met de Voedselzandloper?

Bekijk www.krisverburgh.net voor meer informatie omtrent de Voedselzandloper en Kris Verburgh. Heb je de Voedselzandloper gelezen en de methodes van Kris Verburgh toegepast? Laat hieronder een reactie achter om jouw ervaringen met de Voedselzandloper en/of het kookboek te delen.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *