Een crash dieet is een dieet waarmee je in korte tijd veel gewicht verliest. Bij de meeste crash diëten eet je niet meer dan 1000 calorieën per dag, om zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Je valt op deze manier elke week minimaal één kilo af en vaak zelfs meerdere kilo’s per week.

crash dieet

  • Wat is een crash dieet?
  • Wat is het meest bizarre crash dieet?
  • Wat zijn populaire crash diëten?
  • De voor- en nadelen van een crash dieet
  • 4 tips voor tijdens een crash dieet
  • Hoe kun je gezond en snel afvallen?

In dit artikel krijg je antwoord op alle bovenstaande vragen en geef ik je nog veel meer informatie over alles wat met crash diëten te maken heeft.

Wat is een crash dieet?

Een crash dieet bestaat uit veel minder calorieën dan jouw normale voedingspatroon, je kunt op deze manier snel afvallen. Je kunt gemakkelijk een aantal kilo per week verliezen! De meeste mensen beginnen vanaf nieuwjaarsdag of net voor de zomer met een crash dieet. Crash diëten bestaan er in verschillende varianten, een crash dieet is op zichzelf niet gezond om te volgen.

Wat is het meest bizarre crash dieet?

Het lijkt soms niet gekker te kunnen, maar heel veel gekker dan dit crash dieet kan het volgens mij niet. Bij dit dieet breng je een lintworm bij jezelf naar binnen, waardoor je snel gewicht kunt verliezen. Bekijk het onderstaande filmpje waar Tyra Banks aandacht besteedde aan dit crash dieet.

Bekijk het filmpje en lach erom, maar doe het niet na!

Wat zijn populaire crash diëten?

Het begrip ‘crash dieet’ is voor iedere expert anders, echter kan ik garanderen dat de volgende diëten sowieso een crash dieet zijn. De diëten kenmerken zich door snel gewichtsverlies en zijn gericht op de korte termijn. Je komt vaak weer snel in gewicht aan, wanneer je met deze diëten afvalt.

  • Ziekenhuisdieet
  • Yoghurtdieet
  • Sapdieet
  • Soepdieet

Ziekenhuisdieet

Doctor of MedicineHet ziekenhuisdieet belooft je om in een periode van 5 dagen tot 5 kilo af te vallen. Het ziekenhuisdieet is een crashdieet, je eet minder dan het lichaam nodig heeft en daarom val je op korte termijn heel snel af. Het ziekenhuisdieet is het bekendste crashdieet en wordt door veel mensen gebruikt om gewicht te verliezen. Het ziekenhuisdieet is simpel en kun je in principe overal opvragen. Het dieet werkt alleen, wanneer je het letterlijk volgt. Het dieet gaat als volgt:

Ontbijt

Het ontbijt is bij het ziekenhuis crash dieet iedere dag hetzelfde:

  • Een sinaasappel of grapefruit
  • Een beschuitje of boterham
  • Een kopje koffie, thee (zonder melk en/of suiker) of een glas water

Let op: Een kopje koffie, thee (zonder melk en/of suiker) of een glas water kun je onbeperkt drinken tijdens het ziekenhuisdieet.

Dag 1

Lunch: Een sinaasappel of grapefruit, een ei, een bakje yoghurt en 2 beschuitjes of 2 boterhammen.
Diner: 2 eieren, 2 tomaten, een half bakje yoghurt, een halve krop sla en 2 beschuitjes of 2 boterhammen.

Dag 2

Lunch: Een sinaasappel of grapefruit, een ei, een bakje yoghurt en 2 beschuitjes of 2 boterhammen.
Diner: Een sinaasappel of grapefruit, een half bakje yoghurt, een tomaat, een taartje (vlees) en een beschuitje of boterham.

Dag 3

Lunch: Een sinaasappel of grapefruit, een ei, een half bakje yoghurt en 2 beschuitjes of 2 boterhammen.
Diner: Een sinaasappel of grapefruit, 150 gram biefstuk, een half bakje yoghurt en een beschuitje of boterham.

Dag 4

Lunch: Een bakje kwark, een tomaat, een augurk en een beschuit of een boterham.
Diner: Een appel, 2 tomaten, een taartje (vlees) en een beschuitje of boterham.

Dag 5

Lunch: Een tomaat, 250 gram vis en 1 beschuit of 1 boterham.
Diner: Een ei, een tomaat en een halve krop sla.

Instructies voor het ziekenhuisdieet

Op dag 6 en dag 7 bepaal je zelf wat je eet, je kunt het dieet in totaal 3 weken volgen en het is belangrijk om minimaal 2 liter per dag te drinken.

Op streefgewicht blijven

Ben je op jouw ideale gewicht? Je kunt dit gewicht behouden door eens per week het volgende voedingspatroon aan te houden:

Ontbijt: Een glas water met citroen
Lunch: Een appel en een beschuitje of boterham
Diner: Een ei, een halve krop sla en een tomaat

Yoghurtdieet

Het yoghurtdieet is een crash dieet en volledig gebaseerd op het feit dat yoghurt bekend staat als een gezond product. De meningen hierover zijn verdeeld, maar het staat vast dat je met behulp van het yoghurtdieet snel gewicht kunt verliezen. Het yoghurtdieet is vrij eentonig en daardoor niet gemakkelijk vol te houden.

Het dieet heeft in de jaren 90 in de Libelle gestaan en is sindsdien populair. Het dieet werkt op de volgende manier:

Week 1 & 2

Je eet elke dag 3 bakjes yoghurt, 3 boterhammen, 3 appels en in de avond een stukje vlees, groente en aardappels, rijst of pasta. Om de dag eet je enkel yoghurt (2 liter magere yoghurt).

Week 3

Je eet elke dag 3 bakjes yoghurt, 3 boterhammen, 3 appels en in de avond een stukje vlees, groente en aardappels, rijst of pasta. Om de twee dagen eet je enkel yoghurt (2 liter magere yoghurt).

Week 4

Je eet elke dag 3 bakjes yoghurt, 3 boterhammen, 3 appels en in de avond een stukje vlees, groente en aardappels, rijst of pasta. Om de drie dagen eet je enkel yoghurt (2 liter magere yoghurt).

Let op: Een kopje koffie, thee (zonder melk en/of suiker) of een glas water kun je onbeperkt drinken tijdens dit dieet.

Sapdieet

sapdieetHet sapdieet is een manier om jouw lichaam schoon te maken. Het dieet duurt 7 dagen en tijdens deze periode eet je enkel vloeibaar voedsel. Het lichaam kan op deze manier afvalstoffen verdrijven. Groente- en fruitsapjes zorgen ervoor dat je tijdens het dieet genoeg vitamines en koolhydraten binnenkrijgt.

Hoe het sapdieet werkt

Het sapdieet bestaat uit groente- en fruitsapjes en duurt in totaal 7 dagen. Maak de sapjes met een blender en zorg dat de sapjes vers worden bereid. Voeg geen suiker toe aan het sap en voeg voornamelijk groente toe zoals spinazie, boerenkool of sla. Het is belangrijk om in een goede conditie te zijn, wanneer je met het sapdieet werkt. Het sapdieet is een manier om jouw lichaam schoon te maken en heel wat kilo’s af te vallen. De sapjes geven je een gevuld gevoel, waardoor het gemakkelijk is vol te houden. Het sapdieet kan een onaangenaam gevoel geven, dat komt doordat jouw lichaam op dat moment afvalstoffen gaat afscheiden.

Soepdieet

Het soepdieet wordt ook wel het koolsoep dieet genoemd. Het geheim van het soepdieet is een soep waarmee je gemakkelijk calorieën en vet kunt verbranden, omdat het hongergevoel verdwijnt. Het soepdieet duurt 7 dagen. Brood is tijdens het soepdieet niet toegestaan en je mag enkel koffie en thee (zonder suiker en/of melk), vers vruchtensap en melk drinken.

Je kunt tot 7 kilo afvallen met dit dieet, in 7 dagen tijd. Het soepdieet is een crash dieet, omdat je er in korte tijd veel gewicht door kunt verliezen. Het is ongezond om dit dieet te volgen, veel mensen volgen een crash dieet om in korte tijd veel gewicht te verliezen, het maakt het niet uit of dit ongezond is. Het soepdieet is net als andere crash diëten, je komt vaak na een aantal weken weer op jouw oude gewicht.

Dag 1

Eet fruit (behalve bananen). Je mag zoveel soep eten als je wilt.

Dag 2

Eet groente, vooral bladgroenten en geen groente zoals bonen of mais. Je mag zoveel soep eten als je wilt. Je mag ook een gekookte aardappel eten.

Dag 3

Eet groente, vooral bladgroenten en geen groente zoals bonen of mais. Eet fruit (behalve bananen). Je mag zoveel soep eten als je wilt.

Dag 4

Eet vandaag maximaal 8 bananen en melk (combineer deze twee en maak een grote milkshake). Je mag zoveel soep eten als je wilt.

Dag 5

Combineer 350 gram gegrilde kip met zes tomaten.
Eet ook één keer een kom soepdieet soep.

Dag 6

Eet vandaag rundvlees en groente, zoveel je wilt. Eet vooral bladgroenten en geen groente zoals bonen of mais. Eet ook één keer een kom soepdieet soep.

Dag 7

Rijst, vruchtensap en groente, zoveel je wilt. Eet vooral bladgroenten en geen groente zoals bonen of mais. Eet ook één keer een kom soepdieet soep.

Het soepdieet recept

Maak aan het begin van de week een grote pan soep, op deze manier hoef je het maar één keer te bereiden. De ingrediënten:

  • Een kilo pompoen
  • Soepgroenten
  • Selderij
  • 3 uien
  • 4 liter water
  • 4 bouillonblokjes

Gebruik een staafmixer nadat je alle ingrediënten lang genoeg hebt laten koken. Breng de soep op smaak met genoeg peper en zout. Ik heb verschillende websites bekeken voor het soepdieet recept, er bestaan verschillende varianten.

De voor- en nadelen van een crash dieet

De voordelen van een crash dieet:

+Je kunt snel afvallen met een crash dieet
+Een crash dieet kun je gemakkelijk volhouden
+Een crash dieet duurt meestal niet langer dan 4 weken

Zoals je leest zijn er een aantal belangrijke voordelen bij crash diëten, helaas wegen de voordelen nauwelijks op tegen de nadelen! De meeste mensen kiezen ervoor om niet met een crash dieet te starten na het lezen van dit artikel.

De nadelen van een crash dieet:

-Je voelt je moe en zwak
-Je kunt uitdrogen
-De voedselverbranding gaat omlaag (metabolisme)
-Je loopt essentiële voedingsstoffen mis
-Je verliest spiermassa
-Een crash dieet maakt je vatbaar voor ziektes

Hebben de voor- en nadelen van een crash dieet je op andere ideeën gebracht of heb je nog steeds interesse in het uitvoeren van een crash dieet? Lees verder voor tips, wanneer je toch met een crash dieet wilt starten.

4 tips voor tijdens een crash dieet

Besluit je ondanks mijn negatieve advies, toch om een crash dieet te volgen? Dan geef ik je graag een aantal tips om het gezond en bewust te doen.

  • Zorg dat je in goede conditie bent

Een crash dieet is intensief voor het lichaam, je verbruikt meer energie dan je tot je neemt. Een goede conditie is vereist om met een crash dieet te starten. Ben je net ziek geweest, voel je jezelf moe of ben je zwanger? Start dan absoluut niet met een crash dieet. Alleen wanneer je jezelf sterk voelt, kun je met een crash dieet beginnen. Het lichaam kan op dit moment (voor een korte periode) met minder voeding functioneren.

  • Stop direct met een crash dieet als je jezelf niet goed voelt

Een crash dieet is iets dat jouw lichaam niet gewend is. Je kunt je snel ellendig gaan voelen. Vermoeidheid, hoofdpijn en een lusteloos gevoel komen vaak voor tijdens een crash dieet. Stop direct met een crash dieet als je jezelf niet 100% top voelt.

  • Drink minimaal 2 liter water per dag

Te weinig voeding kan het lichaam voor een langere periode aan, te weinig vocht echter een stuk korter. Bij vrijwel elk crash dieet wordt aangeraden om minimaal 2 liter water per dag te drinken (drink extra op warme dagen en wanneer je sport).

  • Eet na een crash dieet gezond en gevarieerd

Na een crash dieet ben je een aantal kilo verloren en uiteraard wil je dan jouw nieuwe gewicht behouden. Het lukt veel mensen niet om het gezonde gewicht vast te houden. Het crash dieet heeft zijn naam niet zomaar gekregen! Bijna 90% (uit anekdotes gegrepen) komt binnen een aantal weken/maanden weer op het oude gewicht. Het is belangrijk om met een gezond voedingspatroon te starten na een crash dieet, alleen op deze manier kun je jouw gewicht stabiel houden.

Ik raad je af om met een crash dieet te starten

Ik raad je af om te starten met een crash dieet en zeker niet alleen omdat een crash dieet slecht voor je is, een gezond dieet in plaats van een crash dieet geeft namelijk nog veel meer voordelen. De voordelen van een gezond dieet in plaats van een crash dieet:

  • Een gezond dieet geeft energie, een crash dieet neemt energie
  • Gezonde voeding laat je stralen, een crash dieet maakt depressief
  • Gezond voeding is gevarieerd, een crash dieet is vaak eentonig
  • Een gezonde levensstijl is voor eeuwig, een crash dieet tijdelijk
  • Een gezond levensstijl zorgt ervoor dat je altijd een gezond gewicht behoudt, bij een crash dieet heb je een grote kans op het jojo-effect

Conclusie

Er is geen ‘beste crash dieet’. Crash diëten bestaan er in verschillende soorten en maten, maar uiteindelijk geeft het niet het blijvende resultaat waar je op hoopt. Natuurlijk verlies je met een crash dieet snel gewicht, maar uiteindelijk is het resultaat tijdelijk.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *