Jouw cholesterolniveau is een belangrijke indicator voor de eventuele kans op hart- en vaatziekten. Experts zeggen dat je vanaf jouw 20e eigenlijk om de paar jaar jouw cholesterol moet screenen.

Gezond cholesterol

Laat jouw cholesterol bij de dokter meten om te weten of dit op een gezond niveau ligt. De meeste dokters adviseren dat jouw cholesterol onder de 70 LDL moet liggen als je een grote kans hebt op hart- en vaatziekten. Heb je een gemiddeld risico op hart- en vaatziekten? Dan wordt er vaak een cholesterol van minder dan 130 LDL geadviseerd. Heb je een zeer klein risico op hart- en vaatziekten? Dan is een niveau van minder dan 160 LDL goed genoeg. Alleen een dokter kan beslissen of je te maken hebt met risicofactoren en kan inschatten wat jouw ideale cholesterolniveau moet zijn.

  • Hoog risico op hart- en vaatziekten: advies onder 70 LDL
  • Gemiddeld risico op hart- en vaatziekten: advies onder 130 LDL
  • Laag risico op hart- en vaatziekten 160 LDL

De bovenstaande waardes zijn gebaseerd op de statistieken uit een artikel van WebMD, raadpleeg altijd jouw arts voor persoonlijk advies.

Wat is cholesterol en waarvoor is het?

Cholesterol is één van de belangrijkste moleculen binnen jouw lichaam. Cholesterol zorgt ervoor dat jouw cellen een laagje krijgen en hierdoor niet zomaar kapot gaan. Jouw lever kan cholesterol aanmaken, de inname van cholesterol bepaalt dan ook niet hoeveel cholesterol er in jouw lichaam zit. Er bestaat VLDL, LDL en HDL cholesterol. Heb je veel LDL cholesterol in jouw lijf? Dat komt door ongezonde gewoontes. Heb je meer gezonde gewoontes? Dan is jouw HDL cholesterol hoger en jouw LDL cholesterol lager.

Het soort cholesterol zegt vaak iets over de gewoontes die je hebt, dit is dan ook de reden dat een hoog LDL en laag HDL cholesterol een negatief signaal geeft over jouw levensstijl en een laag LDL en hoog HDL een positief signaal over jouw levensstijl. Je wilt jouw levensstijl positief beïnvloeden, uiteindelijk zie je dit terug in jouw cholesterol. In de volksmond wordt er gesproken over ‘cholesterol verlagen’, in deze rest van dit artikel zal deze woordcombinatie dan ook gebruikt wordt.

Cholesterol verlagen met medicijnen

Medicijnen zijn lang niet altijd nodig om jouw cholesterol omlaag te brengen, vaak wordt er alleen voor medicijnen gekozen wanneer je met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten te maken hebt. Medicijnen zijn de snelste en meest eenvoudige manier om jouw cholesterol te verlagen.

Het veranderen van jouw eetgewoontes, stoppen met roken en afvallen geven minder snel resultaat. Uiteraard betekent dit niet dat je niet met deze gewoontes aan de slag moet, ook hiermee moet je starten om jouw cholesterol laag te houden.

Cholesterol verlagen door stoppen met roken

Roken verhoogt jouw kans op hart- en vaatziekten en is ook voor andere onderdelen van jouw lichaam enorm slecht. Het ‘goede’ HDL cholesterolniveau wordt door roken verlaagt (bron: WebMD). Uiteraard weet je dat roken niet goed is voor jouw gezondheid, maar zal het moeilijk zijn om hier professionele hulp voor te vinden. Wil je stoppen met roken? Neem dit dan serieus en zoek professionele hulp of hulpmiddelen die je daarbij kunnen helpen. Je vergroot de kans op deze manier aanzienlijk om te kunnen stoppen. Stoppen met roken geeft direct een boost aan jouw energieniveau en gezondheid.

Cholesterol verlagen met sport

Je wilt jouw cholesterol verlagen, onder andere kun je dit doen met voldoende beweging. Regelmatig wandelen maakt al een groot verschil, 30 minuten matig tot intensief bewegen per dag geeft uiteindelijk het beste resultaat voor jouw lichaam. Waar je ook voor kiest, het is belangrijk om regelmatig in beweging te komen, 7 dagen per week is het ultieme doel. Bouw het op en start minimaal met 5 dagen beweging per week.

De kettlebell training is een manier om minimaal drie keer per week iets minder dan 30 minuten in beweging te komen. De kettlebell training is een methode om op een leuke manier met sport en beweging aan de slag te gaan. Je kunt de kettlebell training aanvullen met wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen of een andere sport die goed bij je past.

Cholesterol verlagen met een gezond gewicht

Jouw cholesterol kun je omlaag brengen wanneer je een gezond gewicht bereikt. Overgewicht brengt een groot risico op hart- en vaatzieken met zich mee en geeft nog meer negatieve gezondheidseffecten. Meet jouw BMI en buikomvang om in te schatten of je last hebt van overgewicht.

Jouw BMI meten >>
Jouw buikomvang meten >>

 

 

Wil jij op een gezonde manier afvallen zonder jojo effect?

Dan is wellicht de afslankreceptenbijbel iets voor jou. In dit boek vind je meer dan 100 recepten die je helpen vet te verbranden op een blijvende manier.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 2000 keer gedownload!
Ja! Ik wil meer informatie!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *