BMI berekenen? De Body Mass Index (BMI) is een meetinstrument om het lichaamsvet te meten. Het BMI is een meetinstrument dat ontworpen is voor volwassen mannen en vrouwen.

BMI berekenen doe je met de onderstaande calculator.

  • Klik op ‘Metric – kg/cm’
  • Vul jouw gewicht en lengte in
  • En klik op ‘Calculate BMI’ om jouw BMI te berekenen

 

Ondergewicht < 18.5
Normaal gewicht 18,5 – 24,9
Overgewicht 25 – 29,9
Obesitas 30 >


Het BMI is niet altijd voldoende om een gezond gewicht te bepalen. Bereken naast het BMI ook jouw buikomvang via deze link.

BMI onder de 18,5 betekent ondergewicht

Ondergewicht kan net als overgewicht zorgen voor schade aan de gezondheid. Ondergewicht mag niet onderschat worden en wellicht zijn er stappen noodzakelijk om ondergewicht te lijf te gaan. Er wordt veel aandacht gegeven aan een te hoog BMI, maar vaak te weinig aan een te laag BMI.

Ondergewicht kan je een moe en uitgeput gevoel geven, je lichaam heeft te weinig voeding om goed te functioneren. Ondergewicht belemmert zonder dat je het doorhebt jouw dagelijks handelen, het sluipt er eigenlijk in. Sporten, werken en andere activiteiten worden steeds vermoeiender. Ondergewicht is aan te pakken door gewoonweg een aantal kilo aan te komen tot je weer op een gezond BMI zit. Zorg dat je aankomt met gezonde voeding en liever niet met veel suiker en verkeerde vetten.

Een gezond voedingspatroon

BMI berekenenZorg dat je minimaal drie keer per dag een maaltijd nuttigt. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, je kunt deze dan ook niet overslaan. Zorg dat jouw voedingspatroon gezond en gevarieerd is. Groente en fruit vormen de basis van een gezond dieet. Vul dit aan met vlees, vis en koolhydraatrijkere voeding zoals brood, pasta en rijst. Je gaat hierdoor gemakkelijk in gewicht aankomen. Gevarieerde voeding is belangrijk, vind de balans tussen extra kilo’s aankomen en een gezonde levensstijl.

Eet vaker kleinere porties. Snacks zijn noodzakelijk om jouw spijsvertering aan de gang te houden, buiten drie maaltijden per dag moet er tussendoor ook ruimte zijn voor een stuk fruit, bakje kwark, een cracker of wat binnen een gezond voedingspatroon past.

Een te laag BMI kan negatieve effecten op de gezondheid hebben. Vertrouw je het niet? Zoek dan professionele hulp om op gezond gewicht te komen. Eetziektes zoals anorexia kunnen ook de oorzaak van ondergewicht zijn, onderschat deze ziekte niet en zoek hulp om op een gezonde manier op gewicht te komen.

BMI boven de 25 betekent overgewicht

Heb je een BMI dat hoger is dan 25? Dan is er sprake van overgewicht. Echter hoeft dit niet altijd zo te zijn, meet ook jouw vetpercentage om meer zekerheid te hebben. Meet jouw vetpercentage in een fitnesscentrum, bij een diëtist of bij de huisarts.

Overgewicht is één van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse wereld. Ongeveer de helft van de Nederlanders lijdt aan overgewicht en ook kinderen hebben hier steeds vaker last van. Een te hoog BMI is niet alleen ongezond, het geeft mensen soms een flinke breuk in het zelfvertrouwen. Overgewicht verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en andere ziekten. Echter is dit niet het enige! Iemand met overgewicht voelt zich niet altijd even fit en ook zonder gezondheidsklachten kan overgewicht een onbehagelijk gevoel geven. Alle reden dus om iets aan overgewicht te doen!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *