Avocado is rijk aan verschillende voedingsstoffen. Waarom is deze vrucht zo waardevol om te eten? En hoe maak je hem klaar? Een avocado is de ideale vrucht om jouw dagelijkse voeding gezonder te maken.

avocadoLees in dit artikel waarom een avocado zo’n goede bijdrage levert aan jouw gezondheid. Avocado is fruit en geen groente, de vrucht komt van een boom en komt oorspronkelijk uit Centraal-Amerika.

Waarom is een avocado zo gezond?

Eén avocado bestaat uit ongeveer 300 calorieën en 12 gram vet. Het vet uit een avocado levert grote voordelen voor ons lichaam. Eén of een halve avocado is de hoeveelheid die je per dag zou moeten eten om te genieten van de voordelen. De vetten in een avocado zijn op verschillende manieren gezond voor ons lichaam.

De vetten helpen het brein goed te werken (8% van het brein bestaat uit omega-3 vetten en dit vet vinden we ook in de avocado), ze helpen het hart door de gezonde vetten, onze ogen, maar de vrucht geeft ook een waardevolle bijdrage aan alle andere lichaamscellen.

Antioxidanten uit een avocado verkleinen de kans op kanker. Avocado is op verschillende manieren heel gezond. Vitamine A, B, C, D, E zijn de vitamines die we in avocado vinden. De vrucht bevat ook omega-3 voor een gelukkiger gevoel, wat voor een kleinere kans op hart- en vaatziekten zorgt.

In het groene deel zit veel luteïne, we vinden deze stof ook in wortelen, luteïne is goed voor jouw ogen. Avocado zorgt tot dat het bloedsuiker op pijl blijft, zodat jouw energie gelijkmatig wordt verdeeld.

Welke vrucht moet je kiezen in de supermarkt?

Kies altijd de groene avocado en niet de bruine. Je weet op deze manier 100% zeker dat er geen schimmel in de vrucht zit, je kunt de groene avocado laten rijpen in de fruitschaal. Je kunt hem meestal na 2 of 3 dagen eten. Zorg dat hij op een plek ligt die je elke dag tegenkomt.

De donkere avocado is rijp als deze een beetje zacht is. De groene is altijd hard, later zal deze donker worden en rijp zijn. De donkere avocado is goed als deze zacht is, maar zonder schimmel van binnen. De schil van de vrucht mag niet verdroogd zijn, dan is de vrucht te ver gerijpt. Wanneer je hem langer laat liggen, wordt de avocado bruin en rot van binnen. Kies voor peervormige avocado’s, hier zit meestal het meeste vruchtvlees in en de pit is kleiner.

Een avocado klaarmaken

Zoek eerst een rijpe avocado en was deze kort. Je kunt de vrucht in de lengte snijden, helemaal in een rondje. Ga zo diep als je kunt, tot je de pit raakt. Heb je hem gesneden? Dan kun je de lengtes van elkaar wegdraaien. Je hebt nu een helft zonder pit en een helft met pit. Je ziet een prachtige avocado, die in het midden geel is en aan de buitenkant groener. Snijd de ene helft nog een keer in de lengte door de helft en verwijder met je vingers de schil, dit gaat heel gemakkelijk als de avocado goed rijp is.

Nu de helft met de pit, steek een mes in de pit en haal hem er zo uit. Snijd ook de andere helft van de avocado in twee delen en verwijder de schil met jouw vingers. Snijd de avocado in kleine stukjes of in langwerpige partjes om de avocado te gebruiken in een salade, guacamole of ander gerecht. Je kunt een avocado ook los eten, dit is het lekkerst met een beetje peper en zout. Het is niet smakelijk om een avocado te koken of in een warm gerecht te verwerken.

Tip: Wil je de helft van een avocado bewaren? Bewaar dan de helft met pit in de koelkast

Maaltijden met avocado

De lekkerste maaltijden kun je thuis maken! Ik heb drie recepten voor je geselecteerd. Experimenteer met avocado’s in de keuken en je merkt dat er ontzettend veel mogelijk is. De heerlijke smaak van deze vrucht past thuis in heel veel gerechten.

Gegrilde kipsalade met avocado en mango

Zorg dat je kunt grillen in een pan of de kip kunt bakken met zo min mogelijk olie. Combineer olijfolie met sojasaus en marineer hier de kip in. Stop de kip in de grill of pan en zorg dat de kip gaar wordt en het liefst met een mooie grill rand. Snijd de avocado en mango in gelijke blokjes en maak de sla los van zijn krop. Mix het geheel door elkaar en leg de kip warm op de salade.

Je hebt nodig:

  • Een halve avocado
  • Een halve mango
  • Een halve krop sla
  • Stukjes kipfilet
  • Sojasaus
  • Een halve limoen
  • Olijfolie

De salade is heerlijk als lunch, maar ook als avondmaaltijd. Breng de salade op smaak zoals je hem zelf het lekkerst vindt.

Salade met avocado en tomaat

Een gezonde salade hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Eet deze salade in de middag of als klein gerecht naast de avondmaaltijd. Je hebt nodig:

  • Een avocado
  • 2 tomaten
  • 1 eetlepel sesam
  • Olijfolie
  • Limoen
  • Zout en peper

Snijd de avocado en tomaten in gelijke stukje en doe dit in een kom, knijp een limoen uit en voeg het sap er met de olijfolie en sesamzaadjes aan toe. Breng het geheel op smaak met zout en peper.

Guacamole met avocado

Veel mensen zijn gek op avocado! Guacamole kun je zelf maken, het is super makkelijk. Het belangrijkste ingrediënt is avocado. Zorg dat de avocado goed rijp is.

Je hebt nodig:

  • Avocado
  • Limoen
  • Kleine ui
  • Tomaat
  • Selderij
  • Zout en peper

Verwijder de schil en pit. Prak de avocado met een vork tot deze helemaal zacht is of wanneer er nog kleine stukjes inzitten. Om te zorgen dat de avocado niet bruin wordt, is het verstandig er limoensap aan toe te voegen (gebruik één of twee limoenen). Voeg nu kleine blokjes tomaat toe (zonder vruchtvlees), selderij en snipper een kleine ui om toe te voegen. Roer het geheel door elkaar. Voeg vervolgens zwarte peper en zout toe. Guacamole kun je op een broodje doen of eten met tortilla chips.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *