Wil je afvallen, maar houd je niet van sporten? Je kunt in dit artikel ontdekken hoe je snel en verantwoord kunt afvallen zonder te sporten. Overgewicht geeft een vergroot risico op hart- en vaatziekten en andere ernstige ziektes. Veel mensen geven aan dat ze niet kunnen of willen sporten en overgewicht daardoor niet kunnen overwinnen. Gelukkig hoeft dit lang niet altijd zo te zijn, wetenschappelijk onderzoek en de praktijk bewijst dit.

Gewichtsverlies wordt voor ongeveer driekwart beïnvloed door voeding. Het andere kwart kun je beïnvloeden met lichaamsbeweging. We zien in de praktijk dat afvallen niet mogelijk is met een verkeerd voedingspatroon, dan maakt het niet uit hoeveel je beweegt. Je kunt sporten tot je erbij neervalt, maar als je ongezond eet zal je nooit slank worden. Omgekeerd (gezond eten, niet sporten) kan dus wel! Uiteraard is het wel belangrijk dat je dagelijks zo’n 30 minuten lichaamsbeweging krijgt. Vaak gaat dit automatisch doordat je elke dag loopt of fietst, soms moet je hier tijd voor vrijmaken. We geven je in dit artikel een aantal concrete tips om zonder sporten af te vallen.

Afvallen met shakes

Een populaire manier om zonder sporten af te vallen is afvallen met shakes. Groot voordeel is dat je snel resultaat ziet en het eenvoudig vol te houden is. Een nadeel kan zijn dat je een Jojo-effect ervaart als je stopt met de shakes. Daarom is het van belang om tijdens het afvallen met shakes een gezond eetpatroon aan te leren. Verder is het belangrijk dat je shakes niet overmatig gebruikt en dat je gezond en gevarieerd blijft eten.

Shakes zijn voor veel mensen een mooie opstart om iets aan het overgewicht te doen, geloof echter niet dat het een wondermiddel is. Shakes kun je gebruiken in de opstartfase, later vervang je shakes voor gewone voeding. Shakes kun je maken met verse producten, je kunt shakes ook maken op basis van poeder. Een zelfgemaakte shake is een stuk tijdrovender dan een shake op basis van poeder. Aangezien het drinken van shakes tijdelijk is, kiezen de meeste mensen voor kant-en-klare poeders om tijd te besparen en snel gewicht te verliezen. Ik raad je aan om op de volgende manier om te gaan met shakes:

  • Gebruik shakes tijdelijk.
  • Zie shakes als een aanvulling op jouw voedingspatroon.
  • Richt je op de toekomst en verander jouw voedingspatroon als je een gezond gewicht bereikt hebt.

Eet minder koolhydraten

Wat is gezonde voeding nu eigenlijk? Veel van ons zijn al op de juist weg, maar eten teveel koolhydraatrijke voeding of suikers om een gezond gewicht te behouden. Je zult verbaasd staan hoeveel koolhydraten we dagelijks eten. Niet voor niets zijn koolhydraten de grote oorzaak van het probleem dat overgewicht heet. Je kunt heel snel resultaat bereiken door kritisch naar je dagelijkse voeding te krijgen. Registreer eens in de paar dagen wat je eet en analyseer hoeveel koolhydraten er in jouw voeding verwerkt zitten. Maak onderscheid in koolhydraten, vetten en eiwitten. Je zult zien dat de producten met veel koolhydraten, relatief veel calorieën bevatten. Vervang deze voeding door koolhydraatarme producten, op deze manier wordt afvallen een stuk eenvoudiger. Eet minder koolhydraatrijke producten zoals:

  • Brood
  • Pasta
  • Noedels
  • Rijst
  • Aardappelen
  • Koekjes
  • Gebak

Koolhydraatarme voeding is de tegenhanger van koolhydraatrijke voeding, koolhydraatarme voeding maakt een positief verschil voor jouw gezondheid. Koolhydraatarme voeding geeft je een gevuld gevoel, maar geen overdaad aan energie die wij vaak niet nodig hebben. Vervang koolhydraatrijke voeding voor onder andere de volgende koolhydraatarme producten:

  • Groente
  • Fruit
  • Vlees en vis
  • Noten
  • Zaden

Ga zelf koken

Stop met het eten van kant-en-klare maaltijden en etentjes buiten de deur. Deze maaltijden bevatten vaak relatief veel energie, zout en verzadigde vetten waardoor je meer binnenkrijgt dan je nodig hebt en je geen gewicht verliest. Maak je eigen eten klaar, je hebt op deze manier precies in de hand wat er in jouw voeding zit.

Stop met ‘verantwoorde’ tussendoortjes

Veel mensen eten liga’s, ontbijtkoek, snelle jelle’s of andere tussendoortjes met veel suiker. In de reclame worden deze tussendoortjes als verantwoord en lekker neergezet. Wat er niet bij wordt verteld, is dat deze tussendoortjes relatief veel koolhydraten bevatten waardoor je teveel energie binnenkrijgt en het je niet eens een verzadigd gevoel oplevert. Je lichaam heeft er dus feitelijk niets aan, de tussendoortjes bestaan voornamelijk uit ‘lege’ calorieën. Vervang de ‘verantwoorde’ tussendoortjes voor gezonde tussendoortjes. Denk bij gezonde tussendoortjes aan:

  • Kwark
  • Gekookt ei
  • Rauwkorst
  • Rauwe vis zoals zalm
  • (Wal)noten
  • Stukje brie, blokje kaas
  • Fruit bij voorkeur meloen, appel, sinaasappel, kiwi.

Gevarieerd eten is erg belangrijk als basis voor gezonde voeding, wissel af om zo gezond mogelijk te zijn. Jouw lichaam vraagt om een variatie aan verschillende voedingstoffen, het is belangrijk dat je jouw lichaam geeft wat het nodig heeft.

Vervang je drankjes

De drankjes die je dagelijks drinkt bevatten meestal veel koolhydraten/suikers. Denk hierbij aan frisdrank, maar ook aan vruchtensap. Vruchtensap wordt door veel mensen onderschat, maar vaak worden hier zelfs meer suikers aan toegevoegd dan aan de bekende frisdranken. Ga op zoek naar alternatieven zoals het persen van vers sap of drink water, koffie of thee.

De rol van lichaamsbeweging bij afvallen

Sport is zoals gezegd niet noodzakelijk om op een gezond gewicht te komen, maar welke rol vervult sporten wanneer je lichaamsbeweging en gezonde voeding combineert? Sporten geeft je de volgende voordelen bij het verliezen van gewicht:

  • Sporten stimuleert de vetverbranding, de extra energie die je lichaam verbrandt kun je verliezen door lichaamsbeweging.
  • Spiermassa verbrandt continue energie. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie jouw lichaam zal verbranden. Sport en beweging geeft jouw lichaam extra spiermassa, waardoor jouw verbranding gedurende de dag iets hoger ligt.
  • Sporten doe je het liefst op een lichte maaltijd, met een volle maag beweeg je minder prettig. Lichaamsbeweging stimuleert je om gezonde voeding te eten, hierdoor beweeg je gemakkelijker.

Is sporten echt niets voor jou? Of kun je helaas niet sporten door jouw gezondheid of praktische problemen? Dan is het dus nog steeds mogelijk om af te vallen! Ga met de tips uit dit artikel aan de slag en reageer onderaan dit artikel.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *