Je kunt afvallen zonder dieet. Er bestaan veel verschillende manieren om snel af te vallen, maar vaak blijf je hongerig en onverzadigd. Het best is om niet in één keer veel gewicht te verliezen, maar liever geleidelijk aan. Veel experts zeggen dat het veranderen van jouw levensstijl beter is dan een dieet.

afvallen zonder dieetWil je gewicht verliezen en voor langere tijd een gezond lichaam? Dan is afvallen zonder dieet de uitkomst. Je kunt met 500 calorieën minder per dag, al 2 kilo per maand afvallen.

Eet je elke dag 100 calorieën minder? Dan scheelt dit een kilo per jaar, dat staat gelijk aan een half colaatje minder per dag. Test in welk tempo je wilt afvallen, zo kun je het zelf doen en zonder dieet.

1. Start de dag met een ontbijt

Het is niet voor niets dat het Voedingscentrum zo hamert op het ontbijt. Volgens het Voedingscentrum is het ontbijt de uitgelezen kans om veel van onze bouwstoffen tot je te nemen. Afvallen zonder dieet begint met een goed voedingspatroon. Zorg dat je genoeg vezels, vitamines en mineralen tot je krijgt bij jouw start van de dag. Je kunt de hele dag op het ontbijt teren, waardoor je later geen trek meer krijgt. Een ontbijt met veel fruit en het liefst havermout, is wat mij betreft een vereiste om de dag goed te beginnen.

2. Switch naar alternatieven voor ongezonde voeding

Wanneer het mogelijk is, moet je overstappen op de light-varianten van verschillende producten. Je kunt dit doen met frisdrank, boter, chips, melk, saladedressing en nog veel meer producten. Kies je voor de gezondere variant? Dan kan dit per dag een paar honderd calorieën schelen. Vul dit verschil niet aan met andere soorten voeding, maar beperk je tot het gezonde alternatief.

3. Afvallen zonder dieet met meer eiwitten

Eiwitten geven je een voller gevoel. Pindakaas, eieren, bonen, noten en mager vlees zitten vol met extra eiwitten die je dit volle gevoel kunnen geven. Wanneer je honger hebt, is het beter om dergelijke voeding te eten dan bijvoorbeeld een stuk chocola. Studies hebben aangetoond dat meer eiwitten je sneller verzadigen, waardoor je minder snel honger krijgt en gemakkelijker afvalt.

4. Groente en fruit

De meeste mensen die willen afvallen zonder dieet, weten dat fruit en groente belangrijk is om af te vallen. Ik kan je vertellen dat het essentieel is om te starten met het eten van groente en fruit. Het helpt je om af te vallen zonder dieet. Groente en fruit bevat weinig tot geen calorieën of vet en is rijk aan vezels. De combinatie van deze drie is ideaal wanneer je wilt afvallen. Groente en fruit zit daarnaast vol met vitamines, mineralen en antioxidanten om gezond te zijn en je tegen ziektes te beschermen. Studies hebben aangetoond dat we vaak hetzelfde gewicht aan voedsel eten, het maakt niet uit hoeveel calorieën er in deze voeding te vinden is. Groente en fruit weegt vaak meer dan andere voeding, maar er zijn nauwelijks calorieën in te vinden. Eet je dus meer groente en fruit in plaats van bijvoorbeeld vlees en aardappelen? Dan neem je in totaal minder calorieën in.

5. Afvallen zonder dieet door water te drinken

Drink water gedurende de dag. Water helpt je om een gevuld gevoel te houden, de kans wordt hierdoor kleiner dat je ongezonde voeding eet. Drink water tijdens en voor een maaltijd. Verschillende studies laten zien dat je minder eet wanneer je tijdens en voor de maaltijd water drinkt. Water drink je niet alleen voor een gevulder gevoel. Water is een uitstekend alternatief voor frisdrank en vruchtensappen met suiker. Drink je een keer bier of wijn? Neem dan een gelijkwaardige hoeveelheid aan water om gehydrateerd te blijven, alcohol droogt uit en vertraagd daardoor de vertering. Wanneer je wilt afvallen zonder dieet, kun je het best acht glazen water (2 liter) per dag drinken.

6. Motiveer jezelf met S.M.A.R.T doelen

S.M.A.R.T staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgeboden. Stel je een doel dat voldoet aan deze vijf criteria? Dan is de kans groter dat je het behaalt. Een voorbeeld van een S.M.A.R.T doel is: ‘Ik ga binnen vier weken 1 kilo afvallen’. Het doel is specifiek, omdat het precies aangeeft wat je gaat doen, het doel is meetbaar omdat je na 4 weken weet of het gelukt is, het doel is acceptabel en realistisch omdat 1 kilo in 4 weken goed haalbaar is en het doel is tijdgebonden, want de doelstelling zegt dat je het in 4 weken wilt waarmaken. Afvallen zonder dieet wordt met een S.M.A.R.T doelstelling gemakkelijker, ga er mee aan de slag en formuleer ook jouw eigen S.M.A.R.T doel.

7. Afvallen zonder dieet met hardlopen

Hardlopen is een uitstekende manier om in vorm te komen en gewicht te verliezen. Je hebt geen speciale spullen nodig. Goede hardloopschoenen en een sportoutfit zijn voldoende om direct te beginnen. Wil je ineens beginnen met hardlopen? Dan is het slim om eerst te gaan wandelen. Ben je hieraan gewend? Dan kun je beginnen met hardlopen. Wanneer je het idee hebt al in vorm te zijn, kun je direct beginnen met hardlopen. Maak voor jezelf een hardloopschema om het hardlopen naar een serieuzer niveau te tillen. Spreek met jezelf af om minimaal 30 minuten per keer te bewegen. Wissel het hardlopen in het begin af met wandelen. Varieer zoveel mogelijk in snelheid, je kunt jouw conditie zo sneller opbouwen. Je verbrandt de eerste 20 minuten alleen calorieën die je op de dag zelf hebt gegeten. Het lichaam gaat vet verbranden na ongeveer 20 minuten. Zorg dat hardlopen niet saai wordt en beweeg effectief. Voer de snelheid af en toe iets op en breng variatie aan in jouw hardloopschema. Loop verschillende routes en op verschillende dagen.

8. 8 uur per nacht slapen

Een recente studie heeft aangetoond dat slapen heel belangrijk is wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Er zijn in deze studie twee groepen vergeleken. Een groep die 8,5 uur sliep per nacht en een groep die 5,5 uur sliep per nacht. Allebei de groepen verloren ongeveer evenveel gewicht toen ze startte met een dieet. De groep van 5,5 uur verloor echter vooral spiermassa, terwijl de groep van 8,5 uur bijna enkel vet verloor. Wanneer je een strakker en slanker lichaam wilt, is voldoende slaap dus heel belangrijk. Spiermassa wil je behouden, vet wil je verliezen.

9. Stap af van de traditionele drie maaltijden

Drie maaltijden per dag is als een manier van leven. Veel experts geloven dat het een stuk beter kan. Het eten van bijvoorbeeld vijf maaltijden per dag, helpt het bloedsuiker te reguleren en zorgt ervoor dat je niet continue een hongerig gevoel hebt. Je kunt op deze manier afvallen zonder dieet en met voldoende energie in het lichaam. Je hebt met meer maaltijden per dag, minder honger en voelt je continue verzadigd. Belangrijk is om jouw porties te verkleinen, alleen dan zal je echt gewicht verliezen. Voorbeelden van kleinere maaltijden: Twee crackers met kaas, een smoothie met fruit, een salade met kip, een boterham met kip en groente, een appel of wees zelf creatief en bedenk jouw eigen mini-maaltijd.

10. Verander jouw keuken

Afvallen zonder dieet is moeilijk wanneer jouw keuken vol is van ongezonde voeding. Zorg dat de keuken is opgeruimd en ongezonde voeding er niet is of niet voor het grijpen ligt. Zorg dat groente en fruit een prominente plek in de keuken krijgt. Je pakt op deze manier eerder iets gezonds, omdat het gewoonweg voor het grijpen ligt. Een andere idee voor in de keuken: Bewaar restjes. Heb je een gezonde maaltijd bereid, maar is niet alles op? Stop het in de vriezer. Wanneer je trek hebt ligt de gezonde voeding voor het grijpen en is de kans groter dat je hiervoor kiest. Tip: Investeer in materialen om groente en fruit handiger te kunnen snijden. Koop een goede snijplank en een scherp mes, het snijwerk wordt gelijk gemakkelijker.

11. Eet vaker soep

Soep is een uitstekende manier om het hongergevoel weg te nemen. Eet een goed gevulde soep met een variatie aan verse groenten. Eet soep als lunch of start de maaltijd met een soepje vooraf. Soep zorgt ervoor dat jouw hongergevoel sneller verdwijnt, waardoor je gemakkelijk minder kunt eten. Bereid soep voor het grootste deel zelf, je kunt een bouillonblokje gebruiken voor de smaak. Kant-en-klare soepen zijn vaak vol van zout en room om de smaak te verbeteren, het verliezen van gewicht komt hierdoor onder druk te staan en teveel zout is niet goed. Groente moet de basis zijn van iedere soep, gebruik zoveel mogelijk gezonde groenten. Breng jouw soep op smaak met kruiden die je lekker vindt. Maak verse soep in grote hoeveelheden, zo kun je het invriezen en er later ook van genieten.

12. Kies voor de juiste granen

Havermout en bruine rijst zijn voorbeelden van granen die je af en toe kunt eten. Ze geven je genoeg energie en de koolhydraten worden verspreid over de dag opgebruikt. De meeste soorten brood, pasta en bijvoorbeeld pizzabodems bevatten granen die het lichaam direct wil verbranden. Je krijgt hierdoor een energieboost, maar hebt hier maar kort profijt van. Start de dag met havermout en je merkt dat er minder pieken en dalen in jouw bloedsuikerspiegel zijn. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, kies voor langzame koolhydraten uit havermout om langer verzadigd te zijn. Tussen de lunch en het avond eten merk je dat veel mensen trek hebben. Start je de dag met een gezond ontbijt? Dan is de kans klein dat je later op de dag ‘lekkere trek’ krijgt. Is dit toch het geval? Eet dan een gezond tussendoortje zoals fruit of wortels.

13. Een strakker lichaam met de juiste kleding

Lukt het nog niet om af te vallen? Kleding is de ideale manier om overtollige kilo’s te verstoppen. Laat je adviseren in een kledingwinkel, ruim je kledingkast op en verwijder kleding die slecht afkleedt. De juiste kleding kan heel veel met een mensenlichaam doen, je ziet er hierdoor zonder dieet al snel een aantal kilo’s lichter uit. Gebruik deze tip voor het moment waarop je jouw ideale gewicht nog niet hebt bereikt. Het doel van dit artikel is om je een gezond gewicht te geven, gebruik deze oplossing als tijdelijke oplossing. De juiste kleding geeft veel mensen (vooral vrouwen) meer zelfvertrouwen..

14. Stop met toegevoegde suikers

In 100 gram suiker vinden we ongeveer 400 calorieën. Suiker is moeilijk te weerstaan, omdat de meeste mensen gek zijn op zoetigheid. De voedingswaarde van suiker is nagenoeg nul, waardoor jouw lichaam eigenlijk niets met deze calorieën kan. Suiker wordt vaak omgezet in vet en dat is precies wat je niet wilt. Suiker is te vinden in meerdere soorten voeding dan je denkt! Om suiker te vermijden, is het belangrijk te kiezen voor natuurlijke voeding en altijd de verpakking te checken. Sla frisdranken, snoep, dressings, sappen en andere producten met suiker over. Suiker is een absolute vijand in de strijd tegen de kilo’s, probeer hier flink mee te minderen.

15. Limiteer het gebruik van alcohol

Alcohol zit vol met calorieën en past niet binnen een gezond voedingspatroon. Drink je af en toe toch? Matig het gebruik van alcohol en sla drankjes met veel suiker over. Heb je een keer een flink feestje? Wissel de alcoholische versnaperingen af met een glas water, zo kun je jouw drankgebruik beperken. Limiteer sowieso het gebruik van alcohol, zo kun je jouzelf beter onder controle houden. Het drinken van alcohol kan grenzen gemakkelijk verlagen, waardoor je jezelf sneller vergist bij het maken van gezonde keuzes. Chips, nootjes, bittergarnituur en andere versnaperingen eet je gemakkelijker wanneer je al een drankje ophebt.

16. Groene thee drinken

Groene thee is een uitstekende vervanging voor vruchtensappen en frisdrank, alleen al doordat er veel suiker in vruchtensappen en frisdrank zitten en in groene thee niet. Een aantal studies hebben daarnaast aangetoond dat groene thee helpt bij het verbranden van calorieën. Groene thee kun je kopen in de supermarkt of vers in een natuurwinkel, op de markt of via het internet. Combineer groene thee met citroen voor een verfrissend gevoel.

17. Eet zoveel mogelijk thuis

Eet minimaal 6 dagen per week thuis, zo heb je het best in de gaten wat je wel of niet eet. Koken is zo moeilijk nog niet, verzamel een aantal gezonde recepten en ga aan de slag. Restaurants willen het de gasten zo aangenaam mogelijk maken, maar helaas is deze voeding vaak niet geschikt voor een gezonde levensstijl, voor restaurants geldt hetzelfde. Houd de controle in eigen hand, zo kun je jouw gezonde levensstijl het gemakkelijkst volhouden. Kom je vaak in tijdnood en kun je niet altijd zelf koken? Bereid een aantal maaltijden voor om jouw gezonde levensstijl te beschermen. Soep is een ideaal voorbeeld, kook eens per maand een paar liter soep, vries dit in en eet ervan wanneer je geen tijd hebt om een gezonde maaltijd te bereiden.

18. Kauwgom kauwen wanneer je honger hebt

Heb je vaak trek en heb je het gevoel dat je ergens op wilt kauwen? Suikervrije kauwgom kan een uitvlucht bieden en ontneemt de honger op hartige trek. Wanneer je TV kijkt of op een feestje bent, wordt er vaak veel gegeten, zonder dat je dit doorhebt. Kauwgom doorbreekt dit patroon, koop een aantal pakjes en vervang kauwgom kauwen voor snacken wanneer het niet nodig is.

19. Kies voor kleinere maaltijden

Afvallen zonder dieet hoeft geen honger te betekenen. Maak jouw maaltijden 10% tot 20% kleiner en je zal grote verschillen merken. Eten gaat vaak snel, het verteren van jouw voeding begint pas nadat je gegeten hebt. Kleinere maaltijden geven je niet altijd een verzadigd gevoel, maar wacht een minuut of 30 en je ervaart dat er weinig verschil zit tussen die paar hapjes minder. Heb je nog steeds honger? Probeer de dag dan met kleine gezonde snacks door te komen. Fruit, rauwe groente of een cracker zijn ideale voorbeelden om de honger te stillen. Gebruik kleinere borden om het jezelf gemakkelijker te maken.

20. Eet af en toe als vegetariër

Vegetarische maaltijden bevatten minder calorieën, vet en zout door het vlees dat ontbreekt. Vervang vlees door een ei of kaas, zo blijft de maaltijd hartig, maar vermijd je de nadelen van vlees. Vlees geeft een gevuld gevoel, er moet vaak meer groente worden gegeten om op dezelfde manier verzadigd te raken. Plan minimaal twee keer per week een dag waarop je geen vlees of vis eet. Je vermindert hierdoor de calorie inname en kan genieten van alles dat de vegetarische keuken te bieden heeft. Ben je gek op vis en vlees? Kies dan vaker vis, vis beschikt niet over ongezonde vetten en is beter te verteren voor het menselijk lichaam.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *