afvallen met hardlopenVeel mensen beginnen met hardlopen om af te vallen. Hardlopen is één van de efficiëntste sporten die er is, hardlopen is de manier om af te vallen en calorieën te verliezen.

Je verbrandt ongeveer 100 calorieën per 10 minuten met hardlopen (afhankelijk van jouw gewicht, leeftijd, lengte en hardloopervaring). Een kilo vet bestaat ongeveer uit 9000 calorieën. Je begrijpt dat je dus veel moet hardlopen om af te vallen. Hier vind je advies om een succesvolle start te maken!

Stap 1: Gezond eten is de eerste stap voor afvallen met hardlopen

54% procent van de mensen begint met hardlopen om af te vallen, echter lukt dit vaak niet en komt men in gewicht aan. Veel mensen maken dezelfde fout. Als je wilt afvallen met hardlopen, moet je dit combineren met een gezond voedingspatroon. Alleen op deze manier kun je hardlopen combineren met afvallen. Eet kleinere porties, eet vaker, eet meer groente, meer fruit en minder vleesproducten, brood en aardappelen.

De grootste fout die je kunt maken, is teveel eten na jouw hardlooptraining. Je probeert de verbrande calorieën te compenseren, maar op deze manier zul je nooit afvallen en kom je zelfs aan. Begin bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën je gedurende een hardlooptraining verbrandt (100 calorieën per 10 minuten mag je hiervoor aanhouden). Eet dus ongeveer 100 calorieën voor 10 minuten hardlopen, maar nooit meer. Overcompenseren is de grootste fout die gemaakt wordt bij afvallen met hardlopen.

Stap 2: Afvallen met hardlopen schema

Volg een hardloopschema om efficiënter te trainen en om gemotiveerd te blijven. Je weet door een schema precies wanneer je moet trainen en wat je op deze dagen moet doen. Het wordt op deze manier gemakkelijker om discipline vast te houden en uitstellen of trainingen overslaan wordt verleden tijd. Loop echter niet te hard van stapel, een blessure heb je snel. Wil je direct starten? Gebruik dit schema om 5 kilometer hard te lopen binnen 30 minuten. Na 12 weken ben je met dit schema instaat om 5 kilometer hard te lopen.
afvallen met hardlope

Stap 3: Blijf regelmatig hardlopen

Een gezond gewicht behouden is niet gemakkelijk. Het is belangrijk om de goede gewoontes vast te houden, blijf dus regelmatig hardlopen en zorg dat je gevarieerd en gezond blijft eten. Train minimaal drie keer per week, zoals je ook met het schema van 12 weken gewend bent. Hoe kun je afvallen met hardlopen volhouden?

Train met iemand samen

Samen rennen is een uitstekende manier om gemotiveerd te blijven en regelmatig hard te lopen. Sluit je aan bij de plaatselijke hardloopclub of ren samen met een vriend, vriendin, collega of familielid. Je wordt continue gemotiveerd door de resultaten van jouw omgeving en gaat door wanneer je in je eentje al gestopt was.

hardlopenAfvallen met hardlopen met jouw favoriete muziek

Muziek is de ideale manier om afgeleid te zijn, om gefocust te blijven en om gemotiveerd te zijn, waardoor je doorgaat. Dance muziek en klassieke muziek zijn die meeste genoemde favorieten van hardlopers.

Praat met andere hardlopers

Voel je jezelf niet gemotiveerd of vind je het moeilijk om gemotiveerd te blijven? Praat dan met andere hardlopers, je krijgt op deze manier gratis tips en zij zullen je inspireren om door te gaan. Je komt te weten dat heel veel problemen bekend zijn, dat alle hardlopers wel eens motivatie missen en je ontdekt welke prestaties realistisch voor jou zijn.

Schrijf op wat je gedaan hebt

Bijhouden wat je gedaan hebt, is een uitstekende manier om jouw progressie bij te houden en om gemotiveerd te blijven. Schrijf op welke afstand je hebt gelopen (controleer dit via Google maps of een app zoals Runkeeper), in welke tijd je deze afstand hebt gelopen en wanneer je dit hebt gedaan. Tot slot kun je een notitie toevoegen om later terug te lezen hoe het ging. Gebruik je een smartphone? Dan raad ik je aan Runkeeper te downloaden en deze applicatie te gebruiken om jouw activiteiten bij te houden.

Denk aan voeding voor afvallen met hardlopen

Voeding is belangrijk bij het hardlopen, dit zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt en je jouw doelen kunt bereiken. Voor afvallen met hardlopen is het echter belangrijk hier een rem op te zetten, eet alleen wat je verbruikt en het liefst iets minder, alleen dan val je namelijk af. Loop op een nuchtere maag in de ochtend.

Wil je beter presteren met het afvallen met hardlopen? Eet dan groente en fruit na een hardlooptraining. Een aantal uur voor het hardlopen mag je extra koolhydraten eten om energie op te doen. Haal deze uit pasta, brood of rijst. Je mag best koolhydraten eten voor het hardlopen, je voelt dan meer energie en kan het hardlopen gemakkelijker volhouden. Houd bij wat je voor het hardlopen eet en eet een paar honderd calorieën meer dan normaal, zo heb je na de training minder trek en kun je groente of fruit eten.

Doe een keer een hardloopwedstrijd

Hardloopwedstrijden geven je een doel en de mogelijkheid om sneller progressie te boeken. Je werkt naar een hardloopwedstrijd toe, het trainen gaat je hierdoor gemakkelijk af. Nodig vrienden en familie uit om te komen kijken, je merkt dat dit heel veel met je doet. Geef jezelf een boost en start met een 5 kilometer wedstrijd voor beginners. Ieder weekend zijn er hardloopwedstrijden, via www.hardloopkalender.nl kun je een overzicht vinden.

7 ervaringen: Afvallen met hardlopen

Ik ben 25 jaar en 40 kilo verloren door hard te lopen. Ik kon eerst maar 30 seconden hardlopen, maar vandaag de dag ren ik halve marathons in minder dan 3 jaar. Ik ben naast afvallen met hardlopen bezig met een dieet en doe ook aan yoga en fietsen.

Swati Singh 27-12-2013 via About.com

In 2009 heb ik een aantal weken hardgelopen om af te vallen. Ik merkte weinig verschil, maar hield het dan ook maar een aantal weken vol. De motivatie ontbrak door het gebrek aan resultaat en daarom ben ik gestopt.

Annemieke van der Steen 06-08-2009 via Viva.nl

Ik ben 35 kilo afgevallen met hardlopen. Toen ik zwanger werd ging het fout, ik wist dat er iets moest veranderen, ik voelde dat het niet alleen om mijzelf ging, maar ook om mijn familie. Tegenwoordig ren ik drie dagen per week met de hond en ben inmiddels enorm afgevallen. Ik heb geleerd dat langzaam opbouwen belangrijk is, langzaam hardlopen en een regelmatig tempo helpt bij mij het best. Geef niet op wanneer het één keer niet goed gaat, er zijn altijd mindere en betere dagen.

Jen Johnson 19-12-2013 via About.com

In 2008 besloot ik om gezond te gaan leven vanaf mijn 40e verjaardag. Het is gelukt door een combinatie van gezonde voeding en hardlopen te vinden. Ik heb ongeveer 40 kilo verloren sinds 2008 en ben een geconditioneerde hardloopster geworden. Het duurde een klein half jaar voordat ik van hardlopen begon te genieten, maar nu kan ik niet meer zonder.

Tanya Molilea 10-07-2009 via Blogspot.nl

Rennen heeft me geholpen om ongeveer 60 kilo af te vallen. Ik heb de laatste 20 jaar van mijn leven twee zoons opgevoed, maar nu ze uit huis zijn heb ik de behoefte om gezonder te gaan leven. Ik wil ze graag bezoeken en genoeg energie hebben om dat te doen. Ik heb geleerd om gezond te ontbijten en eet veel groente en fruit. Ik loop zes dagen per week hard en ga boodschappen doen op de fiets. Het zijn kleine veranderingen, maar het helpt enorm. Mijn nieuwe doel is het lopen van een halve marathon, ik wil dit begin volgend jaar doen.

Anita van der Klei 27-03-2013 via Fok.nl

In 2003 woog ik meer dan 125 kilo. Ik ben gestart met hardlopen en heb inmiddels 30 kilo verloren. In mei 2008 acht is het voor het eerst gelukt om een marathon te lopen.

Greg Chance 18-05-2009 via Runblogger.com

Hardlopen heeft mijn leven veranderd. Het lijkt kort gezegd, maar dit is toch echt het effect dat hardlopen op mijn leven heeft gehad. Ik voelde mij vaak onzeker wanneer collega’s vertelde hoe zij rond de zomer op het strand lagen. Dit raakte mij omdat ik van 2006 tot 2012 niet meer op een strand geweest ben zonder me te schamen. Ik heb hier echter in korte tijd verandering in gebracht door mijn instelling, voeding en activiteiten compleet om te gooien. Mijn gedachte bij een tussendoortje was een snelle ongezonde snack, want gezond kan toch nooit écht lekker zijn? Door het aanpassen van mijn eetgedrag en het drie maal weeks hardlopen ben ik ondertussen al 25 kilo afgevallen. Ik weet dat ik er nog niet ben, maar ik durfde afgelopen zomer voor het eerst zonder schaamte op het strand te liggen. Afvallen met hardlopen is dus heel goed mogelijk!

Nelleke Klootwijk 19-04-2011 via Fok.nl

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *