afvallen buikAfvallen buik doe je door de tips uit dit artikel direct op te volgen. Je kunt dit artikel op twee manieren lezen.

  1. Je gaat direct aan de slag en valt binnen 4 weken tot 10 kilo af
  2. Je leest dit artikel ‘afvallen buik’ en doet niets

Afvallen buik begint bij het ondernemen van actie. Je moet iets doen om te veranderen. Helaas kiest 60% van de lezers van dit artikel ervoor om helemaal niets te doen. Ze lezen mijn afvallen buik tips, zijn ervan overtuigd dat het werkt, maar ondernemen vervolgens geen actie. Behoor je tot de 40% van mijn lezers die wel actie wilt nemen en gemotiveerd is om aan de slag te gaan? Lees dan snel verder, ik heb je heel veel nieuws te vertellen over alles dat met snel afvallen rond te buik te maken heeft.

Afvallen buik: de helft van Nederland is te dik rond de buik

Meer dan de helft van de Nederlanders is te dik rond de buik en lukt het maar niet om af te vallen (vooral afvallen buik blijkt lastig). Er bestaan ‘peren’ en ‘appels’. Een ‘peer’ heeft relatief meer vet rond de heupen, een appel rond de buik. Een ‘peer’ is vaak gezonder en heeft minder vet binnenin het lichaam. Wanneer we spreken in deze termen is er echter vaak sprake van overgewicht. Graag geef ik je de oorzaken van teveel vet rond de buik en laat zien waarom afvallen buik moeilijk is:

Genen

Je kunt er gewoonweg niets aan veranderen, soms heeft het met je genen te maken. De kans op overgewicht is hierdoor groter. Het gevoel van ‘vol zitten’ zit in je genen en per persoon verschilt het daarom wanneer je voor je gevoel genoeg gegeten hebt.

Vrienden

Ben je te dik? Dan kan dit door je vrienden komen. Uit studies blijkt dat je vaak eet hoe jouw omgeving ook eet. Het kan dan ook zo zijn dat je te dik bent doordat je het gedrag van vrienden overneemt.

Heb je een uitgebreide vriendengroep? Zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk eet met de gezonde vrienden, om te voorkomen dat je onnodig veel ongezonde voeding tot je neemt. Je merkt dat het veel gemakkelijker is om gezond te eten wanneer jouw omgeving ook eet wat gezond is.

Geen tijd

Fastfood is vaak een oplossing wanneer je geen tijd hebt om te eten. Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk om hiervoor tijd vrij te maken. Zorg ervoor dat je de tijd neemt voor gezonde voeding. Geen tijd om af te vallen is geen excuus, maak tijd.

We kunnen nog veel meer redenen bedenken waarom je te zwaar bent. Wat heeft dit voor zin? Dit heeft geen zin! Het is tijd voor een verandering om in de toekomst wel jouw ideale gewicht te bereiken.

Buikvet heeft een negatieve impact op je gezondheid

Buikvet is ongezond, het maakt niet uit hoe hard jouw buikspieren onder dit buikvet zijn. Mensen slaan vet op verschillende plekken op. Er wordt vet opgeslagen onder de huid en er wordt vet opgeslagen dat je niet direct ziet zitten. Rond het hart, de longen, in de borsten en diep in het lichaam wordt ook vet opgeslagen.

We hebben allemaal vet in ons lichaam en natuurlijk is dat niet altijd slecht, vet is zelfs noodzakelijk. Teveel van dit vet geeft echter een grotere kans op een hoge bloeddruk, diabetes, ziektes aan het hart, sommige vormen van kanker en zelfs dementie.

Ben je te zwaar? Dan heeft het lichaam in veel gevallen geen ruimte meer om vet op te slaan. Het lichaam kiest er vanaf dat moment voor om vet op te slaan op de plaatsen waar het minder veilig is.

Afvallen buik? Meet eerst jouw buikomvang!

Afvallen begint bij het meten van jouw gewicht. Een normale buikomvang van een vrouw is 90 centimeter of minder, bij een man is dit 100 centimeter of minder. In veel gevallen heb je zowel vet aan de binnenkant van het lichaam (inwendig vet), als vet aan de buitenkant van het lichaam (onderhuids vet). Een andere manier om jouw gewicht te meten is een BMI meting, in dit artikel gaat het echter over afvallen rond de buik en staat de buikomvang centraal.

Afvallen buik in 4 stappen

Afvallen rond de buik begint op vier verschillende manieren. Je moet controle krijgen over: bewegen, diëten, slapen en stress. Lukt dit? Dan is minder vet rond de buik binnen handbereik.

Bewegen: Vet rond de buik kan niet verdwijnen door beweging, maar helpt enorm mee in het grotere geheel. 5 dagen per week, een half uur per dag bewegen is genoeg om het lichaam weer in conditie te brengen.

Ben je al een beetje fit? Dan kun je het best beginnen met hardlopen. Hardlopen zorgt voor een stabiele conditie en is de meeste effectieve manier om fit te worden.

Diëten: Er is geen dieet waarmee je enkel buikvet kunt verliezen, wanneer je gaat afvallen zal je echter vanzelf ook buikvet gaan verliezen. Het vet rond de buik is het eerste vet dat je gaat verliezen, later verlies je vet rond de nek, rond de benen en aan de binnenkant van jouw lichaam.

Slapen: Een studie heeft aangetoond dat slaap erg belangrijk is in het verminderen van vet rond de buik. Mensen die over het algemeen 6 of 7 uur per nacht slapen hebben een kleinere buikomvang dan mensen die 5 uur per nacht slapen. Zorg dus voor voldoende nachtrust, dit zal ook helpen om stress onder controle te krijgen.

Stress: Stress is soms niet te vermijden, maar wanneer je op de juiste manier met stress omgaat kun je de strijd tegen buikvet gemakkelijker aan. Mensen kiezen voor betere voeding wanneer ze ontspannen zijn. Iemand met stress maakt sneller de verkeerde keuzes, waardoor het moeilijker is om discipline vast te houden. Je kunt stress vermijden door te mediteren, langer te slapen of door te bewegen.

Afvallen rond de buik begint met een benadering vanuit vier gebieden. Kies voor deze totaalbenadering om de kans op het verbranden van buikvet te vergroten.

Veranderen in plaats van verhongeren

Vet verliezen doe je niet door jouw lichaam te laten verhongeren. Veel diëten richten zich op minder vet, calorieën of suiker, maar de oplossing zit vaak in je hoofd. Zie afvallen als een positieve verandering, negatief denken gaat je op geen enkele manier helpen bij het verliezen van vet rond de buik. Je gaat niet perse minder eten, maar vooral anders eten. Onze hersenen kennen het wordt ‘niet’ niet waardoor het voor heel veel mensen moeilijk is om gewicht te verliezen en op gezonde voeding te letten. Veel diëten richten zich helaas op dat wat je niet mag en te weinig op dat wat wel mag. Ik wil dit niet alleen constateren, maar hier ook iets aan doen. Lees verder voor nog meer tips om het vet rond jouw buik onder controle te krijgen.

Afvallen buik: wat je moet eten voor snel resultaat

Er is een speciaal dieet ontwikkeld om vet rond de buik te verliezen. Op basis van dit dieet geef ik graag een aantal tips waarmee je direct geholpen wordt om af te vallen. De tips zijn in het Engels in een gemakkelijk acroniem te onthouden. Het enige dat je hoeft te weten is Abs Diet Power, ik heb dit in het Nederlands vertaald. De tips kun je goed gebruiken!

gewicht verliezenA: Amandelen en andere soorten noten. Je kunt op deze manier sterkere spieren ontwikkelen en honger tegengaan. Amandelen kun je het best los en ongezouten kopen. Eet elke dag een handje amandelen voor het gewenste effect.

B: Bonen. Bonen zijn goed voor het versterken van de spieren, ze helpen bij het verbranden van veel vet en houden de vertering aan de gang.

S: Spinazie. Spinazie is goed voor het neutraliseren van vrije radicalen, maar laten je door speciale stofjes in deze groente ook minder snel oud worden.

D: Melkproducten (het liefst zonder vet of halfvol). Melk geeft je sterkere botten, maar geeft ook een extra boost voor het verliezen van gewicht.

I: Havermout. Havermout is goed voor extra energie, minder cholesterol en het stabiel houden van jouw energielevel.

E: Eieren. Eieren geven je sterkere botten en laten het vet gemakkelijker verbranden. Het heeft altijd mijn voorkeur om gewone eieren te eten, een substituut als eiwitpoeder is echter ook geen probleem.

T: Kip of kalkoen zit vol met eiwitten, is mager en daardoor uitstekende voeding om aan sterkere spieren te bouwen (tip voor afvallen buik).

P: Pinda’s. Ze verhogen het testosterongehalte waardoor de spieren zullen versterken. Pinda’s zorgen er daarnaast voor dat het buikvet gemakkelijker verbrand kan worden.

O: Olijfolie. Olijfolie is een gezonde vervanger van boter. Het is goed voor het cholesterolgehalte en ons immuunsysteem.

W: Brood met veel granen. Bruin brood houdt de vertering goed op gang en zorgt ervoor dat onze voeding niet te lang in het lichaam blijft.

E: Extra eiwitten. Vind je het moeilijk om veel eieren te eten, maar wil je het proces versnellen? Kies dan voor eiwitpoeder. Je kunt met eiwitpoeder sneller vet verbranden en gemakkelijker aan sterke spieren werken.

R: Rode en zwarte bessen zijn een uitstekende aanvulling op jouw voeding. Bessen zijn goed voor het hart en de hersenfunctie. Op de korte termijn werken bessen tevens tegen een hongergevoel.

Eet gezonde vetten

Buikvet verliezen doe je door gezonde vetten te eten. Het klinkt misschien vreemd, maar het kost het lichaam vet om ander vet te verbranden. Het is vooral een teveel aan suiker (en koolhydraten) waardoor men te dik wordt en veel minder het vet dat we in onze voeding vinden. Over het algemeen eet je maar weinig vet en is dit dus niet het grootste gevaar bij het aankomen van gewicht. Goede vetten zitten vol met de gezonde omega’s. Gezond vet kun je vinden in zalm, verschillende noten en avocado. Je kunt deze voeding gedurende de dag eten en je hoeft niet bang te zijn om extra buikvet op te bouwen. Integendeel, het zal enorm helpen om overtollig buikvet te verliezen.

Suiker is je vijand

Suiker is je vijand bij afvallen buik. Bij het afvallen rond de buik gaat het voor 85% om gezonde voeding. Kies voor eiwitten, gezonde groente, de juiste granen en zorg dat ongezond snacken verleden tijd is.

Heb je zin in suiker? Dan is het belangrijk om naar iets te grijpen dat voedzaam is, maar niet ongezond. Een stuk fruit is een gezonde keuze, maar een eiwitshake, stuk komkommer of cracker kan ook een oplossing zijn. Je hebt hierdoor direct een gevuld gevoel en geen zin om verkeerd te snacken.

Een slimme truc is het gebruik van kaneel. Doe een beetje kaneel door de havermout of voeg het toe aan je thee of koffie. Kaneel helpt bij het stabiliseren van jouw energieniveau gedurende de dag. Je voelt je hierdoor langer vol en hebt minder de behoefte om iets anders te eten.

Afvallen buik door langzamer ademhalen

Het klinkt misschien raar, maar deze tip wil ik je toch niet onthouden. Je kunt door langzamer ademhalen gemakkelijker stress onder controle krijgen en maakt hierdoor sneller ‘de gezonde keuze’. Wees bewust van je ademhaling en voel goed aan of je te snel of te langzaam ademt.

We hebben het vaak niet door, maar zijn soms erg gestrest. Stress is niet goed, het verhoogt de kans op vetopslag. We brengen het lichaam op deze manier in een toestand waardoor je makkelijk naar ongezonde voeding grijpt en jezelf niet goed meer onder controle kunt houden.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *