9 health foods die je zou moeten vermijden (deel 3).

  1. Pangasius vis

Pangasius is een populair menu-item in het hele land. Bij een onderzoek uit 2016 bleek dat 70 tot 80 procent van de pangasius-monsters waren besmet met Vibriobacteria – de microben achter de meeste gevallen van vergiftiging met schaaldieren. (37) In augustus 2016 hebben de VS 40.000 pond pangasius weggestuurd vanwege besmettingsproblemen. De vissen testten positief voor een kankerverwekkend diergeneesmiddel dat wordt gebruikt om zieke vissen te behandelen. (38)

  1. Seitan

Seitan lijkt een gezondheidsvoedsel en een geweldige vleesvervanger – totdat je je realiseert dat het in wezen een bron is van tarwegluten. Omdat het zo’n gluten-zwaar voedsel is kan het glutenallergieën en glutenintolerantiesymptomen verhogen. Voeg daarbij het feit dat het geen compleet eiwit is en dat het zeer rijk is aan natrium. Slechts een halve kop van een vooraf gemaakte seitan bevat 576 milligram natrium. (40)

Betere optie: kies in plaats daarvan voor tempeh. De gefermenteerde soja biedt probiotische voordelen.

  1. Agave Nectar

Agave nectar is in bijna elke ecologische winkel te krijgen. Maar het is allesbehalve gezond. Agave heeft het hoogste fructosegehalte van alle commerciële zoetstoffen op de markt. En fructose is zwaar voor de lever en zet ons lichaam in de vetopslagmodus. (44)

Betere optie: gebruik rauwe honing of groene stevia spaarzaam wanneer je een beetje zoetigheid nodig hebt.

  1. Te gaar vlees

Alle soorten vlees hebben aminozuren, waaronder creatine en suikers. Door ze bij zeer hoge temperaturen te koken, ontstaan ​​echter moleculen die heterocyclische amines (HCA’s) worden genoemd. Dit zijn kankerverwekkende, giftige stoffen die ook in sigarettenrook worden aangetroffen. Goed doorbakken vlees bevat 3,5 keer meer HCA dan gemiddeld doorbakken vlees.

Het gebruik van dikkere, in de winkel gekochte marinades met zoetstoffen zoals suiker, fructose met suikerstroop of honing, maakt verkoling waarschijnlijker, waardoor de kans op blootstelling aan kankerverwekkende stoffen groter wordt.

Betere optie: gebruik meer suikervrije, dunne, op azijn gebaseerde marinades om het roosteren van kankerverwekkende stoffen te verminderen. Neem ook antikanker kruiden zoals basilicum, munt, rozemarijn, salie, bonenkruid, marjolein, oregano en tijm op in de vleesmarinades. De meeste van deze kruiden zijn rijk aan drie stoffen – carnosinezuur, carnosol en rosmarinezuur – allemaal krachtige antioxidanten. (47)

Nog een reden waarom je beter geen vlees uit de bio industrie kunt eten is omdat er veel antibiotica en andere medicijnen toegevoegd worden aan het vee voer, wat uiteindelijk weer terecht komt in het vlees.

  1. Niet-organische aardbeien

Als het om aardbeien gaat, kies dan altijd biologisch. Niet-organische aardbeien staan ​​volgens de Environmental Working Group op # 1 op de vuile lijst.

Aardbeien getest door wetenschappers van het Amerikaanse ministerie van landbouw in 2009 en 2014 bevatten gemiddeld 5,75 verschillende pesticiden per monster. (Dat is zelfs nadat ze zijn gewassen.) Het is ook belangrijk op te merken dat niet-organische aardbeienvelden vaak worden gegast met giftige gassen die aanvankelijk werden ontwikkeld voor chemische oorlogsvoering. (48)

Betere optie: Kies biologisch. Het is vaak goedkoper om zelf te telen of direct in het seizoen rechtstreeks van een boer in bulk te kopen en te bewaren.

  1. Ingeblikte groene sperziebonen

Ingeblikte groene bonen zijn consequent verontreinigd met enkele van de gevaarlijkste pesticiden, volgens Consumer Reports. In feite is het eten van slechts één portie van in de VS gegroeide sperziebonen per dag “hoog risico”, vanwege de toxiciteit van de pesticiden die worden gebruikt. Omdat die chemicaliën vaak veel toxischer zijn dan andere, merkt Consumer Reports op dat het eten van één portie groene bonen uit de VS 200 keer risicovoller is dan het eten van een portie Amerikaanse broccoli. (49)

Afgezien daarvan bevatten ingeblikte groene bonen bisfenol A, een synthetisch oestrogeen. Toxische effecten omvatten hormoononbalans, mannelijke en vrouwelijke onvruchtbaarheid en borst- en prostaatkanker, naast andere kwalen. (50)

Betere optie: kies biologische, verse of bevroren sperziebonen. Probeer ook je eigen te laten groeien. Ze zijn supergemakkelijk.

  1. Ingeblikte tomaten

De expert: Frederick vom Saal, Ph.D., professor in de biologische wetenschappen aan de universiteit van Missouri.
De bekleding van blikjes bevat bisfenol-A (BPA), een synthetisch oestrogeen dat in verband is gebracht met aandoeningen variërend van problemen met de voortplanting tot hartziekten, diabetes en obesitas. “Je kunt 50 microgram BPA per liter uit een tomatenblik halen, en dat is een niveau dat mensen, met name de jongeren, zal treffen,” zegt vom Saal. De oplossing: Kies tomaten in glazen flessen (die geen harsvoeringen hebben), zoals de merken Eden Organic en Bionaturae. Je kunt ook verschillende soorten in Tetra Pak-verpakkingen krijgen, zoals Trader Joe’s en Pomi.

  1. Brood

William Davis, MD, cardioloog en, eet geen brood.

Moderne tarwe lijkt helemaal niet op het graan dat je moeder of grootmoeder consumeerde. Vandaag de dag lijkt tarwe nauwelijks op de oorspronkelijke vorm, dankzij de uitgebreide genetische manipulaties van de jaren zestig en zeventig om de opbrengsten te verhogen. “Je kunt de basiskenmerken van een plant niet veranderen zonder de genetica, biochemie en de effecten ervan op mensen die het consumeren te veranderen,” merkt Dr. Davis op, cardioloog en auteur van de bestseller Lose the Wheat, Lose the Weight, and Find Your Path Back to Health.

In zijn boek beweert Dr. Davis dat de gluten in moderne tarwe allerlei gezondheidsproblemen veroorzaken, van spijsverteringsziekten zoals coeliakie en inflammatoire darmaandoeningen tot reflux, obesitas, astma en huidaandoeningen. “Als er voedsel is dat buitengewone en onverwachte voordelen oplevert als het wordt vermeden, is het brood”, zegt Dr. Davis. “En ik bedoel niet witbrood, ik bedoel al het brood: wit, volkoren, volkoren, gekiemd, biologisch, Frans, Italiaans, vers, een dag oud … alles.”

De oplossing: Probeer brood een paar weken uit je dieet te verwijderen om te zien of je gezondheidsverbeteringen opmerkt, zoals deze schrijver deed in haar eliminatiedieet. Wanneer je granen kiest, kijk dan naar dingen als quinoa, boekweit, gierst en wilde rijst, maar in kleinere hoeveelheden (minder dan een halve kop) omdat deze ook een hoge bloedsuikerspiegel kunnen veroorzaken, zegt Dr. Davis.

  1. Maïs

Maryam Henein en George Langworthy, regisseurs van de documentaire Vanishing of the Bees, zullen geen maïs eten.

De huidige maïsplanten lijken meer op kleine pesticidenfabrieken met wortels. Het grootste deel van de maisvoorraad is genetisch gemanipuleerd om bestand te zijn tegen zware besproeiing van chemicaliën, die in het voedsel terechtkomen. Dat is problematisch, niet alleen voor bijen, maar ook voor mensen. “Ik vermijd maïs omdat de meeste genetisch gemodificeerd zijn, en bovendien worden de meeste zaden behandeld met systemische pesticiden die onze bijen doden”, zegt Henein. “En laten we niet voor de gek houden – de effecten van deze bestrijdingsmiddelen verminderen ook langzaam onze gezondheid.”

De oplossing: op de een of andere manier is maïs in de overgrote meerderheid van het verwerkte voedsel aanwezig. Van ketchup tot saladedressing, en zelfs brood, het is moeilijk om te ontsnappen aan ingrediënten van maïs. Een om op te letten? “Ik probeer altijd voedingsmiddelen te vermijden die high-fructose-glucosestroop bevatten”, zegt Langworthy.

Om genetisch gemanipuleerde maïs te vermijden, die nog nooit is getest voor langdurige gevolgen voor de menselijke gezondheid, kies je voor biologisch of niet-GMO-geverifieerd voedsel.

Bronnen:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25907121
  2. http://www.foodsafetynews.com/2016/08/food-water-watch-urges-continuation-of-catfish-inspections/#.Wt9f44huY2x
  3. https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/9727?man=&lfacet=&count=&max=&qlookup=&offset=&sort=&format=Abridged&reportfmt=other&rptfrm=&ndbno=&nutrient1=&nutrient2=&nutrient3=&subset=&totCount=&measureby=&Q16371=0.5&Qv=1&Q16371=0.33&Qv=1
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26880589
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11675262
  6. https://www.huffingtonpost.com/dr-jonny-bowden/debunking-the-blue-agave_b_450144.html
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22129588
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10578481
  9. https://www.ewg.org/foodnews/strawberries.php
  10. https://www.consumerreports.org/cro/health/natural-health/pesticides/index.htm
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25813067

 

 

Wil jij op een gezonde manier afvallen zonder jojo effect?

Dan is wellicht de afslankreceptenbijbel iets voor jou. In dit boek vind je meer dan 100 recepten die je helpen vet te verbranden op een blijvende manier.

In deze grafiek zie je dat mensen die de afslankreceptenbijbel gebruikten bleven afvallen, ten opzichte van mensen die een standaard dieet gebruikten.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 2000 keer gedownload!
Ja! Ik wil meer informatie!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *