cardiotraining

Heb je een hekel aan de reguliere cardiotraining en ben je op zoek naar mogelijkheden om op een leukere manier aan je conditie te werken, of af te vallen? We presenteren je hier 5 alternatieve manieren van cardiotraining, die fijner zijn dan de normale training die je personal trainer of een klassiek schema je op zal leggen. Je zal merken dat je effectief werkt aan je conditie of je kunt afvallen, zonder dat je de reguliere schema’s op de loopband hoeft te blijven herhalen.

Herstel door te wandelen tijdens cardiotraining

Wandelen op de loopband, dat helpt enorm tijdens een cardiotraining. We dachten dat het verstandig zou zijn je dit als eerste voor te houden, zodat je nu alvast je tegenargumenten kunt verzamelen, die je aan het eind van het artikel weer kwijt bent. Het is lang niet altijd nodig om te sprinten tijdens je cardiotraining, wanneer je wilt afvallen of je aan je conditie wilt werken.

Ga uit van het aantal momenten per week dat je sport of beweegt. Doe je dit 5 – 6x per week relatief intensief? Dan kun je best een keer rustig wandelen op de loopband, of gewoon een stuk gaan wandelen. Je zorgt er daarmee voor dat je bloed richting je spieren in je bovenbeen stuurt, waardoor je zowel spiermassa in beweging zet, als je zorgt voor het herstel na een meer intensieve training eerder gedurende de week. Dankzij het wandelen op de loopband kun je zorgen voor een degelijk herstel om daarna weer hard te trainen, terwijl je daarnaast beweegt met de grootste spieren in je lijf. Het wandelen op de loopband vormt een van de manieren van cardiotraining die een stuk fijner is dan de reguliere training, terwijl je wel degelijk werkt aan je lichaam en/of conditie.

Touwtjespringen als effectieve cardiotraining

Een andere manier van cardiotraining die fijner is dan de reguliere schema’s is touwtjespringen. Je kunt je waarschijnlijk Rocky nog wel herinneren, de film die je keek toen je nog een kleine meid of jongen was. Boxers touwtjespringen regelmatig en zorgen er op die manier voor dat ze in een topconditie verkeren. Uit studies zou bovendien blijken dat je 11% meer calorieën verbrandt op het moment dat je de muziek uit de film Rocky speelt tijdens het touwtjespringen, dus doe daar eventueel je voordeel mee.

Ook zonder deze muziek is het zeer waardevol om te gaan touwtjespringen, aangezien er bijna geen fysieke activiteit bestaat die je beter helpt om calorieën te verbranden. Je traint enorm effectief, terwijl je geen gebruik hoeft te maken van de reguliere cardioschema’s en je niet eindeloos op een loopband hoeft te lopen. In plaats daarvan gebruik je een touw om hier overheen te blijven springen. Daag jezelf uit, door het touw steeds iets sneller rond te draaien, of wellicht te werken aan speciale sprongen en extra’s. Op die manier zorg je er met het touwtjespringen voor dat je op een effectieve manier kunt werken aan je conditie of lichaam, zonder dat je daar de traditionele cardiotraining voor nodig hebt.

Ren de trap op en af

Woon je in een appartementencomplex? Dan heb je de mogelijkheid om verschillende trappen op en af te rennen, waarmee je op een heel natuurlijke manier doet aan cardiotraining. Probeer een sprint te trekken op de trap, aangezien je op die manier maximaal effectief traint en je bovendien op straat niemand in de weg loopt. De meeste mensen nemen de lift, waardoor je hen in ieder geval niet tegen zal komen en jij op een krachtige manier kunt bouwen aan een betere conditie, of je eindelijk dat strakke lichaam krijgt waar je al tijden naar op zoek bent. Wat je motivatie ook is, door de trap op en af te sprinten kun je op een heel leuke manier trainen en heb je de reguliere cardiotraining helemaal niet nodig.

Wil je toch de houvast van iets als een schema? Dan is het verstandig om de trap bijvoorbeeld eerst eenmalig op en af te sprinten en de sets vervolgens op te bouwen richting een hoogtepunt halverwege, om deze daarna weer af te bouwen. Ren in 8 sets eerst eenmalig omhoog en omlaag, dan twee keer, drie keer, vier keer en nog eens vier keer. Bouw dan weer af naar drie keer, naar twee keer en uiteindelijk nog een keer op en af. Op die manier kun je op een krachtige manier doen aan cardiotraining, gewoon bij je thuis. Indien je in een appartement woont kun je meerdere trappen achter elkaar op- en af sprinten, al kun je in een reguliere woning natuurlijk gewoon meerdere keren dezelfde trap op en af. Wat dat betreft kun je de training overal toepassen, om te werken aan je conditie en je lichaam.

Ren over het strand

Rennen en sprinten helpt je uitstekend om af te vallen, door vet te verliezen. Des te krachtiger je aanzet, des te meer calorieën te verbrandt en des te beter je erin slaagt om het figuur te krijgen waar je al langere tijd aan werkt. Je kunt het voor je lichaam echter nog wat zwaarder maken, waardoor je nog meer kracht en energie nodig hebt om stevig aan te kunnen zetten.

Ga voortaan eens rennen en sprinten op het strand. Je voeten zakken wat weg in het zand, waardoor het je meer moeite zal kosten om op snelheid te komen en dit even aan te kunnen houden. Daarnaast vormt het strand de ideale plaats om ook je shirt uit te trekken, waardoor je direct een stok achter de deur hebt om nu daadwerkelijk aan je lichaam te gaan werken en ervoor te zorgen dat je de komende zomer goed voor de dag komt. Bovendien komt opnieuw Rocky hier om de hoek kijken, aangezien we hem natuurlijk allemaal nog kennen van het rennen over het strand.

Het unieke van een sprint op het strand is dat het zand ervoor zorgt dat je benen en het enkelgewricht op een unieke manier samen dienen te werken, om je voldoende snelheid en stabiliteit te kunnen bieden. Je maakt gebruik van een wat zachte ondergrond, waardoor je meer spierkracht nodig hebt om alles onder controle te houden. Deze manier van cardiotraining is fijner dan de reguliere cardio-oefeningen, maar het zorgt er daarnaast voor dat je sneller resultaat zal zien en je kunt rekenen op een uitstekende conditie.

Bedrijf de liefde

Zoek je naar de meest fijne manier om aan cardiotraining te doen? Dan zal je vooral moeten investeren in de relatie met je vriend of vriendin, aangezien er geen fijnere methode bestaat dan het bedrijven van de liefde. Of je nu traint voor een marathon of je sneller wilt kunnen sprinten, in de beide gevallen vormt het bedrijven van de liefde de meest effectieve vorm van cardiotraining die je kunt bedenken. Het is niet alleen één van de meest effectieve vormen van trainen, het is daarnaast een van de leukste.

Stel voor jezelf een schema samen uit de verschillende 5 manieren van cardiotraining die fijner dan zijn de reguliere cardiotraining, zodat je er voortaan op een leuke manier voor kunt zorgen dat je werkt aan de opbouw van je conditie, of je ervoor kunt zorgen dat je de komende zomer met een strak lichaam voor de dag kunt komen op het strand.

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *