5 ‘health’ foods die je zou moeten vermijden.

De meeste mensen denken dat ze behoorlijk gezond zijn. Maar als je wat dieper ingaat op hun dieet, ontdek je snel dat ze veel dingen eten die je nooit zou moeten eten.

Met alle verwarring rond labelen en adverteren, buzzwords als ‘suikervrij’, ‘volledig natuurlijk’ en zelfs ‘biologisch’ kan het echt verwarrend zijn. Om dingen een beetje gemakkelijker te maken, is hier deel 1 van de blog serie over health foods die je zou moeten vermijden.

Veel van deze voedingsmiddelen zijn helemaal geen echt gezondheidsvoedsel. In plaats daarvan zijn ze geheime suikerbommen, voedingsmiddelen die ontstekingen in je lichaam veroorzaken of je hormonen uit balans brengen.

  1. Vruchtensap

Vruchtensap is net zo gevaarlijk als frisdrank, of bijna net zo erg, als je het in overvloed drinkt. Zie het op deze manier: als je gaat zitten om een ​ glas sinaasappelsap te drinken, verbruikt je het sap van vier middelgrote sinaasappels in letterlijk seconden – of een paar minuten hooguit. Vergelijk dit met hoe lang het zou duren om vier sinaasappels te eten, en je kunt snel zien hoe het eten van fruit in zijn hele vorm het beste is. Dat je vruchtensap beter niet te vaak kunt drinken is grotendeels te wijten aan de fructose-factor. In juni 2014 ontdekte een in het tijdschrift Nutrition gepubliceerde studie dat de fructoseconcentratie van het gemiddelde vruchtensap 45,5 gram per liter is. Voor frisdrank is het 50 gram. Onze lichamen zijn niet ontworpen om met dat soort fructose-overloads om te gaan. Terwijl glucose als brandstof voor ons lichaam dient, wordt fructose vrijwel uitsluitend in de lever verwerkt, waar het wordt omgezet in vet. (1, 2)

  1. Soja-eiwit

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn sojaproducten niet gezond; althans, dat wil zeggen, ongefermenteerde soja. Gefermenteerde soja is één ding. Maar het eten van soja stukjes, sojamelk en soja-eiwit is nogal iets anders.

De meeste in de Verenigde Staten gekweekte soja is genetisch gemodificeerd om toepassingen van glyfosaat, het actieve ingrediënt in de onkruidverdelger Roundup, te weerstaan. Een recente Noorse studie vond “extreme” niveaus van glyfosaat in Amerikaanse soja, wat betekent dat we veel van deze stof binnenkrijgen wanneer we niet-organische soja eten. Dat is een probleem, gezien het feit dat glyfosaat gekoppeld is aan veel gezondheidsproblemen, waaronder de dood van menselijke cellen. (3, 4)

Het is algemeen aanvaard dat langdurig gebruik van soja-voedingssupplementen zoals soja-eiwit onveilig is omdat het is gekoppeld aan het volgende: (5)

  • Allergische rhinitis (hooikoorts)
  • Astma
  • Borstkanker
  • Taaislijmziekte
  • Endometriumkanker
  • Hypothyreoïdie (onderactieve schildklier)
  • Nierziekte
  • Urineblaaskanker

Betere optie: als je van sojasaus houdt, kies dan voor kokosnoot-aminos. Dit is een smaakmaker die vergelijkbaar is en in natuurwinkels te verkrijgen is. Als je af en toe soja kiest, ga dan voor gefermenteerde soja. Dit omvat natto, tempeh en echte miso-soep.

  1. Suiker Alcoholen zoals Xilitol

Suikeralcoholen worden vaak aangetroffen in suikervrije kauwgom en suikervrije bakproducten en suikervervangers. Xylitol is een van de meest populaire vormen. Anderen omvatten: erythritol, isomalt, lactitol, maltitol, mannitol, sorbitol (allemaal -tollen). Hoewel ze vaak als natuurlijk worden verhandeld, ondergaan deze zoetstoffen een intense verwerking en zijn ze vaak afgeleid van GGO-ingrediënten zoals maïs. Sommige van deze producten houden ook verband met allergische reacties, hoofdpijn, SIBO-symptomen, huiduitslag, gas en opgeblazen gevoel.

Betere optie: Probeer groene stevia, monniks fruit of rauwe honing (met mate) voor het zoeten.

kauwgom

  1. ‘Atlantische’ zalm + andere gekweekte vis zoals Tilapia

Nog een ‘healthy’ food dat je nooit zou moeten eten: gekweekte vis. In feite is het eten van tilapia op sommige manieren slechter dan het eten van spek. Vermijd ook gekweekte zalm. Het wordt vaak ‘Atlantische’ zalm of alleen zalm genoemd.

Hier zijn nog andere redenen waarom ontstekingsbevorderende gekweekte zalm een ​​vis moet zijn die je liever niet zou moeten eten:

  • Een studie in oktober 2016 waarin is vastgesteld dat het omega-3-gehalte in gekweekte zalm snel daalt en de helft is van wat het vijf jaar geleden was. Een deel van de reden voor het verlies aan voedingsstoffen is dat zalmkwekerijvoer minder ansjovisinhoud bevat. (6)
  • De Universiteit van New York door de onderzoekers van Albany vond dat de dioxineniveaus in gekweekte zalm 11 keer hoger waren dan die in wilde zalm. Deze milieuverontreinigende stoffen zijn gekoppeld aan kanker, orgaanschade en disfunctie van het immuunsysteem (7, 8)
  • Een studie gepubliceerd in PLoS One vond een verhoogd risico op metabool syndroom en diabetes mellitus type 2 bij het eten van gekweekte zalm (9). Het risico is afkomstig van verontreinigende stoffen die veel voorkomen in gekweekte zalm.
  • In een aquacultuurrapport van Food & Water Watch uit 2011 werden enkele punten met betrekking tot de statistieken aangestipt. Honderdduizenden gekweekte vissen ontsnappen in het wild. Deze vissen dragen vaak “super luizen” parasitaire lifters die zelfs de meest agressieve chemicaliën niet meer doden. Sommigen dragen zelfs andere ziekten die nabijgelegen wilde vispopulaties kunnen verzwakken. Gekweekte zalm is ook behandeld met verboden pesticiden, een andere ernstige toxiciteitsprobleem. (10)
  • Het kost ongeveer 1 tot 2 kg andere vis om het zalmvoer te maken dat nodig is om een halve kg gekweekte zalm te produceren. De overbevissing van wilde sardines, ansjovis, makreel, haring en andere vissen verstoren de natuurlijke ecosystemen. (11)
  • In november 2015 heeft de Food and Drug Administration de verkoop van genetisch gemanipuleerde zalm goedgekeurd en hoeft deze niet te worden geëtiketteerd, waardoor consumenten in het ongewisse blijven. Het werd ondanks bevindingen goedgekeurd, maar de GMO-zalm groeit niet zo snel als de maker beweert. (12, 13)

Betere optie: wilde zalm uit Alaska, sardines uit de Stille Oceaan, Atlantische makreel.

Zalm

  1. Magnetron Popcorn

Gevuld met dubieuze ingrediënten, is het gewoon niet het gemak waard. Het hoofdprobleem? De zakken zijn bedekt met perfluorochemicaliën zoals perfluoroctaansulfonaat (PFOS) en perfluoroctaanzuur (PFOA), een stof die in verband wordt gebracht met kanker. (14, 15)

Een ander belangrijk punt van zorg is diacetyl. Deze nepboteraroma-samenstelling veroorzaakt in feite ernstige longziekte bij grote hoeveelheden inhalatie. (16)

Betere optie: Koop gewone, biologische mais in een natuurvoedingswinkel. Gebruik kokosolie en giet 3 eetlepels in een zware roestvrijstalen pan.

Plaats twee korrels in de pan en wacht tot er een knalt, giet dan 1/3 kopje popcorn in de pan en dek het af. Terwijl het knalt, moet je de pan schudden om de stoom te laten ontsnappen en te voorkomen dat de popcorn gaat branden. Haal de popcorn uit de pan wanneer het knallen stopt en breng op smaak zoals gewenst. Bijvoorbeeld met zeezout, knoflookpoeder of cayennepeper.

Of als je het niet zelf wil maken, koop dan kant en klare popcorn in de supermarkt.

Bronnen:

  1. http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007%2814%2900192-0/fulltext
  2. https://www.npr.org/sections/thesalt/2014/06/09/319230765/fruit-juice-vs-soda-both-beverages-pack-in-sugar-and-health-risk
  3. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814613019201
  4. https://www.ewg.org/agmag/2014/04/extreme-levels-herbicide-roundup-found-food#.WsT6ZohuY2w
  5. https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-975-soy.aspx?activeingredientid=975&activeingredientname=soy
  6. http://www.bbc.com/news/science-environment-37321656
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14716013
  8. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/en/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21966444
  10. https://www.foodandwaterwatch.org/sites/default/files/disasters_ocean_aquaculture_fs_feb_2011.pdf
  11. http://www.latimes.com/nation/la-me-salmon9dec09-story.html
  12. https://www.fda.gov/AnimalVeterinary/DevelopmentApprovalProces s/GeneticEngineering/GeneticallyEngineeredAnimals/ucm280853.htm
  13. https://www.foodandwaterwatch.org/insight/fda-corrects-misleading-data-gmo-salmon
  14. https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/teflon-and-perfluorooctanoic-acid-pfoa.html
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16227186
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17288497

 

Wil jij op een gezonde manier afvallen zonder jojo effect?

Dan is wellicht de afslankreceptenbijbel iets voor jou. In dit boek vind je meer dan 100 recepten die je helpen vet te verbranden op een blijvende manier.

In deze grafiek zie je dat mensen die de afslankreceptenbijbel gebruikten bleven afvallen, ten opzichte van mensen die een standaard dieet gebruikten.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 2000 keer gedownload!
Ja! Ik wil meer informatie!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *