20 gezonde drankjes die je kunt toevoegen aan je dieet

We weten allemaal dat suikerhoudende en koolzuurhoudende dranken grote schade aanrichten aan onze gezondheid, en ze zijn overal te vinden. Van tv-commercials die light frisdrank promoten tot het verleidelijke menu dat ons wordt gepresenteerd in ons favoriete restaurant, overal liggen kunstmatig gezoete drankjes. Het goede nieuws is dat er gezonde drankjes zijn. Gelukkig zijn er veel meer gezonde drankjes waaruit je kunt kiezen dan je zou denken.

Top 20 gezonde drankjes

  1. Donkere rauwe warme chocolademelk
  2. Citroenwater
  3. Cranberrysap
  4. Groene thee
  5. Paardebloem thee
  6. Brandnetelblad thee
  7. Kurkuma-thee
  8. Rode frambozenbladerthee
  9. Watermeloensap
  10. Peterselisap
  11. Bosbessensap
  12. Scherp kersensap
  13. Blackstrap melasse drinkt
  14. Kokoswater
  15. Kefir
  16. Plantaardige melk
  17. Aloe vera sap
  18. Heilige basilicumthee
  19. Groene groentedranken
  20. Kombucha

1. Dark Raw Hot Chocolate

Warme chocolademelk, een populaire en gezellige drank genoten tijdens het koude seizoen, kan echt wonderen doen voor je gezondheid – als je de juiste chocolade kiest, natuurlijk. Pure chocolade bevat tryptofaan, een aminozuurvoorloper voor serotonine, de neurotransmitter die verantwoordelijk is voor een positieve stemming en een gelukkig gevoel. Verlaging van de bloeddruk, cholesterol en verbeterde insulinegevoeligheid zijn allemaal in verband gebracht met dit drankje.

Chocolademelk

2. Citroenwater

Citroenen bieden meer dan een aangename geur en zure smaak. Ze voegen smaak aan je water toe, helpen je huid en verbeteren je haar.  Natuurlijk staan ​​citroenen bekend om hun hoge hoeveelheden vitamine C, met een enkele citroen die je ongeveer 51 procent geeft om aan je dagelijkse vitamine C-behoeften te voldoen.

3. Cranberrysap

Cranberries staan ​​erom bekend dat ze beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten. Ze kunnen ook oxidatieve stress, ontsteking en urinewegen verbeteren om urineweginfectie te voorkomen.

4. Groene thee

Thee is de op een na meest genoten drank ter wereld achter alleen water. Groene thee gemaakt van ongefermenteerde bladeren bevat het hoogste gehalte aan krachtige antioxidanten, polyfenolen genaamd, waardoor het een van de beste gezonde dranken is die er zijn. Antioxidanten zijn moleculen die vrije radicalen bestrijden, dit zijn celbeschadigende verbindingen die DNA beschadigen en zelfs celdood veroorzaken. Onderzoek wijst uit dat vrije radicalen bijdragen aan het verouderingsproces, evenals de ontwikkeling van een aantal medische aandoeningen, waaronder kanker en hart- en vaatziekten.

5. Dandelion (paardenbloem) thee

Paardenbloem thee wordt gezien als een van de beste detox dranken.

Paardebloemen zijn overal zichtbaar aanwezig gedurende het grootste deel van het jaar. Ze maken de grond gezond door de minerale gezondheid van de uitgeputte grond te herstellen. Het blad van de paardebloem wordt gebruikt voor artritis, jicht, maaghoofdpijn, oedeem en huidkwalen en is uitstekend voor ontgifting van de lever. De hele plant (vooral de wortels) wordt geroosterd en kan worden gebruikt als koffiesurrogaat. Het hoge inulinegehalte, vooral tijdens het herfstseizoen, maakt paardenbloemwortel een goede voedselbron voor goede darmbacteriën.

Paardenbloem drankjes moeten worden vermeden bij aandoeningen zoals obstructie van de galwegen, acute ontsteking van de galblaas, acute gastro-intestinale ontsteking en darm blokkering.

6. Brandnetel thee

Ondanks dat deze plant pijnlijk aanvoelt, is deze onderschatte plant een krachtpatser met voordelen.

Brandnetel is gunstig voor de lever en voor het verjongen. Het heeft ondersteunende effecten op de bloedsomloop, het immuunsysteem, de urinewegen, het zenuwstelsel, de luchtwegen, het maagdarmkanaal en het endocriene systeem. Het hoge magnesiumgehalte kan de reden zijn voor het vermogen van brandnetel thee om been- en menstruatiekrampen te verminderen.

7. Kurkuma-thee

Kurkuma is wereldwijd snel in populariteit gestegen, vooral de gouden melkdrank. Curcumine is een van de belangrijkste actieve bestanddelen in kurkuma die het zijn voordelen geeft. Het wordt vaak gecombineerd met zwarte peper voor verhoogde absorptie en ontstekingsremmende eigenschappen. Kurkuma wordt al lang gebruikt in de Chinese en Indiase geneeskunde als middel tegen kanker en beschermt tegen uiteenlopende aandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer, tandpijn, reumatoïde artritis, verstuikingen en verwondingen.

Als je medicijnen voorgeschreven krijgt, mag je geen curcumine of kurkuma gebruiken. Kurkuma-dranken kunnen de werking van bloedverdunners, diabetes medicijnen of NSAID’s verstoren.

8. Rode frambozenblad thee

Rode frambozenbladthee heeft een lange geschiedenis in de gezondheid van vrouwen, vooral tijdens de zwangerschap en de bevalling om bloedingen te helpen voorkomen. Vanwege de uitdrogende effecten, worden de bladeren gebruikt als mondspoeling bij tonsillitis, diarree, huidaandoeningen, schaafwonden en urineweginfecties. Rood frambozenblad bevat veel voedingsstoffen, waaronder B-vitaminen, calcium en ijzer, die allerlei aandoeningen helpen voorkomen.

9. Watermeloensap

Watermeloen is een natuurlijke bron van de krachtigste antioxidanten. Misschien is geen ander fruit zo knapperig, dorstlessend en hydraterend als watermeloen. Het zorgt voor een goede portie vitamine C en vitamine A, vooral door de concentratie aan bètacaroteen. De prachtige rode kleur is een bron van een krachtige caroteen antioxidant bekend als lycopeen, die kan helpen het risico op prostaatkanker te verminderen. Verrassend genoeg bevat watermeloen een hogere concentratie lycopeen dan welk ander fruit of andere groente dan ook.

Watermeloensap

10. Peterseliesap

Peterselie is een vrij klein Mediterraan kruid. Het drinken van peterseliesap kan het risico op kanker, zoals borst-, prostaat- en huidkanker verminderen. De hoge hoeveelheid flavonoïden, bekend als apigenine, maakt het een sterk antioxidant en ontstekingsremmend kruid. Folaat in peterselie stimuleert de gezondheid van het hart en peterselie biedt bescherming tegen aandoeningen, waaronder astma, atherosclerose, diabetes, darmkanker en meer.

11. Bosbessensap

Bosbessen zijn een uitstekende keuze om toe te voegen aan je dieet, omdat ze niet alleen geweldig smaken, maar ook omdat ze de hoogste antioxidantcapaciteit van al het verse fruit hebben. Bosbessensap verbetert de glucoseregulatie en verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed, waardoor het risico op hartaandoeningen en diabetes later in het leven wordt verlaagd. Anthocyanine, een antioxidant dat voorkomt in bosbessen, is een zeer effectieve afweermiddel en antibacterieel middel om infecties te voorkomen. Bosbessen bevatten veel ijzer en vitamine C. Dit verbetert het nachtzicht, helpt bij de opbouw van collageen en zorgt voor gezond tandvlees. Een handjevol bosbessen bestaat uit de aanbevolen dagelijkse vezelinname en het mangaan helpt de ontwikkeling van botten en zet koolhydraten en vet om in energie.

12. Kersen sap

Kersen bevatten hoge niveaus van fytochemicaliën, waaronder melatonine, een hormoon dat belangrijk is bij het reguleren van de slaapcyclus. Kersen zijn ook een uitstekende bron van fenolverbindingen, bekend om hun ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Fenolverbindingen kunnen een beschermend effect hebben op spierschade en pijn vóór en tijdens inspannende oefeningen.

13. Blackstrap Melasse Drink

Blackstrap melasse is het vloeibare bijproduct van het suiker-extractieproces. Suikerriet wordt geplet om het sap eruit te krijgen en dan gekookt om de suiker te kristalliseren. De derde ronde van kokend suikerrietsap resulteert in zwarte melasse.  Het grootste deel van de suiker is uit de band gehaald en dit maakt het de minst zoete van alle andere soorten melasses afgeleid van eerdere extracties. Het bevat echter nog steeds genoeg suikerverbindingen om een ​​levensvatbare alternatieve zoetstof te zijn.

Het heeft een lange traditie als gezondheidsvoeding en remedie voor allerlei kwalen. Blackstrap melasse drank is een goede bron van calcium, koper, magnesium, mangaan en kalium. Het mengen van een eetlepel in water met citroen levert 70 procent van je dagelijkse ijzerbehoefte op, waardoor het de grootste op planten gebaseerde ijzerbron is die er is. Het bevat ook een kleine hoeveelheid kankerbestrijdende mineraalselenium en is een volledig heerlijke en voedzame zoetstof. Zoek naar ongezwavelde zwarte bandmelasse van biologische suiker. Nadelen zijn dat het met mate geconsumeerd dient te worden, omdat er nog altijd een kleine hoeveelheid suiker in zit.

14. Kokoswater

Is kokoswater goed voor je? Ja, daarom hoort het bij deze lijst met gezonde drankjes. Het is rijk aan koolhydraten, chloride, kalium en natrium en wordt gezien als een hydraterende drank. Daarnaast is het ook nog eens erg lekker.

15. Kefir

Kefir is een probiotische drank die zorgt voor gezonde darmbacteriën. Het bevordert, samen met andere probiotische dranken, een efficiënte spijsvertering en een gezonde darmflora.  Het helpt het lichaam te vechten tegen ziekteverwekkers en het energieniveau te verhogen. Probiotische dranken worden “voorverteerd”, omdat de suikers in de drank zijn afgebroken, waardoor ze gemakkelijker te verteren zijn en minder werk creëren voor de pancreas. Studies hebben aangetoond dat kefir kan helpen bij het verlichten van constipatie, schimmelinfectie, diarree, de ziekte van Crohn, coeliakie, prikkelbare darmsyndroom, candida en zweren.

Je hebt verschillende soorten kefir. Aan te bevelen is om niet de kefir gemaakt van melk te nemen, omdat daar lactose in zit (en lactose wordt door de meeste mensen slecht verteerd), maar eerder te kiezen voor bijvoorbeeld kokosnoot kefir.

16. Plantaardige melk

Bent je intolerant voor koemelk? Plantaardige dranken, zoals amandel, kokosnoot, hennep, haver, quinoa en rijstmelk, zijn dan een goed alternatief. Amandelmelk heeft meer vitamine E omdat het is gemaakt van gemalen amandelen. Hennepmelk gemaakt met gemalen, gedrenkt hennepzaad en water levert een aanzienlijke hoeveelheid omega-6 en omega-3 vetzuren en eiwitten. Kokosmelk bevat monolaurine, een molecuul dat verantwoordelijk is voor antimicrobiële eigenschappen. Havermelk is rijk aan vezels en ijzer en, net als rijstmelk, rijk aan koolhydraten. Dus deze twee plantaardige melkkeuzes zijn niet de beste optie voor mensen met diabetes. Zoek naar ongezoete versies van deze dranken. Vaak zijn ze al zoet genoeg van zichzelf.

Ook als je niet tolerant voor koemelk denkt te zijn, zijn deze alternatieven te verkiezen boven koemelk. Koemelk wordt door veel mensen niet goed verteerd. Ook als er geen directe klachten zijn!

17. Aloë Vera sap

De gel van aloë vera wordt al jarenlang op grote schaal gebruikt in schoonheidsproducten. Het wordt ook intern gebruikt om artritis, constipatie, hoest, diabetes, hoofdpijn en maagzweren te verlichten. Van één van de bestanddelen, aloë-emodine, is ook aangetoond dat het potentiële antikanker eigenschappen bezit. Voeg aloë vera toe aan water, met citroen en eventueel stevia voor een verfrissend en smakelijk drankje.

Aloë vera wordt niet door iedereen verdragen. Mensen met een lage bloeglucosespiegel moeten voorzichtig zijn met aloë vera naast antidiabetica als insuline, sulfonylureu, etc.

Er wordt gezegd dat bij de inname van hoge doses aloë vera, lever- en nieraandoeningen kunnen ontstaan. Aloë kan beter niet ingenomen worden door zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven. Gebruik tijdens de zwangerschap kan een miskraam tot gevolg hebben en de baby kan via de moedermelk bepaalde ongunstige stoffen binnenkrijgen.

Ook bestaat de mogelijkheid van aanhoudend bloeden wanneer tijdens een operatie aloë met het anestheticum sevofluraan wordt gebruikt. Daarom kun je beter twee weken voor een operatie geen aloë vera meer nemen. Ook mag aloë niet worden gebruikt in combinatie met medicijnen die kalium aan het lichaam onttrekken, zoals bepaalde urinedrijvende middelen (diuretica), en niet met hartmedicijnen (zoals digoxine).

18. Heilige basilicum thee (tulsi tea)

In Ayurvesda staat heilige basilicum of tulsi bekend als ‘de koningin der kruiden’ en wordt het aanbevolen voor aandoeningen zoals koorts, hoest, artritis, ringworm en insecten-, slangen- en schorpioensteken. Het is een krachtige manier om je geest en lichaam te helpen omgaan met fysieke en emotionele stress. Van Tulsi is aangetoond dat het hersen-, nier- en leverbeschadiging voorkomt door bescherming tegen cellulaire schade die veroorzaakt is door industriële chemicaliën, farmaceutische producten en pesticiden. Naast bescherming tegen giftige chemicaliën, is gebleken dat heilig basilicum ook beschermt tegen de schadelijke effecten van zware metalen.

19. Groene groenteborrels

Donkergroene bladgroenten zijn voedzaam en bieden een grote hoeveelheid vitamine A, C, E en K. De overvloedige hoeveelheid antioxidanten, carotenoïden genaamd, beschermen tegen cellulaire schade en helpen de ontwikkeling van veel kankers voorkomen. Ze bevatten ook een hoge hoeveelheid calcium, vezels, ijzer, magnesium en kalium. Belangrijk is dat donkere bladgroenten weinig koolhydraten, cholesterol en natrium bevatten.

Donkergroene dranken leveren een aanzienlijke hoeveelheid vitamine K, die ontstekingen helpt voorkomen en botten beschermt tegen osteoporose. Bladgroenten helpen kankerpreventie vanwege de grote hoeveelheden antioxidanten. Studies hebben aangetoond dat het eten van twee tot drie porties donkere bladgroenten per week kan helpen het risico op bepaalde kankers, met name borst, huid en maag, te verlagen. De significante hoeveelheid folaat kan geboorteafwijkingen helpen voorkomen en ook de gezondheid van hart- en bloedvaten verbeteren. Foliumzuur is cruciaal voor een goede DNA-reparatie en -replicatie en kan het risico op borst-, baarmoeder- en longkanker verminderen.

20. Kombucha

Net als kefir is kombucha een gefermenteerde, probiotische drank die wonderen doet voor je gezondheid. Er is aangetoond dat het helpt bij het voorkomen van ziekten, een gezonde darm ondersteunt, mogelijk de mentale toestand verbetert, de longen bevordert, bacteriën bestrijdt, diabetes onder controle houdt, de gezondheid van het hart ondersteunt en een gezonde lever onderhoudt.

Maar let op! Als je medicijnen gebruikt, een alcoholist bent, diabetes hebt, alcoholgevoelig, cafeïnegevoelig of suikergevoelig bent, of als je Candida hebt, dan is Kombucha niet voor jou. Soms heb je candida zonder het te weten. Symptomen van SIBO (small intestinal bacterial overgrowth) kunnen ook worden onthuld of verergerd door het drinken van kombucha. In sommige gevallen kan het brandend maagzuur veroorzaken en mogelijke zweren irriteren.

 

 

 

Wil jij op een gezonde manier afvallen zonder jojo effect?

Dan is wellicht de afslankreceptenbijbel iets voor jou. In dit boek vind je meer dan 100 recepten die je helpen vet te verbranden op een blijvende manier.

In deze grafiek zie je dat mensen die de afslankreceptenbijbel gebruikten bleven afvallen, ten opzichte van mensen die een standaard dieet gebruikten.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 2000 keer gedownload!
Ja! Ik wil meer informatie!

Gerrit Snel is geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft, hij wil jong en oud helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam. Het is onze missie om met praktische tips zoveel mogelijk geïnteresseerden te helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *